2018-09-08, 17:02
Medlem
DaEzzs avatar
SD har inte gjort någon bra valrörelse, Jimmie har blivit fet och verkar grinig och trött vilket lyser igenom i media.

Samtidigt tappar SD stöd (tillbaka) till KD och även AfS kommer att dra åt sig 1-2% potentiella SD-röster.

Det sagt så kommer naturligtvis SD objektivt att göra ett bra val och jag tror de blir andra största parti, men inte att de tar sig över 20%. Jag tippar på 19,8%.
2018-09-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Röstade på Hisingen i Göteborg nu.
Otroligt jävla mycket folk i vallokalen där man förtidsröstade, skulle uppskatta att det tog iallafall en timme för mig att rösta.
50% var svenskar i lokalen 50% var lite allt möjligt.

Alla framför mig i kön, svenskar som invandrare tog SD:s sedlar. Jag är fan chockad. Inte en jävel tog annat än SDs lappar förutom 2-3 latinamerikanskor som hade Vänsterpartiets sedlar.

Jag spår en politisk jordbävning imorgon.

Var kan man sen häckla Ipsos/Inzio och SIFO?
Har dom sociala media kanaler dom använder?

Gött mos! Röstar i vallokal i F!-nästet Majorna imorgon - sånt här gör att eventuella tveksamheter om huruvida man ska behöva ta en av varje, ha med egna sedlar etc (har f.ö. inte fått en enda i brevlådan, från något parti), blir som bortblåsta.

För övrigt slår jag till med SD 30.8%.
2018-09-08, 17:05
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
SD har inte gjort någon bra valrörelse, Jimmie har blivit fet och verkar grinig och trött vilket lyser igenom i media.

Samtidigt tappar SD stöd (tillbaka) till KD och även AfS kommer att dra åt sig 1-2% potentiella SD-röster.

Det sagt så kommer naturligtvis SD objektivt att göra ett bra val och jag tror de blir andra största parti, men inte att de tar sig över 20%. Jag tippar på 19,8%.
Vafan har Jimmie gått och tjockat till sig.. Han lyckades u bli av med en jävla massa fläsk o se riktigt respektabel o så omkring 2008. När började viktuppgången? Antideppmediciner kan iofs ställa tillmed såntdär.
2018-09-08, 17:08
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja jag ansluter mig här, väl avvägt. SD upp mot 24 dock (utesluter inte mer), kanske förbi S, men troligare inte.

Att SD blir största parti är det ingen tvekan om för mej. Vi har varit störst ett bra tag i mätningarna man tror på. Sossarna är överskattade och SD är underskattade. M.a.o är skillnaden mycket större än vad som visas i pk-mätningar. Sossarna 20%,SD 30% tror jag. Önsketänkande såklart, men det är vad jag tror.
2018-09-08, 17:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vafan har Jimmie gått och tjockat till sig.. Han lyckades u bli av med en jävla massa fläsk o se riktigt respektabel o så omkring 2008. När började viktuppgången? Antideppmediciner kan iofs ställa tillmed såntdär.

Jimmie har lagt på sig säkert 10 pannor sedan i våras och det märks kan man lugnt säga. Och visst kan det vara biverkningar av psykofarmaka som du skriver vilket i sig inte är så positivt.
2018-09-08, 17:12
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Pratar du Facebook nu? Vilken slutsats kan man dra av likes? Att det är detsamma som röster i valet?
Förra valet var ökningen procentuellt i facebooklikes det som hamnade närmast det verkliga valresultatet efter Sentios mätning. 13,4% . från 38 000 till 90 000. Samma ökning idag indikerar att SD skulle ligga närmare 34%. Det här resultatet tror jag inte på. Jag litar hyfsat mycket på Sentio gällande SD och tror att deras resultat ligger nära resultatet. För det andra så kommer Alternativ för Sverige ta flera procent från SD.

Man kan också se det som att stigmatiseringen har släppt. Eftersom stigmatiseringen är den starkaste vapnet mot SD så är det hur som helst en indikator på att det är väldigt positivt för SD.Jag menar, 31 000 svenskar går ut öppet de senaste 11 dagarna och visar att de stödjer SD. Det är som en virtuell demonstration.

