2018-09-07, 12:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Exakt. Det finns inte en vettig människa som tror på 7-8% ränta. Den låga räntan är här gör att stanna.
Och sen har jag hört att staten betalade största delen av de höga räntorna på 90tslet så det är överdrivet också.

Har du hört att staten betalade de höga räntorna på 90-talet? Av vem då? Av någon av de som fortfarande är skuldsatta och betalat sin bostad 2-3 gånger i form av ränta men ändå har kvar lån?
Citera
2018-09-07, 13:06
Bannlyst
Citat:
Exakt. Det finns inte en vettig människa som tror på 7-8% ränta. Den låga räntan är här gör att stanna.
Och sen har jag hört att staten betalade största delen av de höga räntorna på 90tslet så det är överdrivet också.

Tror det kan bli ganska stora skillnader i räntor som vi inte upplevt förut. Har man pengar kan man få bra räntor. Det kan man se på Ålandsbankens, Skandiabanken o Avanzabanken. Har man ingen bra ekonomi så kan man nog hamna på 7-8 %. Har försökt hjälpa en kompis som har en bra lön, men många blancolån. Vi har haft rejäla problem att ens få träffa en banktjänsteman- Endera har han för många blancolån eller också har han gjort för många bankförfrågningar !!
Citera
2018-09-07, 13:32
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starkater
Kort formulerat, är det pest eller kolera att köpa bostad nu eller efter bubblans kollaps?
Köp en bostad som du har råd med även om det kommer en krasch med allt vad det innebär och som du kan tänka dig att bo kvar i i många år. Att hålla på och försöka lista ut hur man ska göra sig en hacka när kraschen väl kommer är bara dömt att misslyckas. Jag garanterar att 99.9% av alla som lyckats med sånt tidigare gjorde det av en ren slump och att det skulle ha haft att göra med någon slags medveten strategi är en ren efterkonstruktion.
Citera
2018-09-07, 14:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Köp en bostad som du har råd med även om det kommer en krasch med allt vad det innebär och som du kan tänka dig att bo kvar i i många år. Att hålla på och försöka lista ut hur man ska göra sig en hacka när kraschen väl kommer är bara dömt att misslyckas. Jag garanterar att 99.9% av alla som lyckats med sånt tidigare gjorde det av en ren slump och att det skulle ha haft att göra med någon slags medveten strategi är en ren efterkonstruktion.

+1.

Ett tillägg: Även om man har råd med bostaden så är det också värt att se efter hur välskött föreningen är. En kraftigt belånad förening kan bli ruggigt dyrt om det vill sig illa.
Citera
2018-09-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Har du hört att staten betalade de höga räntorna på 90-talet? Av vem då? Av någon av de som fortfarande är skuldsatta och betalat sin bostad 2-3 gånger i form av ränta men ändå har kvar lån?

Nä av ordföranden i en bostadsrättsförening som bott i samma föreningen sen 70talet.
Citera
2018-09-07, 21:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nä av ordföranden i en bostadsrättsförening som bott i samma föreningen sen 70talet.

Jag tror han menade att staten hjälpte bankerna men privatpersoner blev rostade på löpande band. Enda undantaget är väl de som förblev helt rostade under många år som ledde till skuldsanering.
Citera
2018-09-07, 21:32
Medlem
Citat:
Jag tror han menade att staten hjälpte bankerna men privatpersoner blev rostade på löpande band. Enda undantaget är väl de som förblev helt rostade under många år som ledde till skuldsanering.

Nej det var tydligen ett mycket större ränteavdrag då enligt honom (jag hade väl precis fått hår på kuken då så jag har inga egna erfarenheter av detta).
Citera
2018-09-07, 23:20
Medlem
Citat:
Nej det var tydligen ett mycket större ränteavdrag då enligt honom (jag hade väl precis fått hår på kuken då så jag har inga egna erfarenheter av detta).

Det stämmer att ränteavdraget låg på 50% fram till 1990/1991 vilket var en bidragande orsak till att utlösa finanskrisen på mitten av 1990-talet. Sammantaget kan man säga att en finanskris inte kan uppstå på samma sätt som då.

Vi hade bl.a en fast växelkurs för svenska kronan som skulle försvaras genom att höja räntan vilket vi inte haft sedan dess (att man avskaffade den hjälpte till att avbryta krisen). Men det tog ytterligare två år att avbryta krisen helt i och med att man bytte marginalränta mot reporäntan 1994.

Som ni ser finns inte samma förutsättningar idag vilket gör att man nog kan förvänta sig att låga räntor är det nya normalläget men kan såklart aldrig veta säkert.
Citera
2018-09-08, 09:30
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Möjligt att det var ett större ränteavdrag, men man får ha i åtanke att räntan peakade på 500% under denna perioden. Folk gick under, det finns levande exempel fortfarande idag.
Citera
2018-09-08, 11:45
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
+1.

Ett tillägg: Även om man har råd med bostaden så är det också värt att se efter hur välskött föreningen är. En kraftigt belånad förening kan bli ruggigt dyrt om det vill sig illa.
Ja, det tycker jag att man alltid måste göra. Att bara köpa en BR utan att ta reda på så mycket som möjligt om föreningens ekonomi, planer, belåning osv är verkligen att köpa grisen i säcken. Att köpa en BR innebär att man köper en andel i en ekonomisk förening. Om föreningen är dåligt skött kommer du som köpt in dig i den att i allra högsta grad få vara med och betala för det. Om en förening har 20 miljoner i lån och består av 20 bostadsrätter kommer en köpare i praktiken att ta över ett lån på en miljon. Behöver föreningen låna tio miljoner till på grund av eftersatt underhåll eller nåt kommer DU att på något sätt få betala för det nya lånet så länge du är medlem i föreningen. De flesta verkar helt och hållet missa det och tror sånt sköts av föreningen eller styrelsen eller nåt annat dumt.
Citera
2018-09-08, 12:51
Medlem
nexss avatar
Ni som pratar om höjd ränta i snar framtid, hur tror ni det kommer gå till i praktiken? Historiska räntor är knappt relevanta längre sen 2008 när ekonomin gick sönder och den har inte lagats sen dess. Centralbanker har pumpat ut pengar i tio år utan mer resultat än ökande aktier och bostadspriser. Stadsskulderna är enorma, många länder klarar inte någon % höjning ens! Och vi är med all sannolikhet på väg mot en lågkonjunktur snart. Och med dessa förutsättningar tror ni Ingves kommer höja räntan? Think again!
Citera
2018-09-08, 13:18
Medlem
Citat:
Möjligt att det var ett större ränteavdrag, men man får ha i åtanke att räntan peakade på 500% under denna perioden. Folk gick under, det finns levande exempel fortfarande idag.

Den reella räntan för privatpersoner var dock aldrig 500%, som mest låg de snarare på 25%. Vilket såklart är otroligt högt det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in