2018-09-08, 08:43
Medlem
LaLocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
På något sätt var detta nog ett definierande ögonblick i svensk politisk historia. Åkesson sade sanningen och etablissemanget rasade.

Har ni läst sagan om Kejsarens nya kläder? Alla hyllar de kläder skräddarna sytt åt kejsaren av ett magiskt tyg. Att det inte finns något tyg vågar ingen påpeka. Ett litet barn utbrister till slut att kejsaren faktiskt inte har några kläder på sig.

Wikipedia: Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se men som ingen vågat säga.

Jag skulle gissa på att de flesta vuxna i Sverige hört sagan och förstår sensmoralen.

Har du hört Rödluvan lixom...
Citera
2018-09-08, 08:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att SVT är extra försiktiga sedan de blev fällda i granskningsnämnden en annan gång de inte tog avstånd från ett SD-uttalande i gråzonen. Det var när Mattias Karlsson sa ”...släppt in tiotusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister utan ID-handlingar". Aktuellt tog avstånd nästa dag, men de blev ändå fällda av granskningsnämnden för att inte ha tagit avstånd omedelbart under sändningen.

Japp, där har vi förklaringen.
Citera
2018-09-08, 08:44
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var kanske det han menade men inte det han sa. Viktig skillnad.
Inte särskild viktig skillnad. Vanliga människor kan läsa mellan raderna, de som inte gör det gör det pga politiska orsaker och de påverkar inte SD.
Citera
2018-09-08, 08:45
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att SVT är extra försiktiga sedan de blev fällda i granskningsnämnden en annan gång de inte tog avstånd från ett SD-uttalande i gråzonen. Det var när Mattias Karlsson sa ”...släppt in tiotusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister utan ID-handlingar". Aktuellt tog avstånd nästa dag, men de blev ändå fällda av granskningsnämnden för att inte ha tagit avstånd omedelbart under sändningen.
Lägg ner Granskningsnämnden
Citera
2018-09-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Jag skulle gissa på att de flesta vuxna i Sverige hört sagan och förstår sensmoralen.

Har du hört Rödluvan lixom...
Då tror du fel.
Citera
2018-09-08, 08:47
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu pratar du om utveckling över en 5-årsperiod, och du vill göra gällande att en enda artikel är orsaken till SDs ökning under denna period? Det kan mycket väl vara så att SDs siffror dök direkt efter den artikeln och sedan gick upp av andra uttalanden.

Nu pratar vi om vad ett klumpigt formulerat, kontroversiellt uttalande två dagar före ett val kan få för konsekvenser på kort sikt.

Minns du järnrörsskandalen och media bortförklarade sd:s uppgångar i OU:n precis efter skandalen med att deras krishantering har varit så bra.
Citera
2018-09-08, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Inte särskild viktig skillnad. Vanliga människor kan läsa mellan raderna, de som inte gör det gör det pga politiska orsaker och de påverkar inte SD.
Sorry. När uttalandet klipps ner framgår inte resonemanget och då blir de exakta orden som används viktiga.
Citera
2018-09-08, 08:48
Medlem
Jag ar ingen SD:are. Jag bekämpar dem snarare, vilket flera av er kanske noterat i mina inlägg på forumet.

Men jag tycker att det är intressant att Eva Landahl som igår kväll tog beslutet att SVT skulle ta avstånd från SD har gillat en tweet som i rubriken säger : "LEDARE: SD är ett helt onödigt parti | Aftonbladet".

https://twitter.com/Evlan/likes
Citera
2018-09-08, 08:48
Medlem
farbror Svens avatar
SVT:s handlande är minst sagt olämpligt, osmakligt och i grunden obegripligt, för det är så obegåvat.

Åkessons uttalade, i bästa Le Pen-stil, var i en politisk debatt, där han dessutom fick mothugg. Det kom som på beställning, alla motståndare fick vifta med händerna och en slog näven i bordet och fräste till. Ingen skulle kunna anklaga SVT för att "släppa fram" sådana åsikter. Hade Åkesson däremot sagt det i t.ex. "Tal till nationen"- ett förinspelat, välredigerat program utan motdebattörer eller journalister skulle det kanske kunna ske, men jag låter det vara osagt. Tvekar starkt.

SVT:s enda räddning är att göra en pudel. Och det snabbt.
Senast redigerad av farbror Sven 2018-09-08 kl. 08:55.
Citera
2018-09-08, 08:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Men jag tycker att det är intressant att Eva Landahl som igår kväll tog beslutet att SVT skulle ta avstånd från SD har gillat en tweet som i rubriken säger : "LEDARE: SD är ett helt onödigt parti | Aftonbladet".

https://twitter.com/Evlan/likes

Det där var inte det smartaste, minst sagt.
Citera
2018-09-08, 08:52
Bannlyst
Ska SVT ta avstånd från varje nyhetsinslag som inte rimmar med deras åsikter i fortsättningen?
Efter en intervju med Trump: "Vi vill säga att vi tar avstånd från dessa åsikter"
Efter ett inslag om Kina: "Vi vill säga att vi tar avstånd från dessa åsikter"
Efter ett reportage om fotbollshuliganer i England: "Vi vill säga att vi tar avstånd från dessa åsikter"
Citera
2018-09-08, 08:52
Medlem
Jag har alltid röstat till vänster om mitten och kommer antagligen inte att rösta på SD i år. Med det sagt förstår jag faktiskt inte vad som är problemet med Åkessons uttalande i sin helhet. Menar ni som är upprörda att de han talar om är svenskar och inte bör få nån extra hjälp?
Jag uppfattade det som att han beskrev en grupp som behöver mer insatser och krav på sig för att komma in i samhället.
Jag förstår inte problemet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in