2018-09-08, 14:01
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Menar du att det är fel att anmäla något? Om du blir våldtagen av ett 30årigt barn från MENA och sen anmäler, drar du "tyck-synd-om-mig" kortet?
Tycker du den liknelsen är adekvat?
Citera
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Det var ett konstnärligt verk, en film, som ville belysa främlingsfientlighet som svenskar hyser mot svenskar. Men samtidigt en blinkning till dito personer som inte klarar av nya företeelser i största allmänhet. SVT markerade därför det enligt svensk lag inte får förekomma hets mot folkgrupp. Invandrare som inte är svenskar och inte passar in här är en generalisering mot alla. Hur många svenskar har inte finskt, tyskt, grekiskt, italienskt, danskt och annan påbrå? Åkesson hade väl kunnat precisera sig om vilka invandrare han syftade på. Alla kan inte läsa hans tankar, bara de hjärntvättade.

Du vet godt hva han mener, slutt å kverulere i småtingsavdelingen, se de store tingene. Se hva som skjer med dit land!

I et demokratisk samfunn, som Sverige, så er det fullt ut lovlig og akseptabelt å mene at folk fra totalt ulike kulturer i det lange løp ikke vil fungere godt sammen. SVT sitt utspill er i realiteten et angrep på demokratiet.
Citera
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det var inte vad han sa. De med utländsk bakgrund som han kallar ”inte svenskar” är enligt honom arbetslösa pga att de ”inte är svenskar”. Ett cirkelresonemang.

Med hans logik så borde också alla arbetslösa etniska svenskar vara det pga att de inte är tillräckligt svenska?

Normalt funtade politiker förstår hur komplex frågan om sysselsättning och anställningsbarhet är i en föränderlig värld.

Nej, det var inte ett cirkelresonemang utan snarare du som inte är riktigt insatt.

Partiet uppfattar sin "öppna svenskhet" som sammankopplad med hur anpassad man blivit till majoritetssamhället. Ett sätt att få jobb är då att bli mer svensk (av sig).

Det betyder inte att man är icke-svensk om man saknar jobb eller att man är svensk för att man har jobb.
Citera
2018-09-08, 14:02
Avslutad
Citat:
Jag känner flera nordeuropéer som bott i Sverige väldigt länge men som aldrig skulle drömma om att kalla sig själva för svenskar. Möjligen tysk-svensk, norrman i Sverige etc.

De respekterar givetvis landet och de som bor här, men behåller sina seder och annat. De jobbar, studerar eller är arbetslösa och talar hyfsad svenska. Ingen har någonsin ställt krav på dem att bli ”mer svenska” eller att de har sig själva att skylla om de är arbetslösa.

Kan det som vanligt med Sd egentligen handla om hudfärg? Såklart!
”Du känner”. End of discussion.
Citera
2018-09-08, 14:03
Medlem
Citat:
Jag känner flera nordeuropéer som bott i Sverige väldigt länge men som aldrig skulle drömma om att kalla sig själva för svenskar. Möjligen tysk-svensk, norrman i Sverige etc.

De respekterar givetvis landet och de som bor här, men behåller sina seder och annat. De jobbar, studerar eller är arbetslösa och talar hyfsad svenska. Ingen har någonsin ställt krav på dem att bli ”mer svenska” eller att de har sig själva att skylla om de är arbetslösa.

Våldtar dom på löpande band? Har vi problem med tyska stenkastare? Är norska narkotikaförsäljare ett växande problem? Det handlar inte om hudfärg utan det handlar om kultur.
Citera
2018-09-08, 14:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
På flera sätt, men jag väljer två.
1) Varför gör du dig besväret att leta upp klipp från en debatt som gick i direktsändning?
2) Varför (om du röstar på SD) tycker du inte att det var bra det som Åkesson sa utan vill förminska det?
1) Därför att det är bra att ha fakta klart för sig innan man uttalar sig.
2) Mitt fokus ligger på hur Svt agerade utifrån vad Åkesson sade. Agerade man korrekt utifrån sina egna riktlinjer eller begick man ett misstag?

Jag hävdar det senare. Det här är inte Public service roll och det är riktigt illa att man agerade på det sätt man gjorde i samband med en slutdebatt inför ett riksdagsval.
Citera
2018-09-08, 14:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Jag har ju för satan just förklarat för dig vad som avses. Vad är det du inte förstår?
Läser du inte tråden?
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Menar du att det är fel att anmäla något? Om du blir våldtagen av ett 30årigt barn från MENA och sen anmäler, drar du "tyck-synd-om-mig" kortet?
Det är ju löjligt när ingenting har hänt och SD vägrar förstå.
Det är politisk taktik från SDs sida men det börjar bara bli löjligt nu.
Det är dags för Jimmie och hans kompisar att växa upp.
Citera
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jaha ja. Sd drar tyck-synd-om-oss-kortet. Mycket oväntat, NOT.

Så du tycker att det är helt ok att de som ska vara opartiska inte är det?
Om det hade drabbat ditt vänsterparti hade det då varit ok ?
Citera
Medlem
Oj oj oj. Nu ser man SVT:s VD på aftonbladets framsida också. Kan det här vara slutet för vänsterextremisten Hanna Stjärne? Hon har ju kontrollerat huvudet av svensk DDR-media ohindrat i flera år nu.
Citera
2018-09-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Tycker du den liknelsen är adekvat?

Tror inte du förstår användningen av ordet adekvat.
Citera
2018-09-08, 14:05
Medlem
Eva Landahl, ansvariga utgivaren, inser själv att hon gjort bort sig, om man läser mellan raderna...

Citat:
– Jag tycker aldrig att sådana här beslut är solklara. Det är alltid svåra avvägningar under ganska stor stress där man har andra saker att ta hänsyn till också, som replikrätt och tid i sändning som varje partiledare ska ha

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-far-ingen-ursakt-av-svt-hotar-bojkotta-valvakan/

Hon medger alltså själv att hon i stunden tyckte att det var ett gränsfall (samt skyller på stress...). Men att då välja att kommentera i Slutdebatten två dagar före valet är fullständigt häpnadsväckande. Endast om det var ett klockrent fall borde de ha kommenterat.
Senast redigerad av Noone1 2018-09-08 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in