2018-09-07, 22:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är inte VAD du tror på som avgör, det är tro på Gud som avgör. Den som INTE tror är redan dömd som det står i bibeln.

Och bibeln är ett pålitligt sannings-underlag?
Citera
2018-09-07, 22:41
Medlem
Citat:
Din biljett på flyget till himlen är ogiltig för att du inte tror på Gud. Du blir enligt kristen tro rättfärdig genom tro oavsett gärningar, och det står att en tro utan gärningar är död. Förvirrande?
Nej, bara vidrigt och omoraliskt. Ej förvirrande, då jag hört detta många ggr förut.
Citera
2018-09-07, 22:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är som ett lotteri.

Precis. Så sluta låtsas att du vet vem som vinnar.
Citera
2018-09-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att man hört evangeliet spelar ju ingen roll om det inte går att skilja det från hittepå.
Jag har hört historier om Spindelmannen, det betyder inte att de är sanna.
Jag har inte valt att inte tro. Jag kan inte välja att tro.
Skillnaden är att bibeln bekräftas av många profeter, medan Spindelmannen är produkten av en anda mans fantasier. Du har hört evangeliet men valt att inte tro. Är ateister verkligen så förvirrade? Inte underligt att ni inte kan tro på Gud, som skapar ordning medan världens herre satan skapar oordning genom sina många lögner.
Citera
2018-09-07, 22:44
Medlem
Citat:
I ett lotteri brukar inte alla få högsta vinsten, så du kan inte kontrollera att vinsten finns, eller med andra ord att vinsten "existerar" och är din. Du får tro på vad som utlovas. De flesta blir utan vinst och är med och betalar för att nån annan ska vinna.
Jag kan köpa alla lotter i ett lotteri.
Ett lotteri är random. Vinnaren dras.
Så du kan nog sluta med denna konstiga analogi nu.
Citera
2018-09-07, 22:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, du kan inte både ha kvar kakan och äta den. Antingen tror du på Guds existens eller inte. Och du VÄLJER att INTE tro. Alltså har du gjort ett val. Jag trodde inte att du var så förvirrad. Men nu vet jag.

Visst väljar en del att inte "tro". Men vad är din poäng med att profilera detta?
Citera
2018-09-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sluta hitta på saker om mig. Jag kan inte välja vad jag ska tro på, jag behöver bli övertygad.
Jag kan välja vad jag ska följa, men jag kan inte välja vad jag tror på.
Och du har tydligen inte blivit övertygad när du läst evangeliet och fått allting förklarat för dig. Du kan inte hävda att du inget vet, alltså har du gjort ett val och valet blev att INTE tro på evangeliet. Din trovärdighet som vittne inför Kristi domstol är noll.
Citera
2018-09-07, 22:48
Medlem
Citat:
Skillnaden är att bibeln bekräftas av många profeter, medan Spindelmannen är produkten av en anda mans fantasier. Du har hört evangeliet men valt att inte tro. Är ateister verkligen så förvirrade? Inte underligt att ni inte kan tro på Gud, som skapar ordning medan världens herre satan skapar oordning genom sina många lögner.
Är antalet författare viktigt? Spindelmannen har också flera författare. Ökar chansen för att det är sant då?
Citera
2018-09-07, 22:49
Medlem
Citat:
Det finns inget att "välja" angående icke falsifierbara påståenden.
Du har hört evangeliet, men valt att inte tro på budskapet, då har du gjort ett val. Du kan fortsätta ljuga för dig själv, för ingen annan tror dig.
Citera
2018-09-07, 22:50
Medlem
Citat:
Och du har tydligen inte blivit övertygad när du läst evangeliet och fått allting förklarat för dig. Du kan inte hävda att du inget vet, alltså har du gjort ett val och valet blev att INTE tro på evangeliet. Din trovärdighet som vittne inför Kristi domstol är noll.
Jag har fått massa olika förklaringar, och ingen har övertygat mig. Det har inget med val att göra.
Jag skulle vilja att älvor fanns, men jag kan inte välja att tro på dem för det. Som du ser så har min vilja inget med saken att göra.
Citera
2018-09-07, 22:54
Medlem
Citat:
Självklart får inte alla högsta vinsten i ett lotteri, vanligtvis är det en som får högsta vinsten.
Varför skulle jag inte kunna kontrollera om vinsten i konventionellt ett lotteri existerar?
Självklart betalar förlorarna för vinsten, men det har ju inget med vinstens existens att göra.
Det är högst osäkert att du får högsta vinsten i ett lotteri, men evangeliet lovar evigt liv åt alla som tror. Ändå väljer du att inte ta det säkra före det osäkra och tro på evangeliets budskap. Det är ett synnerligen korkat beslut enligt mig.
Citera
2018-09-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, bara vidrigt och omoraliskt. Ej förvirrande, då jag hört detta många ggr förut.
Vad är det som är vidrigt och omoraliskt? Du erkänner alltså själv att du har hört evangeliet, men valt att inte tro på det. Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in