2018-09-08, 10:58
Medlem
lyktstolpes avatar
Public service Demokratibestämmelse:

"Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet. Bestämmelsen gäller alla leverantörer av medietjänster som tillhandahåller tv-sändning, beställ-tv eller sökbar text-tv, samt Sveriges Radio.

Enskilda program prövas inte direkt mot demokratibestämmelsen. Det beror på att bestämmelsen gäller programverksamheten som helhet. Bestämmelsen innebär att programföretagen kan ta avstånd från eller bemöta diskriminerande eller rasistiska uttalanden utan att komma i konflikt med kravet på opartiskhet. Bestämmelsen innebär också en skyldighet att markera ett avståndstagande från, eller att bemöta, antidemokratiska uttalanden. Att programföretag inte har gjort detta har i några ärenden som granskningsnämnden har bedömt, inneburit att inslagen stridit mot bestämmelsen om radions särskilda genomslagskraft."
Citera
2018-09-08, 10:58
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jimmie Åkesson tappade sin berömda självkontroll och råkade säga vad han tänkte; att varenda ”invandrare” i Sverige utan jobb och blågul knätofs ska utvisas.

Det var en ovanlig men välbehövlig markering som SVT av sin ägare är ålagd att göra om det bryts mot demokratibestämmelsen.

Som nämnts av många så hade Svt Sd:s chefsideolog Mattias Karlssons famösa uttalande i färskt minne och det ledde som bekant till en fällning i granskningsnämnden.
Läs mitt inlägg för 10 minuter sen, skygglappsmänniska där. Kommer dessutom dina ord från nån med rosa/regnbågs-skjorta är de ordalagen knappast förvånande.
Citera
2018-09-08, 10:59
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är verkligen inte irrelevant då SVT enligt sina styrdokument har att ta hänsyn till flertalet motstående intressen, varav opartiskhet och att inte ta ställning i känsliga frågor är ett av dem. Även politik är nämnt i styrdokumenten. Allt måste ses i sin kontext, innan en lämplighetsprövning kan göras. Vidare fulklippte de uttalandet i samband med avståndstagandet - även det strider mot opartiskhetsbesrämmelsen.

Förstår inte varför du också tar upp hets mot folkgrupp. Det rör ju inte alls denna händelsen.

Hets mot folkgrupp är en gummiparagraf, och Isabella Lövin tyckte att det här var hets mot folkgrupp. Så jag är inte beredd på att svära på att det inte är hets mot folkgrupp. En lagstiftning som jag för övrigt tycker borde avskaffas. Men man skulle kunna kalla det här för "hets mot folkgrupp light".
Citera
2018-09-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Och? Frågan om hets mot folkgrupp är fortfarande helt oinitierad. Rimligtvis borde du skaffa dig en grundförståelse för det du talar om innan du yttrar dig. Sänker ju annars debattnivån något otroligt.
SVT var inte part i debatten. Anser du att SVT äger rätt att sätta sig över den grundlagsskyddade åsiktsfriheten?
Citera
2018-09-08, 11:02
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, man får inte bära sig åt hur som helst på TV. Hur skulle det se ut? Om Åkesson plockat fram kuken och började runka så skulle SVT låtsa som det regnade för att han inte var anställd på TV? Någon är ansvarig för programmet och säger Åkesson att invandrarna inte passar in i svenska samhället så är det ett så grovt övertramp att ansvarig måste reagera och ta avstånd.
Liiite skillnad på att blotta könsorganet och att säga sanningen kanske.
Citera
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jimmie Åkesson tappade sin berömda självkontroll och råkade säga vad han tänkte; [b]att varenda ”invandrare” i Sverige utan jobb och blågul knätofs ska utvisas.

Det var en ovanlig men välbehövlig markering som SVT av sin ägare är ålagd att göra om det bryts mot demokratibestämmelsen.

Som nämnts av många så hade Svt Sd:s chefsideolog Mattias Karlssons famösa uttalande i färskt minne och det ledde som bekant till en fällning i granskningsnämnden.

Kan du ge en länk till när han sa det? Jag kan tänka mig att SD kan locka över Afs medlemmar om han sagt det eller ljuger och vantolkar du? Jag kanske inte ska anklaga dig då hela uttalandet är svårt att hitta märkligt Antar att ni helt missade vad han sa. Nu har jag gett en länk till själva debatten väntar på din som backar upp ditt påstående.

https://youtu.be/i6JQwirzNq4
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 11:33.
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Åkesson är alltid på gränsen på vad som är okej och inte okej men igår så passera han den genom att säga att invandrare inte kan bli svenskar.

Tror inte han menade att säga det som han sa, blev felformulerat.
Citera
2018-09-08, 11:04
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Kan du ge en länk till när han sa det?
(FB) SVT tar avstånd från ett uttalande från Jimmie Åkesson i svt:s slutdebatt
Citera
2018-09-08, 11:05
Medlem
jay.simpsons avatar
Eftersom jag inte hittade vad han sa när jag kollar artiklar finns hela uttalandet på Youtube. Den enda som beter sig illa är batikhäxan Lööf.

https://youtu.be/i6JQwirzNq4
Citera
2018-09-08, 11:06
Medlem
Det här är ju så fjantigt och visar bara på vilken jävla sorglig sandlåda media och politikerna sitter i. Skäms!

Det han säger är ju att sjuklöverns integrationspolitik har misslyckats när man inte har integrerat dessa människor i det svenska samhället på rätt sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Hets mot folkgrupp är en gummiparagraf, och Isabella Lövin tyckte att det här var hets mot folkgrupp. Så jag är inte beredd på att svära på att det inte är hets mot folkgrupp. En lagstiftning som jag för övrigt tycker borde avskaffas. Men man skulle kunna kalla det här för "hets mot folkgrupp light".

Isabella Lövin? Fiskexperten? Haha. Ja, vi ser ju hur det går när MP ska tolka våra lagar. Då tvingar man tom igenom beslut som kritiserats av lagrådet för att strida mot våra grundlagar (gymansielagen). Dessutom säger man att oaktat vad migrationsöverdomstolen säger om denna lag så kommer de göra allt för att de ska få stanna. Så nja, det där är nog bara ett utspel för att försöka fiska lite röster nu på slutet. Inga experter på området har dock, vad jag vet, ens föreslagit att det potentiellt skulle kunna vara HMF.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Åkesson är alltid på gränsen på vad som är okej och inte okej men igår så passera han den genom att säga att invandrare inte kan bli svenskar.

Tror inte han menade att säga det som han sa, blev felformulerat.
Lyssna på hela hans replik istället.
https://twitter.com/sdriks/status/1038166640817594368
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in