2018-09-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Draghjälp av media? Uppdrag granskning släppte spiken i MP-kistan i morse. Det är media som gräver upp all skit om MP, inte vi. Hur vet vi att Isabella Lövins familj kör ett amerikanskt 4x4 soppamonster, jo för att samma SVT Göteborg som grejade morgonens skandal var de som konfronterade henne med biluppgifterna i Opinion Live från Almedalen.

Att de sen skriver om att MP har en krisplan är inte draghjälp, det är normal nyhetsbevakning i en valrörelse. Finns knappt nåt parti som inte har ”krisplanen som ska rädda X”-artiklar om sig i år, utom möjligen SD och V som inte krisar...

Tja - Den här frågan förtjänar ju att lyftas fram.

(FB) En röst på Annie Lööf kan ge en Grå Varg plats i Riksdagen

Annies egen lilla Gråa varg kanske äter upp Rödluvan?
2018-09-07, 15:18
Medlem
Plot twist. Och något att tänka på för presumtiva AfS-stödröstare.

I senaste Skop rasar SD från 19.2% till 17.7%. Juni/juli låg partiet på 20.7%.

Övriga fortsätter de senaste dagarnas starkt stigande trend från 3% till 3.8%. Exklusive F!, som särredovisas. I juni/juli-mätningen låg Övriga på 1.2%.

Intressant är att SD+Övriga juni/juli blev 21.9%. Nu är summan - 21.5%.
2018-09-07, 15:19
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Update, den 7 september.

SD har tydligen inte ökat sedan dess, kanske rent av minskat med 0-0.5 %-ehnet.
Prognos SD: 22-26%, alltså 24±2 %.

Inväntar senaste Sentio för den slutliga prognosen
Vem håller i trådgissningen inför valet i år? Jag tror att det var 8711 förra valet, denne är avstängd (ser ut som en kupp), så någon behöver ta upp "pinnen". "powergirl" eller "Greta97" vore ju stor humor, men den som gör detta vinner ära och berömmelse...trådens gissning har i senaste valet varit ganska nära valresultat.

Själv gissar jag på 30+%, men hinner inte administrera en gissningstävling
2018-09-07, 15:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo mp åker ut. Inom vänstern uppmanar man just nu V, mp och FI-sympatisörer att rösta S för att inte SD ska bli störst. Har flera källor på detta och på både Elsa Billgrens, Sandra beijers och Bloggbevsknings bloggar uppmanas man att rösta S oavsett partitillhörighet för att stoppa SD.

SD kommer ändå få 30% är jag övertygad om. Det kommer stå mellan S och SD på söndag.
Det verkar närmast efterblivet att man är beredd att offra MP för att sossarna skall bli störst.
2018-09-07, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Exp/Demoskop 1-6/9:

SD: 17,2 procent (18,2)

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/superrysaren-minimal-skillnad-i-sista-matningen/
2018-09-07, 15:23
Medlem
Demoskops slutgissning:

S: 26,5 procent (25,5)
V: 9,8 procent (9,4)
MP: 5,3 procent (4,8)
M: 17,9 procent (17,8)
L: 6,2 procent (ingen förändring)
KD: 6 procent (5,9)
C: 8,2 procent (8,9)

S, V, MP: 41,6 procent (39,7)
M, L, KD, C: 38,4 procent (38,7)

Resultat från mätningen 30 augusti – 4 september i parentes.
2018-09-07, 15:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Kolgrill-ftw håller i en tävling som dock är avslutad redan, resultatet presenteras under söndagen skulle jag tro.
Stämmer. Dock var den ganska prick 3 mån innan valet. Jag tyckte att det skulle vara kul att jämföra vad vi gissade då med vad vi gissar nu precis dagarna innan.
Jag släpper 3 månadersgissningarna under dagen på sön.
Gissningarna nu precis innan behöver vi inte göra så speciella. Posta något relevant för tråden och lägg till gissningen. Sen kan man sammanställa det i ett inlägg.
2018-09-07, 15:25
Medlem
Citat:
Draghjälp av media? Uppdrag granskning släppte spiken i MP-kistan i morse. Det är media som gräver upp all skit om MP, inte vi. Hur vet vi att Isabella Lövins familj kör ett amerikanskt 4x4 soppamonster, jo för att samma SVT Göteborg som grejade morgonens skandal var de som konfronterade henne med biluppgifterna i Opinion Live från Almedalen.

Att de sen skriver om att MP har en krisplan är inte draghjälp, det är normal nyhetsbevakning i en valrörelse. Finns knappt nåt parti som inte har ”krisplanen som ska rädda X”-artiklar om sig i år, utom möjligen SD och V som inte krisar...
Även om övertramp begåtts, så har SVT skött sig betydligt bättre detta val. I expressen och SvD är det inte lika plakataktigt som vanligt (ja bortsett Baas) men det är en otrolig fixering vid SD, där varannan artikel handlar om, inte hur hemska och rasistiska och utan värdegrund SD är, utan det mer av en förfinad påverkan där man spekulerar i de (underförstått, mycket otrevliga) konsekvenser ett stort SD får. Det är en skickligare kampanj, men förmodligen lika förfelad och betydelselös som tidigare. Det de nu skriver som ett troligt framtidsscenario, riskerar de att att bittert få ta upp, om förutsägelserna inte slår in.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vem håller i trådgissningen inför valet i år? Jag tror att det var 8711 förra valet, denne är avstängd (ser ut som en kupp), så någon behöver ta upp "pinnen". "powergirl" eller "Greta97" vore ju stor humor, men den som gör detta vinner ära och berömmelse...trådens gissning har i senaste valet varit ganska nära valresultat.

Själv gissar jag på 30+%, men hinner inte administrera en gissningstävling

Vänder mig mot ditt ordval. När män gör något sådant så gissar vi inte. Vi gör initierade bedömningar och i frågan om trådens deltagare så blir det i princip expertuttalanden.
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Övriga fortsätter de senaste dagarnas starkt stigande trend från 3% till 3.8%. Exklusive F!, som särredovisas. I juni/juli-mätningen låg Övriga på 1.2%.

Det står utom allt rimligt tvivel att Alternativ för Sverige är väldigt nära riksdagsinträde.
2018-09-07, 15:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Även jag är intresserad vad duktige Fnysington har för teori om Die Juden. I och med senaste avslöjanden har sannolikheten att MP åker ut höjts från två ~20% till ~50% skulle jag gissa.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Exp/Demoskop 1-6/9:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/superrysaren-minimal-skillnad-i-sista-matningen/

Die Juden vill få svensken att inte rösta på SD
Gapet ökar!

---------
Vet man när Sentio kommer? Jag gissar att Chang "Clickbait" Frick publicerar den på söndag?
2018-09-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Värt att påpeka är att i de här dagliga mätningarna kör man sannolikt med glidande medelvärde så man inte behöver fråga så många varje dag. Alltså innebär det att långt fler än 3,8 procent just idag lägger en röst på övriga.

Vi ser ett massivt skifte från SD till AfS i slutspurten, i alla fall i SKOP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in