Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Vad har JÅs uttalnde med demokrati att göra? Finns inget antidemokratiskt i det uttalandet.
Jag säger ju att det blir extremt godtyckligt hur det kan tolkas och att man kör på det säkra före det osäkra. Du tolkar på ett sätt, är du säker på att alla andra tolkar det citerade precis likadant? Det är ju just det som är problemet.
Jag säger inte att JAG tycker att uttalandet gick för långt. Och även OM jag hade tyckt det vill jag egentligen INTE att SVT ska lägga sig i det heller.
Men jag har ändå viss förståelse över tolkningen just pga denna bestämelse, att du eller jag inte tolkar det som odemokratiskt spelar ingen roll där. Någon kan säkerligen tolka det som att det bryter mot något i det jag citerade... Och då blir det såhär.
Det är som sagt just det som är problemet med denna bestämmelse, att det blir väldigt godtyckliga bedömningar. Och jag försvarar det inte det minsta, jag är ju snarare kritisk till bestämelsen, men jag ser det mer som att SVT har försökt följa en godtycklig och dålig bestämmelse. Därför är det för mig de som har stiftat reglerna och granskningsnämnden som är grundproblemet här.