Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
När man uttrycker sig i termer som "dom passar inte in" så låter det "mer" än att säga "fel kompetens", "inte tillräckligt bra svenska kunskaper", "inte tillräcklig utbildningsnivå" osv osv...
Det låter mer som man pratar om hela personen. Vilka ord man använder spelar roll.
Det ursäktar inte diverse chefer på SVT som verkar tycka att de är någon form av domstol för politik.
Jag håller med om att det är en kanske onödigt tuff retorik, men hans poäng kom lite av sig eftersom Lööf passade på att lajva högstadielärare.
Jag tror att det JÅ menade (och delvis sa) är att vem som helst kan bli svensk, oavsett var man är född. Det som avgör vem som är svensk eller inte är om man kan anpassa sig efter det som av svensken upplevs som svenskt.
Den meningen kändes väldigt rörig, men jag tror du kan reda ut vad jag försöker säga.
I klartext är det han säger att alla är välkomna så länge man är beredd att anpassa sig till svenska sedvänjor och regler. Min stilla undran är hur detta kan vara kontroversiellt? Det är ju faktiskt inte bara JÅ som säger detta.