2018-09-07, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Praktskandal av svt i mina ögon, en västanbris i jämförelse med Åkessons uttalande.
Att ta avstånd för något ett politiskt parti säger i slutdebatten är sannerligen inte något ett opartiskt skattefinansierat statligt bolag ska ägna sig åt.

Fy in i helvete vad illa!!
Instämmer, total jävla skandal!
Citera
2018-09-07, 22:53
Medlem
LeveMonarkins avatar
Jag tyckte uttalandet var klumpigt men han utvecklade ju sitt resonemang direkt efteråt. Det är dock väldigt anmärkningsvärt att SVT först visar en klippt version där bara det första uttalandet är med för att sedan ta avstånd från det hela. Ytterst tveksamt agerat!
Citera
2018-09-07, 22:54
Medlem
Han visade vad han vill. Rensa Sverige. Det kan SVT givetvis inte stå bakom. Åkesson är skyldig till hets mot folkgrupp.
Citera
2018-09-07, 22:56
Medlem
Psychedelicbirds avatar
I ärlighetens namn hade moderaternas lille man en betydligt vassare och hätskare ton kring invandring/invandrare än Åkesson.
Citera
2018-09-07, 22:56
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det är väl bra att vara aggresiv eller ..?
Det säger en del om AL eftersom passionerat hat oftast kommer från vänster
Citera
2018-09-07, 22:57
Medlem
Beaver14s avatar
https://www.svtplay.se/video/18912142/val-2018-slutdebatten/val-2018-slutdebatten-7-sep-20-00?cmpid=del:an:09-07-2018:val-2018-slutdebattenla:lp-app

2:22:00 in i sändningen kommer avståndstagande. Hoppas länken funkar. Kommer väl på tuben annars snart om det inte redan ligger.

Jag är ju ingen SD-sympatisatör men även jag finner det ytterst anmärkningsvärt att en statlig tv-kanal så tydligt tar ställning mot något som sägs i en debatt.
Citera
2018-09-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.svtplay.se/video/18912142/val-2018-slutdebatten/val-2018-slutdebatten-7-sep-20-00?cmpid=del:an:09-07-2018:val-2018-slutdebattenla:lp-app

2:22:00 in i sändningen kommer avståndstagande. Hoppas länken funkar. Kommer väl på tuben annars snart om det inte redan ligger.

Jag är ju ingen SD-sympatisatör men även jag finner det ytterst anmärkningsvärt att en statlig tv-kanal så tydligt tar ställning mot något som sägs i en debatt.

Hade han sagt det dem påstår hade det varit en sak. Men de gav en felaktig bild genom att bara visa en del av det han sa.
Citera
2018-09-07, 23:03
Medlem
S.Kandals avatar
Måste bli en offentlig rättelse/ursäkt av detta haveri från Svt

Citat:
– Statstelevisionen väljer att lägga sig i debatten genom att "ta avstånd" från en partiledares ståndpunkt. Det är en skandal, säger Jimmie Åkesson.

Sverigedemokraterna konstaterade på Twitter att "det är ett agerande som saknar motstycke i modern svensk historia".

– Oacceptabelt. Skitkanal, svarade SD-riksdagsledamoten Martin Kinnunen på Twitter.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jimmie-akessons-skamtsvar-och-jag-vill-infora-digerdoden/
Citera
2018-09-07, 23:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Har det hänt tidigare? Det är liksom så bisarrt att man finner inte ens ord. Vad har SVT att göra med vad en ledare för ett av landets största partier säger i en debatt? Det han säger är liksom inget konstigt alls med alls. Invandrare står utanför arbetsmarknaden i mångt och mycket i större utsträckning för de inte anpassar sig. Lär sig svenska, lär sig svenska värderingar etc. Hur kan SVT komma med ett så här oerhört politiskt uttalade att de tar avstånd från den uppfattningen två dagar innan ett val?

Om det inte var läge att skrota SVT innan så är det verkligen det nu.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Svt klippte ett lösryckt citat av vad Åkesson sade och tog avstånd från detta.

Jämför hela resonemanget 1 h och 15 min in i sändningen med klippet 2 h och 20 min in i sändningen. Det här är så pass anmärkningsvärt att man kan fundera på om Svt försöker manipulera opinionen.

https://www.svtplay.se/video/18912142/val-2018-slutdebatten
Se själva och jämför.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixles
Hade han sagt det dem påstår hade det varit en sak. Men de gav en felaktig bild genom att bara visa en del av det han sa.

Öh. Han sa det han sa, vilket i sak var väldigt plumt formulerat. Men det är inte poängen I tråden. Oavsett vad han sa ska inte arrangören, oavsett statlig eller ej, ta ställning för eller mot det ena eller andra. Det får man i så fall ta i ett separat forum/program. Programledaren roll är inte att påverka väljarna.

Sen är ju även SVTs klippning ett tydligt ställningstagande när de rycker Åkessons "plumpna" formulering ur det längre resonemanget. Klippningar råkat dock alla ut, avståndstagandet är det särskilt anmärkningsvärda agerandet.
Senast redigerad av Beaver14 2018-09-07 kl. 23:09.
Citera
2018-09-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompel
Som politisk oberoende TV, ska SVT ta avstånd från alla partiers uttalande istället. Varför understryker de att "SVT ta avstånd från Åkessons uttalande". Helt obegripligt.
För att SVT är extra försiktiga sedan de blev fällda i granskningsnämnden en annan gång de inte tog avstånd från ett SD-uttalande i gråzonen. Det var när Mattias Karlsson sa ”...släppt in tiotusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister utan ID-handlingar". Aktuellt tog avstånd nästa dag, men de blev ändå fällda av granskningsnämnden för att inte ha tagit avstånd omedelbart under sändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in