2018-09-06, 13:46
Medlem
Starkaters avatar
Det är väl allmänt begrundat att vi står inför en ganska tuff finanskris nu till kommande lågkonjunktur. Jag är inte särskiljt insatt i ekonomi och jag undrar hur landet förväntas ligga vad beträffar bostadspriser, räntor och risker.

Man kan ju tänka sig att det är ett puckat drag att ge sig ut på bostadsmarknaden och leta efter nytt boende just idag med de uppblåsta priserna, men kommer det vara drägligare efter att bubblan spruckit? Räntan kommer väl tvingas upp rejält just pga de fallande bostadspriserna? (eller finns det skäl för den att ligga fortsatt lågt?)

Kort formulerat, är det pest eller kolera att köpa bostad nu eller efter bubblans kollaps?
Citera
2018-09-06, 14:00
Medlem
Jag personligen väntar på att det spricker. Under tiden bunkrar jag pengar på hög. Folk fattar inte att räntan kan lätt dra iväg till normala 7-8%.... Kanske mycket högre vid en kris. Om man då har ett extremt lån på en idag övervärderad bostad kan det bli problematiskt.
Vissa kommer tvingas sälja och ändå ha kvar en skuld. Vissa får det tufft att få ekonomin att gå runt...
Citera
2018-09-06, 14:03
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starkater
Det är väl allmänt begrundat att vi står inför en ganska tuff finanskris nu till kommande lågkonjunktur. Jag är inte särskiljt insatt i ekonomi och jag undrar hur landet förväntas ligga vad beträffar bostadspriser, räntor och risker.

Man kan ju tänka sig att det är ett puckat drag att ge sig ut på bostadsmarknaden och leta efter nytt boende just idag med de uppblåsta priserna, men kommer det vara drägligare efter att bubblan spruckit? Räntan kommer väl tvingas upp rejält just pga de fallande bostadspriserna? (eller finns det skäl för den att ligga fortsatt lågt?)

Kort formulerat, är det pest eller kolera att köpa bostad nu eller efter bubblans kollaps?

Bostad är något man behöver för att kunna leva och arbeta, så kostnaden för den är speciell. I regel ska du bo där över flera hög- och lågkonjunkturer. Har du möjlighet att vänta 1-3 år nu med ett köp kan det vara en god idé, och invänta ett 30 %-igt fall. Men behöver du en bostad nu för att kunna arbeta och leva, så kan det kanske vara bra att hyra nu, och köpa lite längre fram.
Citera
2018-09-06, 14:05
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Jag personligen väntar på att det spricker. Under tiden bunkrar jag pengar på hög. Folk fattar inte att räntan kan lätt dra iväg till normala 7-8%.... Kanske mycket högre vid en kris. Om man då har ett extremt lån på en idag övervärderad bostad kan det bli problematiskt.
Vissa kommer tvingas sälja och ändå ha kvar en skuld. Vissa får det tufft att få ekonomin att gå runt...
Och räntan kan sticka mer än så. Jag var med på 90-talskraschen. Hade bolån då på 18 % i boränta. Sålde bostadsrätten med 60 %-ig förlust. Tog mig fem år att komma tillbaka i fas med min ekonomi. Inte så kul....
Citera
2018-09-06, 14:14
Medlem
En finanskris har man babblat om i Sverige sedan 2011. Kommer inte bli en ny finanskris på många år, däremot kommer vi få se en dämpad konjuktur de närmaste åren. Konjukturen kommer fortfarande att vara hög men dämpad.

Jag kommer ge mig ut på bostadsmarknaden till vintern. Orkar inte ligga och vänta på en större nedgång i priserna och betala överdrivna hyror i andrahand. Som att vara intresserad av en aktie, men avvakta att gå in för att du vill tajma botten. Vips har tåget gått. Vill du köpa och planerar att bo i bostaden ett par år så köp. Om du skall gå in det närmaste året, se till att vara belånad till max 75%, då kan man vara rätt lugn vid en större nedgång.

Jag tror att vi kommer att leva med en minusränta i många år.
Citera
2018-09-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starkater

Det är varken pest eller kolera. Ska du köpa en bostad för att bo i är det bara köpa. Ingen vet när räntorna går upp. Eller Om dom ens kommer att gå upp. Finns inget som heter normalt när det gäller räntor. Bostadspriserna går ner antingen pga lägre efterfrågan, högre ränta eller förväntningar av dessa. Den långa trenden för priserna är upp. Så om du inte är mycket mer kompetent på nationalekonomi än Sveriges banker och hela marknaden finns det ingen mening i att försöka tima ett köp. Det kommer du förlora på. Rent statistiskt alltså
Citera
2018-09-06, 17:55
Medlem
Stefan Ingves har sagt att räntorna kommer komma upp som mest till 4% i dagens ekonomiska värld, och det kommer ta många år dit. Bara kolla vad det kostar att binda på 10 år så förstår man (runt 3%).