Förmodligen är det en kombination av de två. En väldigt stor ökning som de traditionella opinionsinstituten missar och en åsiktskorridor som har vidgats, vilket leder till att fler är öppna med sitt stöd för SD.
2018-09-08, 17:13
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Han kan ha trappat upp medicinen inför en lång jobbig valkampanj full av hat mot honom. Han kan ha bytt medicin. Kanske kompletterat med ny medicin. Det har nog med det att göra skulle jag tro. Han har gått i väggen vid förra valet och vill nog inte hamna där igen. Han är skörare än andra. Han har gjort en jäkligt bra valrörelse. Bävar för att han ska bryta ihop. Många hoppas på det och gör sitt bästa för att det ska hända.
2018-09-08, 17:15
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Har tidigare tippat väldigt högt till SD. Men märker att allt fler verkar fega ur, De har varit fly förbannade under hela mandatperioden men nu verkar många arbetare gå tillbaka till S när det verkligen gäller så har de senaste veckorna blivit allt mer pessimistisk. Jag börjar faktiskt bli lite orolig att svenskarna är så sossefierade att det är för sent.

Men vafan...Jag tippar lite med hjärtat här men säger 26,8%. Då kan man vara rätt nöjd (även om jag egentligen anser det är alldeles för lågt med tanke på hur dåligt motståndet är. Men folk är verkligen politiska idioter i det här landet)

Kommer spela nada roll dock då vi utan några större tvivel lär se någon form av DÖ 2.0 börja ta form på måndag.
2018-09-08, 17:16
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag har tillåtelse från mod till detta.

Eftersom ingen tog åt sig att sammanställa gissningar nu inom 2 dygn från valet så har jag sammanställt en lista utifrån alla inlägg från nr 77982 och framåt.
Den är endast på papper ännu men postar den senare idag.
Detta är en offentlig lista som kommer uppdateras vartefter gissningarna postas.

Tycker vi sätter ett stopp på den till 21.00 ikväll. Risk för att det blir ett sjukt jobb att sammanställa annars.

Vill man vara med på listan skriver man något relevant för tråden och bifogar sin gissning.
Gjorde vi inte det här för ett par månader sedan
2018-09-08, 17:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Gjorde vi inte det här för ett par månader sedan
Jepp. Självklart är det intressant att kunna plotta hur trådens siffror har förändrats sedan dess.
2018-09-08, 17:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Att SD blir största parti är det ingen tvekan om för mej. Vi har varit störst ett bra tag i mätningarna man tror på. Sossarna är överskattade och SD är underskattade. M.a.o är skillnaden mycket större än vad som visas i pk-mätningar. Sossarna 20%,SD 30% tror jag. Önsketänkande såklart, men det är vad jag tror.
Önsketänkande är en sak. Realistiskt tänkande en annan. Denna tråd handlar om SD i opinonsundersökningar. Och vad talar för att de mätt så uppåt väggarna fel som 10-15 procentenheter? Det finns inte på kartan, om ni frågar mig.
Senast redigerad av Karman 2018-09-08 kl. 17:21.
2018-09-08, 17:19
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Har tidigare tippat väldigt högt till SD. Men märker att allt fler verkar fega ur, De har varit fly förbannade under hela mandatperioden men nu verkar många arbetare gå tillbaka till S när det verkligen gäller så har de senaste veckorna blivit allt mer pessimistisk. Jag börjar faktiskt bli lite orolig att svenskarna är så sossefierade att det är för sent.

Men vafan...Jag tippar lite med hjärtat här men säger 26,8%. Då kan man vara rätt nöjd (även om jag egentligen anser det är alldeles för lågt med tanke på hur dåligt motståndet är. Men folk är verkligen politiska idioter i det här landet)

Kommer spela nada roll dock då vi utan några större tvivel lär se någon form av DÖ 2.0 börja ta form på måndag.
Har själv märkt av detta. En person jag känner som har varit riktigt förbannad på samhällsutvecklingen, men när hon väl stod där i vallokalen blev det ändå en röst på S. Det är sorgligt, tyvärr.

Tippar 23 % på SD ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in