2018-09-08, 16:54
Medlem
Även ni som försvarar det här vansinniga beslutet av SVT borde väl hålla med om att det är fullkomligt orimligt att ett beslut av SVT blir den stora valfrågan 48 timmar före valet?

SVT borde ha insett detta och legat lågt för att inte lägga sig i valspurten.
Senast redigerad av Noone1 2018-09-08 kl. 16:59.
Citera
2018-09-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Pinsamt till och med Norges motsvarighet till Aftonbladet VG.no har detta som förstanyhet med budskapet att det aldrig skulle kunna hända i Norge.

Bittra kommunistkärringar får Sverige att framstå som nya DDR

– TV 2 tar avstand fra SVTs uttalelser i denne saken. For oss er det helt utenkelig å gjøre som SVT her gjør, å ta avstand fra uttalelser gitt i en politisk debatt av et parti i et demokrati.

Hård kritik. Fy fan vad man skäms av sånt här ändå. Svensk DDR-media får oss alla att se ut som hjärntvättade antidemokrater...
Citera
2018-09-08, 16:56
Medlem
SVT har inget existensberättigande och borde läggas ner. Journalister ska inte leka politiker och dessutom inte när de anser sig själva vara fria och oberoende.
Fan, vad jag avskyr journalister.
Citera
2018-09-08, 16:57
Medlem
antoneriks avatar
Jag kan tänka mig att det finns vissa problem med att låta det här passera. Därför att om man låter det här passera i Sveriges Televison, då har man gett ett frikort till Jimmie Åkesson och hans efterträdare att säga samma sak i alla framtida debatter som någonsin kommer att hållas. Då kan han vid varje debatt säga att nyanlända inte är svenskar och inte passar in i vårt samhälle. Dessutom kan han krydda med att islam är en religion som för tankarna till mörkaste medeltiden. Och då startar en ny diskussion. Det är därför Pia Kjærsgaard kunde tala så öppet under sin tid som partiledare. Allting är ett spel där man flyttar fram positionerna. Det är ingen slump att Jimmie Åkesson har gjort det här ordvalet. Lika lite som att det är en slump att USA placerade sitt fångläger på Guantanamo.
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Jonas Sjöstedt och Stefan Löfvén generaliserar grovt när de säger att sverigedemokrater är rasister.
Det finns många invandrare inom SD och massor som inte är rasister.
Att vara kritisk mot hur invandring och integration sköts har inget med rasism att göra.
Varför reagerar inte SVT där?
Jo, det vi ju förstås.
Citera
Medlem
Separatistens avatar
Med anledning av SVTs uttalande väljer jag att ta avstånd från TV-licensen.
Citera
2018-09-08, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Alltså man tror ju knappt att det är sant. SVT är inte bara så omdömeslösa att de blottar strupen med avståndstagandet, utan de är dessutom (rent ut sagt) så korkade att de dessutom vinklar klippet på så sätt att det helt tappar sin kontext.

Ojojoj vilken felberäkning.
Men är det inte det dom kallar
FAKE NEWS
Citera
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Svt tar avstånd från ett uttalande av Jimmie Åkesson under debatten.

Jag själv missade det men vill ha en diskussion.

Är SVTpolitiskt obundet i praktiken?
Håller SVT med om övrigt som sagts i debatten?
FulklipperSVT?

Enligt SVT säger Jimmie"...invandrare passar ej in i Sverige..."

Era åsikter?

Det mesta är nog sagt redan men min uppfattning var helt enkelt att Jimmie som ju normalt är högst samlad och koncentrerad faktiskt tappade det igår. Känslorna bubblade upp och det blev ett litet klavertramp. Naturligtvis till mångas förtjusning och andras förfäran. Överlag tycker nog jag (som faktiskt såg debatten) att han verkade mer stressad än vanligt vilket nog alla gjorde i och för sig och det är kanske inte konstigt i sluttampen på en valrörelse.

Att SVT tar avstånd ifrån uttalandet handlar inte om att organisationens ansvariga är vänsterorienterade, som de flesta vill göra gällande här, utan snarare om att man är rädda att fällas i granskningsnämnden för att ha släppt fram något som av den kan anses olämpligt utan att agera.

