2018-09-08, 13:40
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Jag kollade på debatten så det var inte ryckt ur något sammanhang. Den gubben gick inte.

Ja, ja. Det inte är lönt att förklara för någon som inte begriper någonting.
Citera
2018-09-08, 13:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du menar att du fantiserar och skapar halmgubbar som vanligt.

Det borde inte vara konstigt att de som inte har skyddsbehov och inte har anpassat sig till Sverige och inte försörjer sig själva faktiskt åker hem. Om jag flyttar till ett annat land skulle de inte försörja mig, och jag skulle inte få stanna om jag inte klarar det själv.

Det var inte vad han sa. De med utländsk bakgrund som han kallar ”inte svenskar” är enligt honom arbetslösa pga att de ”inte är svenskar”. Ett cirkelresonemang.

Med hans logik så borde också alla arbetslösa etniska svenskar vara det pga att de inte är tillräckligt svenska?

Normalt funtade politiker förstår hur komplex frågan om sysselsättning och anställningsbarhet är i en föränderlig värld.
Citera
2018-09-08, 13:43
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nyss höll ni krampaktigt i resultaten från OI, men när de dalade så går ni all in för en hobby-statsvetare i TV4:s Bingolottospekulationer. Obetalbart!

Vilka vi? Förlitar sig hen på samma opinionsmätningar som 2014 gav ut att SD skulle åka ur riksdagen åtminstone ligga där på 5%-6%, FI når riksdagsränsen och blir större än rasisterna och Mp 13% ohotad på platsen som Sveriges tredje största parti.

Tror nog jag litar mer på en hobby-statsvetare än ett desperat hobbytroll.

Citat:
är en svensk statsvetare och journalist. Han är känd som TV4:s politiska expertkommentator men har också verkat som opolitisk tjänsteman vid Regeringskansliet.

Samma hobby-statsvetare som spekulerade att Trump vinner valet när opinionsmätningarna visade på Clinton som vinnare. Den sista opinionsmätningen Aftonbladet publicerade timmarna för resultatet visade att Clinton står som vinnare Om ni inte varit så naiva har det varit söt
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 13:50.
Citera
2018-09-08, 13:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Och om de inte uppnår Sd:s kriterier för svensk? De lär sig inte rabbla nån mossig nationalsång i sömnen och kan inte Hallands floder baklänges? (För övrigt var Jimmie Åkesson själv sämst av alla partiledare i Sverigekunskapstestet i SVT). Du tror inte att de går vidare då som deras meningsfränder och nyliga vapenbröder i AfS och kräver utvisning av minst en halv miljon? Sluta göra dig dummare än du är.
SD har någon mossig mellanmjölksdefinition som dom kallar "Öppen svenskhet".

Enligt denna kan man bli svensk om man lär sig språket & kulturen, sköter sig & arbetar.
Detta är givetvis en befängd ståndpunkt, men det är så Åkesson menar när han pratar om svenskhet.
Citera
2018-09-08, 13:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det var inget som klipptes i direktsändning. Var inte paranoid nu med dina konspirationsteorier.
Det skriver jag inte heller.

Det jag skriver är att det Svt tog avstånd ifrån var ett lösryckt citat ur ett längre resonemang. Det är uppenbart för alla och ensvar som läser mitt förra inlägg eller granskar debatten vid de programtidpunkter jag refererade till.

Missförstår du mig på något sätt?
Citera
2018-09-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
De kommer att ha svårt att se sina väljare i ögonen med bara 15-16 % av rösterna. Det här blir lite av en fribiljett att slippa göra det om de bojkottar SVT:s valvaka. De tar nog den chansen.
Det där är så dumt så det tror du inte ens på själv.
Citera
2018-09-08, 13:45
Medlem
Mycatisonfires avatar
Sd borde bojkotta svt.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det var inget som klipptes i direktsändning. Var inte paranoid nu med dina konspirationsteorier.
Nej, men det klipptes i all nyhetsförmedling när man talade om SVTs "avståndstagande".
Samt även i SVTs motivation till sitt agerande.
Citera
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Det lustiga med detta är att det var Lööf själv som gav SD all denna uppmärksamhet genom att inte låta Åkesson tala till punkt. Hade hon sansat sig och bemött vad Åkesson sagt sakligt hade den här situationen aldrig uppstått.

Ironin i detta är påtaglig.

Hon spelade moraliskt indignerad politiker, eller om hon verkligen är sådan. Hon valde själv att avbryta istället för att orka lyssna hela meningen.

I princip märkte hon ord. Det var rätt oärligt av Annie Lööf.

Vi väljer imorgon om vi vill ha oärliga politiker i riksdagen.
Citera
2018-09-08, 13:46
Medlem
Det är fan läskigt att det finns folk i tråden som försvarar svt här. Snacka om att anti-sd propagandan som media har fört fram, har varit effektiv. Ni är inte lika många som är övertygade längre, men ni som är kvar är otroliga...

Ni förstår väl att det är ni som har urholkat begreppet rasist? Det har gått från att vara ett laddat ord till ingenting. Riktiga rasister tackar er.
Citera
2018-09-08, 13:46
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
När man uttrycker sig i termer som "dom passar inte in" så låter det "mer" än att säga "fel kompetens", "inte tillräckligt bra svenska kunskaper", "inte tillräcklig utbildningsnivå" osv osv...

Det låter mer som man pratar om hela personen. Vilka ord man använder spelar roll.

Det ursäktar inte diverse chefer på SVT som verkar tycka att de är någon form av domstol för politik.

Jag håller med om att det är en kanske onödigt tuff retorik, men hans poäng kom lite av sig eftersom Lööf passade på att lajva högstadielärare.

Jag tror att det JÅ menade (och delvis sa) är att vem som helst kan bli svensk, oavsett var man är född. Det som avgör vem som är svensk eller inte är om man kan anpassa sig efter det som av svensken upplevs som svenskt.

Den meningen kändes väldigt rörig, men jag tror du kan reda ut vad jag försöker säga.

I klartext är det han säger att alla är välkomna så länge man är beredd att anpassa sig till svenska sedvänjor och regler. Min stilla undran är hur detta kan vara kontroversiellt? Det är ju faktiskt inte bara JÅ som säger detta.
Citera
2018-09-08, 13:47
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det skriver jag inte heller.

Det jag skriver är att det Svt tog avstånd ifrån var ett lösryckt citat ur ett längre resonemang. Det är uppenbart för alla och ensvar som läser mitt förra inlägg eller tittar vid de programtidpunkter jag refererade till.

Missförstår du mig på något sätt?
På flera sätt, men jag väljer två.
1) Varför gör du dig besväret att leta upp klipp från en debatt som gick i direktsändning?
2) Varför (om du röstar på SD) tycker du inte att det var bra det som Åkesson sa utan vill förminska det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in