Citat:
Ursprungligen postat av
Onebiker
Helt fel.
Han gav ett kvitto på att han vill ha förändring, och därmed band han den osäkra väljaren till sig, men det har varken du eller jag en aning om egentligen förrän i morgon, då talar siffrorna för sig, om inte tex förtidsröster "försvinner" i hanteringen så att säga.
ALLA vet att SD vill ha förändring. Ingen har missat detta. Fanns inte en väljare som tänkte,
"Hmm, SD vill ha förändring! Det visste jag inte!?"
Morgondagen kommer inte att visa någonting utan vi får bara svart på vitt hur folk har röstat. Inte hur JÅ presterat i senaste debatten. Inte ens opinionsinstituten vet ett smack så alla försök att prediktera utgången eller ens dra en rimlig slutsats är omöjligt. Man kan dock logiskt resonera men man kan aldrig veta. Här kommer mitt resonemang:
SD har osäkra väljare från "mittenhållet" (M, KD, ...) och från högerhållet (AFS, NMR,...). Mittenhållet rymmer fler personer än högerhållet och denna argumentation tilltalar högerhållet men skrämmer mittenhållet.
SD har i grunden en svag ställning i samhället (men det blir starkare för varje år). Det är fortfarande tabu att rösta på dem för stora grupper i samhället och många vacklar nog av den anledningen. Många backar bort från SD om argumentationen blir för konkret. Många kan tänkas rösta SD för man har köpt JÅ:s argument och litar på att de är renhåriga.
Att äventyra detta timmarna innan valet är hål i huvudet. Det är som i poker. Sitter man med alla marker har man råd att spela tajt och låta motståndaren chansa.