Ytterst handlar det om pengar och i det här fallet anslag eftersom SVT ytterst finansieras genom det. Och ju fler fällningar i granskningsnämnden desto mindre anslag kan det ge till nästa budgetår.
Citera
Medlem
oberoendemedias avatar
Norsk Presseforbund och experter i pressetik i Norge reagerar starkt:

Citat:
– SVTs rolle som allmennkringkaster er ikke å ta standpunkt i denne typen diskusjoner. Jeg mener det er helt uakseptabelt, uansett hva man måtte mene om Jimmie Åkesson. Man kan forundres over at Jimmie Åkesson kan si det han sier, og man kan mislike det, men SVTs rolle er å ha en partilederutspørring, og da må partilederne få lov til å si hva de mener, sier ekspert på presseetikk Gunnar Bodahl-Johansen til Dagsavisen.

Også lederen i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, har problemer med å forstå vurderingen SVT har gjort i dette tilfellet.

– Jeg mener det må være stor takhøyde i politiske debatter. Dette ville ikke skjedd i Norge. For meg fremstår uttalelsen fra SVT som uvant og fremmed, sier hun til Dagsavisen.

Våra grannländer är helt oförstående till SVT:s agerande.
Citera
2018-09-08, 17:00
Medlem
bernad_laws avatar
Detta är en av de största skandalerna någonsin när det gäller SVTs förmenta opartiskhet. Det har naturligtvis varit helt uppenbart att man INTE varit opartisk förut, och skillnaden mellan hur man behandlat SD och andra partier under senare tid har varit tydlig. Dessutom är det inte en ny fråga; innan SD var det de borgerliga som behandlades som smuts av de "opartiska" journalisterna.

Vad som skiljer detta från de tidigare tillfällena är dock att slutdebatterna vanligtvis är mycket proffsiga och opolitiskt ledda, och jag måste säga att även denna var relativt bra (även om Åkesson inte fick diskutera invandringen tillräckligt). Här går emellertid någon form av SVT-höjdare in och helt random "tar avstånd" från vad en demokratisk politiker säger; det absurda i situationen kan inte överskattas.

För min del kommer detta leda till att jag kommer rösta SD. Jag ogillar starkt deras ryssälskande och NATO-motstånd, men kommer hålla för näsan och rösta för dem bara för att visa att jag inte accepterar vad som helst från SVT-politrukerna.
Citera
2018-09-08, 17:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
Precis, det bästa som hände lundgren och junilistan var när de utestängdes från slutdebatten.

det här är väl ännu bättre, precis allt fokus ligger på det här nu.
Aha, jag fick för mig att du tänkte på Bo Lundgren. Sorry.
Citera
2018-09-08, 17:02
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Det mesta är nog sagt redan men min uppfattning var helt enkelt att Jimmie som ju normalt är högst samlad och koncentrerad faktiskt tappade det igår. Känslorna bubblade upp och det blev ett litet klavertramp. Naturligtvis till mångas förtjusning och andras förfäran. Överlag tycker nog jag (som faktiskt såg debatten) att han verkade mer stressad än vanligt vilket nog alla gjorde i och för sig och det är kanske inte konstigt i sluttampen på en valrörelse.

Att SVT tar avstånd ifrån uttalandet handlar inte om att organisationens ansvariga är vänsterorienterade, som de flesta vill göra gällande här, utan snarare om att man är rädda att fällas i granskningsnämnden för att ha släppt fram något som av den kan anses olämpligt utan att agera.

Ytterst handlar det om pengar och i det här fallet anslag eftersom SVT ytterst finansieras genom det. Och ju fler fällningar i granskningsnämnden desto mindre anslag kan det ge till nästa budgetår.

Jag håller med utom sista stycket. Jag tvivlar på att Svts budget påverkas av att yttrandefriheten tänjs lite under sändningar.

Observera att jag inte bedömer att JÅ missbrukat yttrandefriheten.
Senast redigerad av Larasoft 2018-09-08 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in