2018-09-08, 13:09
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tog Svt avstånd från Viveka Seldahls rollfigur i samband med att filmen sändes? Det verkar ju vara i strid med demokratiparagrafen att sådana uttryck förekommer i Svt:s sändningar.
Det var ett konstnärligt verk, en film, som ville belysa främlingsfientlighet som svenskar hyser mot svenskar. Men samtidigt en blinkning till dito personer som inte klarar av nya företeelser i största allmänhet. SVT markerade därför det enligt svensk lag inte får förekomma hets mot folkgrupp. Invandrare som inte är svenskar och inte passar in här är en generalisering mot alla. Hur många svenskar har inte finskt, tyskt, grekiskt, italienskt, danskt och annan påbrå? Åkesson hade väl kunnat precisera sig om vilka invandrare han syftade på. Alla kan inte läsa hans tankar, bara de hjärntvättade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Märkligt skrivet. Vad menar du med "snuttefilt" i det här sammanhanget?
Det är väl själva fan att politiska debatter alltid ska förvandla debattörerna till smått efterblivna som inte kan tolka en enda mening utan att förstå innebörden. Du framstår som ytterst desperat, ville du verkligen ställa den frågan så att alla ser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Så nu hotar SD att bojkotta valvakan hos SVT. SD är ju inte mogna överhuvudtaget.

Det är SVT som är omogna som inte kan be SD om ursäkt.
Citera
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Den token säger att "vi svenskar" är på ett visst sätt. Jag är svensk och jag är ta mig fan inte lik honom. Inte på en enda fläck. Om vi alla "riktiga svenskar" vore lik honom så borde det räcka med ett parti?

Precis som etablissemanget säger att invandrare är en folkgrupp som hyser samma åsikter, etnisk- kulturell bakgrund och ska stötta varandra? Har man en annan åsikt som invandrare är man en husneger och rasförrädare enligt SR.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 13:12.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Den token säger att "vi svenskar" är på ett visst sätt. Jag är svensk och jag är ta mig fan inte lik honom. Inte på en enda fläck. Om vi alla "riktiga svenskar" vore lik honom så borde det räcka med ett parti?

Enligt SVT så gillar jag hårdrock, lyxfällan och jobbar på lager.

Vissa generaliseringar är OK helt enkelt.
Citera
2018-09-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så vad anser du är orsaken till att de är oanställningsbara?

Vad är det du påstår egentligen? Att ALLA "ickesvenskar" är oanställningsbara?
Citera
2018-09-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tja, dom är i alla fall inte dömda för brott till skillnad från han som uttalar sig på Twitter.
Är man så genomkokt i skallen att man står och säger att dom inte passar in i Sverige, så är det självklart att man tar avstånd från detta uttalande då det är public service. Nu tror inte jag Åkesson menade detta bokstavligen utan det är ett större resonemang som han för. Däremot är det just detta han uttrycker vilket i sig är bedrövligt.

Man kan ju uttrycka sig betydligt bättre än så här.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/

Det kanske är bäst att Åkesson inte är med i SVT i stället och förhåller sig till Samnytt.

Nu är det ju du som är oärlig och tar ett citat ur sitt sammanhang. Åkesson förklarade vidare att det främst handlar om svenska värderingar och det svenska språket, sen håller jag med om att alla som bor i Sverige inte är svenskar. Jag vet många som bor i det här landet som inte vill bli kallade svenskar, ofta balkanfolk eller kurder men dessa människor han anammat svenska värderingar och arbetar och gör rätt för sig.

Hur får man jobb i Sverige om man inte tar i hand, vilket för övrigt DO fällde ett företag för men efteråt så har alla partiledarna sagt att i Sverige tar man i hand *, är alla partiledare rasister måntro? Vidare så kan det vara svårt att försörja sig själv om man med flit väljer att stå utanför det svenska samhället genom att t.ex. ha burka på sig (inte alltid frivilligt och det är något vi på allvar måste bekämpa), inte lära sig svenska eller engelska, skolkar från skolan, avbryter arbetsdagen (och nattsömnen) för att be m.m.

* https://www.di.se/nyheter/partiledare-i-bada-blocken-vill-att-man-tar-i-hand/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Det har du rätt i, men då tycker jag att man skall säga precis det. Att det är viktigt att acceptera det demokratiska styrelseskicket, kvinnors rättigheter osv osv.

Man behöver säga vad som förväntas av personerna och vad de kan förändra, inte att de inte passar in.

Det gjorde han också. Hade du sett det riktiga klippet och inte bara de fulklippta så hade du vetat det.
Citera
Avslutad
Citat:
Vad är det du påstår egentligen? Att ALLA "ickesvenskar" är oanställningsbara?
Nej, men en oroväckande stor grupp. Är det här verkligen så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Det har du rätt i, men då tycker jag att man skall säga precis det. Att det är viktigt att acceptera det demokratiska styrelseskicket, kvinnors rättigheter osv osv.

Man behöver säga vad som förväntas av personerna och vad de kan förändra, inte att de inte passar in.
Passar de inte in, så passar de inte in. Vad är det för fel att säga det? Att sopa saker och ting under mattan har inte löst ett enda problem i världen hittills. Och lär inte göra det i Sverige heller.

Och att sopa saker och ting under mattan är en typisk svensk egenskap (se där det finns alltså svenska egenskaper!), som vi definivt borde upphöra med. Den bygger på konflikträdsla i grunden och gör att vi hela tiden ska vara "snäll" och inte vågar ställa krav. Det kommer bli den här nationens grav!
Senast redigerad av Karman 2018-09-08 kl. 13:14.
Citera
2018-09-08, 13:12
Medlem
Starbacks avatar
En del hatare här inne tror tydligen att sd skulle ha sån makt att dom redan råder över svt:s utgivningsregler. Så är det naturligtvis inte alls och kommer aldrig att bli. Hanna Stjärne, svt:s chef står fast och delar ansvarige utgivarens ställningstagande mot sd:s klumpiga uttalande som var generaliserande och vårdslöst.

Att förlora denna prestigekamp redan före valet på sätt som sd nu gör är ingen fjäder i hatten direkt och kan matta av den uppblåsta omnipotens som präglar vissa av hatarna här inne. En nyttig Kom-ner-på-jorden-signal inför förlustvalet som deras parti nu går till mötes.

https://www.aftonbladet.se/
Citera
2018-09-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Precis som etablissemanget säger att invandrare är en folkgrupp som hyser samma åsikter, etnisk- kulturell bakgrund och ska stötta varandra? Har man en annan åsikt som invandrare är man en husneger enligt SR.
Kan du precisera vad du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in