2018-09-08, 02:00
Medlem
Jag tror fan detta gynnar SD. Det är ju bara att visa upp den icke-redigerade videosekvensen och sen de ihopklippta snuttarna och missvisande tidningsartiklarna, för att folk helt ska tappa förtroendet för media.

Det är ju faktiskt på liknande sätt som de har vunnit över en hel del av sina väljare.

Dessutom sätter det dem i rampljuset. Många tunga namn har tagit ställning för (och emot) SVTs avståndstagande.

Tror verkligen inte detta är dåligt för SD. Nu måste de bara mjölka ut varenda minut sändningstid och spaltmeter de kan hinna få innan söndag.
Citera
2018-09-08, 02:00
Medlem
Detta är ju allt för komiskt, ena stunden debatterar man om invandringen och allt är ok, skulle Sjöstedt utryckt sig såhär så hade ingen brytt sig men eftersom det är SD så måste man fortsätta mobba partiet.

Skulle inte förvåna mig om det var samma person bakom spakarna under partiledarutfrågningen, de var ju helt värdelösa med frågorna när Åkesson stod på scenen.

Oberoende teve, pyttsan. Hur många är det som jobbar på SVT som inte kan ta tunnelbanan till jobbet?
Citera
2018-09-08, 02:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja Annie Lööf sa väl efter debatten att det var ’grovt generaliserande’. Var inte det exakt samma språkbruk som SVT använde? (Jimmie sa att de ’inte passade in’ i betydelsen att de ’inte anpassade sig’.)

Om Åkesson sagt att alla invandrare eller alla invandrare från ett visst land "inte passar in" hade det varit ett generaliserande uttalande. Men nu talade han om svårintegrerade invandrare. Att säga att de inte passar in är närmast en tautologi.
Citera
2018-09-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om Åkesson sagt att alla invandrare eller alla invandrare från ett visst land "inte passar in" hade det varit ett generaliserande uttalande. Men nu talade han om svårintegrerade invandrare. Att säga att de inte passar in är närmast en tautologi.

Han snackade ju i meningarna efteråt dessutom om hur man då måste hjälpa dem att bli svenska. Så ser verkligen inte hur det skulle vara för generaliserande.
Citera
2018-09-08, 02:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Jag vet inte exakt hur SVT resonerat och det finns antagligen mer precisa beskrivningar över exakt hur lagen ska tolkas, men jag tänka mig att han bröt mot principen om allas lika värden och att uttalandet är diskriminerande. Men det verkar lite komplicerat rent semantiskt. Man måste nog vara mer insatt exakt hur lagen ser ut. Men uttalandet är ju extremt generaliserande och uteslutande och bör inte yttras av en seriös politiker, tycker jag.

Jag skiter i vad du tycker.
Citera
2018-09-08, 02:06
Medlem
Diskuterarns avatar
Nu har Aftonbladet klippt i det han sagt för att få det att verka värre än vad det är. Desperationen hos dem är stor
Citera
2018-09-08, 02:08
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Nu har Aftonbladet klippt i det han sagt för att få det att verka värre än vad det är. Desperationen hos dem är stor

Det här är vad Jimmie Åkesson sa:

"Integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt lösa sig har alla de här (7-klövern, min anm.) sagt. Det händer ju inte, det blir inte så. Därför så måste man ställa sig frågan varför är det så svårt för de här människorna att få jobb.
Jo det är för att de inte är svenskar, de passar inte in i Sverige."

Annie lööf slår försiktigt näven i bordet för att leka upprörd och utbrister:
"Men, men hur uttrycker du dig?!"

Åkesson fortsätter:
"Det är klart att då är det svårt att få jobb. Då måste man få förutsättningar för att bli svensk, man måste få förutsättningar för att passa in i Sverige. De här (7-klövern, min anm.) har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras vilkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor utifrån deras kultur, och då blir det splittingar i samhället och detta eviga utanförskap."
Citera
2018-09-08, 02:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Han snackade ju i meningarna efteråt dessutom om hur man då måste hjälpa dem att bli svenska. Så ser verkligen inte hur det skulle vara för generaliserande.

Precis. Om det inte varit för Annie Lööfs skrik som avbröt det han höll på att säga hade det knappast upplevts som kontroversiellt av någon som lyssnade. Jag tror som jag skrev ovan att Eva Landahl och andra lät sig påverkas av skriket, vilket var olyckligt.
Citera
2018-09-08, 02:09
Medlem
Total mental kollaps hos SVT. Det här visar ju att de är politiska och inte opartiska. Annars hade de tagit avstånd från Annie Lööfs mentala breakdown också. Hennes utbrott kan tilllochmed klassas som ofredande enligt lag. Tydligt ställningstagande mot yttrandefrihet av SVT.
Citera
2018-09-08, 02:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Jag kan säga att jag är för både public service och SVT men detta är droppen. Om man stämplar detta som rasism så är fan i mig allt rasism. Kritik mot invandringspolitiken etc. Helt absurt.

Dags att tänka om då: Idén med public service är god, men funkar uppenbarligen inte i praktiken. Därför måste det läggas ner, trots god bakomliggande idé.
Citera
2018-09-08, 02:12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Jag tycker att det låter rimligt med tanke på att han kategoriskt utesluter att invandrare skulle kunna passa in i Sverige.

"Långtidsarbetslösa invandrare som aldrig haft ett jobb är svenskar som passar bra in i samhället"

Håller du med om detta uttalande?

Om inte, då står du ju istället på Åkessons sida.
Citera
2018-09-08, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Det var nära slutet på debatten och uttalandet kom efter en tidigare replik om att personer som inte vill lära sig svenska och dessutom ställer krav på att samhället ska anpassa sig till deras kultur och religion kanske inte bör söka sig till Sverige. Uttalandet lät givetvis plumpt när enbart den sista delen klipptes med.

Tackar, du behöver inte vara orolig, jag har hört vad han sa och det stämmer ju till 100%. Och jag har redan förtidsröstat på SD och kommer inte att ändra mig. Möjligtvis om det kommer något bättre nationalistiskt alternativ senare idag men det verkar inte troligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in