Självklart ska man köpa om man behöver. Det är ingen bubbla nu. Priserna är höga pga gigantisk efterfrågan och låga räntor.

Folk har skrikit om att bubblan spricker sen 2006. Alex Schulman blev så rädd att han paniksålde sin BR runt den tiden, han fattade tillslut att så inte var fallet och köpte en ny BR på östermalm för dyra stålar.
Citera
2018-09-06, 19:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
Köper du i en attraktiv stad så kommer inte priserna dippa på sikt. köper du i värmlands inland så kommer de troligtvis inte öka så myckrt. Så länge du inte maxbelånar dig och har en ekonomi som kan tåla 2-3% boränta så är det ingen fara. Se inte fastihgeten som en investering, köp ett boende du vill ha
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-09-06 kl. 19:42.
Citera
2018-09-06, 20:46
Medlem
Tropicalss avatar
Inlägg 2010-03-06
"Om man jämför skillnaden på KPI och bostadsprisindex inser man att det inte är 25% ras som man bör förvänta sig, det är 50 - 75%. För de som sitter i hyresrätt och har is i magen kan det löna sig att vänta ett år på att köpa en lägenhet.

Lyssna på P3 dokumentärs inslag om bankkrisen på 90-talet och se hur likt vissa inslag är i nuvarande situation.

Jag tippar på att när kvartalsrapporterna kommer för svenska storbankerna och de åter visar djupa hål så spricker bubblan."

Inlägg 2012-01-12
"Råder ingen tvekan om att bostads bubblan smäller snart i Sverige. Många unga familjer som sitter med 2-4 miljoners lån och som dessutom inte betalt mer än 0-5 % i egen insatts. Vad händer när krisen slår till på allvar? Jo folk blir av med jobben och tvingas sälja sina hus. Men ingen kan eller vill köpa husen eftersom de är kris i världen och dom har också blivit av med jobben.. Och de få människor som har ett jobb tycker de är alldeles för riskabelt att köpa ett hus så de avvaktar,, Och så är den negativa spiralen i ett faktum ! Bostadspriserna kommer sjuka 30-50 % från dagens nivåer de närmaste 2-4 åren. Då kan vi gå och köpa oss ett fint hus. till betydligt lägre pris. Om vi har investerat rätt i dag vill säga."

Så här fortsätter det i samma stil genom alla år. Detsamma går att applicera på aktiemarknaden där gurus varnar för börskrascher flera gånger om året vartenda år de senaste tio åren. Vad är det som säger att vi sitter i en bubbla nu? Det kommer alltid komma priskorrigeringar men ingen eller väldigt få kan säga när eller med hur mycket. Detta betyder att i varje enskilt tillfälle brukar det statistikt sett vara rätt att gå "all-in".
Citera
2018-09-07, 01:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Köper du i en attraktiv stad så kommer inte priserna dippa på sikt. köper du i värmlands inland så kommer de troligtvis inte öka så myckrt. Så länge du inte maxbelånar dig och har en ekonomi som kan tåla 2-3% boränta så är det ingen fara. Se inte fastihgeten som en investering, köp ett boende du vill ha

Vad fan är det för råd, se till att klara en ränta på 2-3%?!!! Ska du vara schysst mot någon som ber om ett ärligt råd så ge honom det i så fall.

Se till att klara 8-10% även om du så får äta gröt varje dag och ta bussen till jobbet. Normal bostadsränta över tid är 4-6%. Det vi har nu är långt ifrån normalt.
Citera
2018-09-07, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Stefan Ingves har sagt att räntorna kommer komma upp som mest till 4% i dagens ekonomiska värld, och det kommer ta många år dit. Bara kolla vad det kostar att binda på 10 år så förstår man (runt 3%).

Självklart ska man köpa om man behöver. Det är ingen bubbla nu. Priserna är höga pga gigantisk efterfrågan och låga räntor.

Folk har skrikit om att bubblan spricker sen 2006. Alex Schulman blev så rädd att han paniksålde sin BR runt den tiden, han fattade tillslut att så inte var fallet och köpte en ny BR på östermalm för dyra stålar.

Exakt. Det finns inte en vettig människa som tror på 7-8% ränta. Den låga räntan är här gör att stanna.
Och sen har jag hört att staten betalade största delen av de höga räntorna på 90tslet så det är överdrivet också.
Citera
2018-09-07, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad fan är det för råd, se till att klara en ränta på 2-3%?!!! Ska du vara schysst mot någon som ber om ett ärligt råd så ge honom det i så fall.

Se till att klara 8-10% även om du så får äta gröt varje dag och ta bussen till jobbet. Normal bostadsränta över tid är 4-6%. Det vi har nu är långt ifrån normalt.

BS. Det vi har nu är det nya normala. Inte konstigare än att bensinbilar ersatte häst och vagn.
Som tidigare nämnts kan man knyta tioårig ränta till runt 3%. Det säger allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in