2018-09-08, 13:23
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jouco
Jimmy har ju rätt i vad han säger! Gör sanningen ont eller? SD kommer få 25%, mark my words!
Det är inte huruvida han har rätt eller inte som är problemet här.
Citera
2018-09-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Många är oanställningsbara för att dom inte är svenskar. Alltså, dom kan inte svenska, dom har inte samma kultur som svenskar och dom beter sig inte som svenskar. Just pga detta får dom inte jobb.

Förtydligande exempel:
Varför skulle en arbetsgivare exempelvis villa anställa någon som inte kan skaka hand?
Eller någon som pratar med kraftig brytning inom kundsupport?
Eller någon som kräver att be till allah 5 gånger per dag och anpassa sig till fastemånader och andra högtider?

Trams. Ta dig ut i arbetlivet så kanske du kan få en bild av hur det ser ut där. Generalister vare sig de är svenskar eller invandrare är ett fara för vilket samhället som helst.
Citera
2018-09-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Jag har sett det hela sekvensen. Jag tycker ändå att JÅ borde ha uttryckt sig annorlunda. Huvudfrågan är ändå om SVT agerat korrekt. Det borde egentligen granskas av någon form av juridisk instans. Vet inte om det funkar så.

Fast det bottnar i att JÅ verkligen inte tycker att icke-integrerade invandrare är svenska. Detta vet vi ju sedan länge. Han tror på öppen svenskhet ju, och således tror han på att integrerade invandrare som vill vara en del av samhället är svenska.

Tycker du verkligen att det är en oacceptabel hållning? Är ’öppen svenskhet’ någon form av hatretorik som alla nu måste ta avstånd från?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
"Utsidan" är ett betydligt mycket större företag än vad jag är. Naivt av dig att tro att du är anonym.

För övrigt är det inget att förvånas över att SVT inte bad om ursäkt. Det trodde väl ingen?
Det är Coca Cola som är utsidan va? Kanske kan jag få gratis cola resten av mitt liv om jag skriver rätt grejjer?

För att vara lite allvarlig: du ser alltså ingen skillnad mellan Flashback och den offentliga politiska debatten? Även om man inte är 100% anonym på FB, vilket nog ingen heller tror.

Bra att SVT inte ber om ursäkt. Det visar deras rätta odemokratiska ansikte och det gynnar SD ännu mer. Kan bli intressant i morgon...
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Det var ett konstnärligt verk, en film, som ville belysa främlingsfientlighet som svenskar hyser mot svenskar. Men samtidigt en blinkning till dito personer som inte klarar av nya företeelser i största allmänhet. SVT markerade därför det enligt svensk lag inte får förekomma hets mot folkgrupp. Invandrare som inte är svenskar och inte passar in här är en generalisering mot alla. Hur många svenskar har inte finskt, tyskt, grekiskt, italienskt, danskt och annan påbrå? Åkesson hade väl kunnat precisera sig om vilka invandrare han syftade på. Alla kan inte läsa hans tankar, bara de hjärntvättade.
Jag var lite raljant vad gäller Änglagård.

Nå, avseende det sista du skriver så var det väl precis det som Åkesson gjorde. Först hade vi den kontext där citatet förekom. Diskussionen befann sig i ämnet integration och mer specifikt jobbsatsningar. Annie Lööf hade precis talat sig varm för ännu en väg in på arbetsmarknaden för invandrare som inte får jobb. Åkesson fick ordet och tog upp den tråden - han förmedlade VARFÖR invandrare enligt honom (här kommer den mening Svt klippte ut) inte får jobb och fortsatte sedan resonemanget hur invandrare kan inkluderas, kan bli svenskar.

Så poängen är inte att man måste läsa Åkessons tankar för att förstå vad han menar - poängen är att Svt tog en lösryckt mening ur ett längre resonemang vilket förmedlade en felaktig bild av vad som faktiskt sades. Det var sedan den halmgubben man tog avstånd ifrån.
Citera
2018-09-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jo. Jag har läst åtskilliga åsikter i den riktningen. Desto obehagligare kommer kallduschen efter rösträkningen att bli. En stor del av svenskarna är visserligen dumskallar men att dom skulle vara fler än c:a 15,2 procentenheter vill jag inte tro.

Åh stackare, det kommer verkligen bli en tuff morgondag. Se till att omge dig med familj och vänner.
Citera
2018-09-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Haha jo tjena. 35% blir det och de kommer regera Sverige när dimman har lagt sig.

De kommer att ha svårt att se sina väljare i ögonen med bara 15-16 % av rösterna. Det här blir lite av en fribiljett att slippa göra det om de bojkottar SVT:s valvaka. De tar nog den chansen.
Citera
2018-09-08, 13:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Det finns inte mycket av värde som förenar SD-toppen med de svenskar som jag sympatiserar med. Det var just det jag skrev.
Men det var inte det Jimmie talade om. Så du har nog fattat det hela fel.
Citera
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Även om uttalandet inte nödvändigtvis bevisas olagligt så tvivlar jag på att
Annie Lööf skulle uttryckt sig på samma sätt.

Många förintelseöverlevare känner nog ångest efter det här.

Lite som att ge auschwitz chefstatuerare taltid.Oavsett tror jag det hela kommer att ge JÅ fler snarare än färre röster.

Knowing others is wisdom
Knowing yourself is enlightenment

Lao Tzu

Kom ut ur mörkret, kompis. Att egenmäktigt tillskriva offer åsikter och och känslor och utnyttja det som argument, och droppa obehagliga referenser till Auschwitz i stället för beskriva här och nu rimmar illa med ditt användarnamn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Trams. Ta dig ut i arbetlivet så kanske du kan få en bild av hur det ser ut där. Generalister vare sig de är svenskar eller invandrare är ett fara för vilket samhället som helst.

Vad menar du med trams? Det ser ut så här på den svenska arbetsmarknaden - vad man som enskild individ beskådar med sina egna ögon i sin omedelbara närhet är inte nödvändigtvis representativt för riket som helhet:
https://pbs.twimg.com/media/Dmh3rIzXsAEoQE2?format=jpg
Senast redigerad av Eventor 2018-09-08 kl. 13:30.
Citera
Medlem
Imorgon blir det fokus på SVTs vallokalsundersökning. Kan man lita på att SVT söker förmedla sanningen eller ser dom det som en möjlighet att styra fram ett resultat som dom kan leva med och att detta sedan blir ett rättesnöre för de som ska presentera det verkliga valresultatet? Ingenting förvånar längre.
Citera
2018-09-08, 13:28
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det är nog så att de vet att de är på väg att göra ett sämre val än de trodde innan sommaren och nu inte vill sitta i TV-soffan som förlorare.

De sticker med svansen mellan benen om de inte dyker upp på SVT:s valvaka.

Herregud, hur står det till med din verklighetsuppfattning egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in