2018-09-08, 11:59
Medlem
Muwltipliers avatar
Grejen med att dom "inte är svenskar" stämmer. SDs utgångspunkt är öppen svenskhet. SVT försöker få det att låta som att han menar etniska svenskar, vilket såklart inte stämmer. Det är en riktig ful feltolkning av SVT. SD:s förutsättningar för att klassas som svensk är svenskt medborgarskap, vilket betyder att man anpassar sig. Anpassar man sig inte, så passar man helt enkelt inte in.

Annie är dum i huvudet och visar bara på att hon inte har förmåga att lyssna på andra. Lägg ner SVT!
Citera
2018-09-08, 12:00
Avstängd
Jag är inte förvånad över SVT:s agerande.

SVT är en kulturmarxistisk propagandakanal.
Citera
2018-09-08, 12:01
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det här ligger nog i "fatet" så att säga?

https://www.svt.se/kultur/medier/jimmie-akesson-i-sr-intervju-hade-jag-varit-chef-hade-jag-lagt-ned-p3-direkt

Nu vet jag inte hur nyheten har spridits om det nått en större massa men detta kan säkert väga upp.

https://www.dn.se/kultur-noje/p3-lagger-ner-program-efter-politiskt-stallningstagande/

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-07/radioprogram-laggs-ned-efter-sd-uttalande
Citera
Medlem
Många svenskar verkar inte förstå vilken oerhörd skanal det är att public service gör ett uttalande likt detta. Kollade lite snabbt in övrig nordisk media som rapporterar vilken stor skandal det är (vg, NRK, ekstrabladet) Sverige framstår som ett sjukt land, tyvärr.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nej, det stämmer att han inte sa det ordagrant, men det var underförstått för de flesta.

Du menar att du fantiserar och skapar halmgubbar som vanligt.

Det borde inte vara konstigt att de som inte har skyddsbehov och inte har anpassat sig till Sverige och inte försörjer sig själva faktiskt åker hem. Om jag flyttar till ett annat land skulle de inte försörja mig, och jag skulle inte få stanna om jag inte klarar det själv.
Citera
2018-09-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Jaha, vart har du läst det?
Citera
2018-09-08, 12:04
Medlem
jobbins avatar
Självklart att SVT tar ställning mot rasistiska uttalanden, snöflingorna i SD börjar självklart gråta i vanlig ordning, Sveriges i särställning mest lättkränkta grupp är gråterskorna i extremhögern
Citera
2018-09-08, 12:05
Medlem
Åkesson säger nu i intervju enligt Aftonbladet att det han sa var "omsorgsfullt och inkluderande". Och jag som trodde att han ville visa var han står för de som överväger att rösta på AfS. Där ser man hur fel man kan ha.
Citera
2018-09-08, 12:05
Medlem
Jag kan inte förstå annat än att JÅ säger exakt samma sak som alla de andra, men med andra, mer konkreta ord. Där övriga politiker använder ordet ”integration” och ”integreras” säger JÅ ”anpassning” och ”passa in”. När andra politiker yrar runt lite i pannkakan och inte kan precisera vilket syfte deras ”integration” ska ha så använder JÅ ordet ”svensk” i stället. Detta fattar var och en som hört och sett vad JÅ sa i debatten. Han sa exakt vad alla de andra också säger, fast med andra ”rakare” ord. Inget gullande och lallande utan rakt på sak.

Vi är många ”vanliga människor” som uppskattar att han vänder debatten till att det är de nyanlända som ska anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom. Och att han kräver att man börjar diskutera hur detta ska gå till. Det är hög tid. Trots att problemen varit fullt synliga i vart fall de senast tio åren har ingen av de övriga politikerna intresserat sig för frågan. Det är ju det som är det viktigaste i det JÅ säger. Att de andra fullkomligt har struntat i problemen. Det är en fråga som SVT borde ha engagerat sig i för längesen.

För vad händer i verkligheten när invandrare, som är okunniga om hur det svenska samhället fungerar i stort och i smått, ska ut i det svenska arbetslivet. Många kommer från samhällen som fungerar helt annorlunda än det svenska. Många har låg skolutbildning och har därför svårt att lära sig svenska. Många kan inte ens läsa och skriva på sitt eget språk. Här kommer tre exempel på vad som händer.

Exempel 1: Hemtjänsten. Gamla Maria som är dement bor fortfarande hemma trots att hon sen länge borde fått plats på demensboende. Bland många andra vårdbiträden som störtar ut och in hos henne kommer en dag kolsvarta Lola. Maria blir skräckslagen, hon förstår ju varken vem Lola är, vad hon säger eller vad hon vill. Lola är en jättesnäll kvinna men hon kan bara några ord svenska och har ingen utbildning alls om demens. Hon försöker visa Maria med gester och genom att handgripligen dra med henne till toaletten. Lola har nämligen fått veta att Maria ska hjälpas med toalettbesök och dusch. Maria får panik, gallskriker och slåss och flyr ut på gatan. Det blir stort tumult.

Exempel 2: Litet företag i verkstadsbranschen. Tar emot en yngling efter övertalning från Arbetsförmedlingen. En del av lönen betalas av staten, resten från företaget. Killen kan i stort sett ingen svenska alls (vad gör SFI?) och verkar helt okunnig om det mesta. Han måste handledas och övervakas hela tiden av en annan anställd. Produktiviteten sjunker p.g.a. att ”lärlingen” inte är självgående och att handledaren hela tiden måste kolla vad han gör och inte kan sköta sitt eget jobb. Killen försvinner då och då från arbetsplatsen utan att säga till. Kommer med konstiga förklaringar och verkar inte alls förstå varför han inte kan komma och gå som han vill. Den planering som företaget gjort för att han på sikt ska kunna bli självgående spricker. Hela arbetsplatsen påverkas negativt. Till slut tappar företaget tålamodet och avslutar det hela. Någon ny ”lärling” vill man inte ha efter detta.

Exempel 3: Städföretag. Företaget tar städuppdrag i enskildas hem och nyanställer en invandrad kvinna (på prov) som verkar kunna tillräckligt bra svenska. Men klagomålen kommer direkt. Hon städar inte på ett yrkesmässigt sätt, verkar inte förstå instruktioner, använder konstiga städmetoder, har förstört möbler och andra saker i hemmen. Företaget går back på henne, de måste betala renovering av möbler m.m. Hon får naturligtvis inte fortsätta. Gissa om man tänker sig för nästa gång.

Nu kan man hävda att det är problem även med ”svenskar” ute i arbetslivet. Det är absolut sant, men då har man en gemensam utgångspunkt i att man talar samma språk, kan förstå varandras sätt att se på saken och därför har möjlighet att diskutera fram en gemensam lösning. Det är det som är den svenska modellens kärna. Att prata med varandra och komma fram till gemensamma lösningar. Hur löser man problem tillsammans med någon som inte ens kan svenska?
Citera
2018-09-08, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil

Jaha, vart har du läst det?

Läst? Jag har sett skiten med egna ögon sedan 80-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

SVT är opartisk och bra!
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
Självklart att SVT tar ställning mot rasistiska uttalanden, snöflingorna i SD börjar självklart gråta i vanlig ordning, Sveriges i särställning mest lättkränkta grupp är gråterskorna i extremhögern
Var hittar du "rasism" i uttalandet? Eller "rasism" är kanske som vanligt bara en beteckning på allt som vänstern inte har något svar på.

Lyssna gärna igenom ordväxlingen & påtala var denna "rasism" står att finna.
https://twitter.com/sdriks/status/1038166640817594368
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in