2018-09-07, 22:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är som ett lotteri. Om du vill vara med måste du köpa en lott. Om du vill vara säker på din sak, då köper du ingen lott.
Jag är inte med om det inte går att kontrollera om vinsten existerar.
Citera
2018-09-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dålig analogi, en biljett gäller även om du inte tror på den.
Men om du inte får vara med på flyget för att din biljett är ogiltig? Byt ut bröllopskläder mot biljett.

Matt 22
1När kungen kom in för att se sina gäster upptäckte han en man som inte var klädd i bröllopskläder. 12Han sade: ’Min vän, hur kan du vara här utan att ha bröllopskläder på dig?’ Mannen kunde inte svara. 13Då sade kungen till tjänarna: ’Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret där ute. Där skall man gråta och skära tänder.’ 14Många är bjudna, men få är utvalda.”
Citera
2018-09-07, 22:32
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte välja vad jag ska tro på. Hur svårt ska det vara att förstå?
Kan du välja att tro att Tyskland inte existerar? Jag kan inte det.
Kan du välja att tro på älvor? Jag kan inte det.
Nej, du kan inte både ha kvar kakan och äta den. Antingen tror du på Guds existens eller inte. Och du VÄLJER att INTE tro. Alltså har du gjort ett val. Jag trodde inte att du var så förvirrad. Men nu vet jag.
Citera
2018-09-07, 22:32
Medlem
Citat:
Men om du inte får vara med på flyget för att din biljett är ogiltig? Byt ut bröllopskläder mot biljett.

Matt 22
1När kungen kom in för att se sina gäster upptäckte han en man som inte var klädd i bröllopskläder. 12Han sade: ’Min vän, hur kan du vara här utan att ha bröllopskläder på dig?’ Mannen kunde inte svara. 13Då sade kungen till tjänarna: ’Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret där ute. Där skall man gråta och skära tänder.’ 14Många är bjudna, men få är utvalda.”
En ogiltig biljett är ogiltig även vad jag tror. Eller?

Vilken vidrig historia du citerade. Hoppas det inte är något du får din moral ifrån?
Citera
2018-09-07, 22:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, det är ditt fel att du inte kan tro, för du har hört evangeliet, men själv valt att inte tro på det, alltså har du aktivt tagit ställning. Felet är ditt. Ingen har valt åt dig.
Att man hört evangeliet spelar ju ingen roll om det inte går att skilja det från hittepå.
Jag har hört historier om Spindelmannen, det betyder inte att de är sanna.
Jag har inte valt att inte tro. Jag kan inte välja att tro.
Citera
2018-09-07, 22:35
Medlem
Citat:
Nej, du kan inte både ha kvar kakan och äta den. Antingen tror du på Guds existens eller inte. Och du VÄLJER att INTE tro. Alltså har du gjort ett val. Jag trodde inte att du var så förvirrad. Men nu vet jag.
Sluta hitta på saker om mig. Jag kan inte välja vad jag ska tro på, jag behöver bli övertygad.
Jag kan välja vad jag ska följa, men jag kan inte välja vad jag tror på.
Citera
2018-09-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag är inte med om det inte går att kontrollera om vinsten existerar.
I ett lotteri brukar inte alla få högsta vinsten, så du kan inte kontrollera att vinsten finns, eller med andra ord att vinsten "existerar" och är din. Du får tro på vad som utlovas. De flesta blir utan vinst och är med och betalar för att nån annan ska vinna.
Citera
2018-09-07, 22:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det finns inget att "välja" angående icke falsifierbara påståenden.
Citera
2018-09-07, 22:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför inte bara ta det säkra före det osäkra och tro på budet?

Och skulle DIN demagogiska version av kristendomen vara "säker"?
Citera
2018-09-07, 22:39
Medlem
Citat:
En ogiltig biljett är ogiltig även vad jag tror. Eller?

Vilken vidrig historia du citerade. Hoppas det inte är något du får din moral ifrån?
Din biljett på flyget till himlen är ogiltig för att du inte tror på Gud. Du blir enligt kristen tro rättfärdig genom tro oavsett gärningar, och det står att en tro utan gärningar är död. Förvirrande?
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att du blir lovad evigt liv om du tror? Det är som att köpa en lott eller biljett så du är med på flyget till himlen. Har du aldrig köpt en skraplott? Det är samma förväntan för en kristen.

Aaah, "Pascal's wager". Obsolet kneejerk-demagogi.
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I ett lotteri brukar inte alla få högsta vinsten, så du kan inte kontrollera att vinsten finns, eller med andra ord att vinsten "existerar" och är din. Du får tro på vad som utlovas. De flesta blir utan vinst och är med och betalar för att nån annan ska vinna.
Självklart får inte alla högsta vinsten i ett lotteri, vanligtvis är det en som får högsta vinsten.
Varför skulle jag inte kunna kontrollera om vinsten i konventionellt ett lotteri existerar?
Självklart betalar förlorarna för vinsten, men det har ju inget med vinstens existens att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in