2018-09-06, 23:47
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske man är lite stelbent och utgår ifrån att man drar en person genom att lyfta överkroppen och ta under armarna.
Men naturligtvis kan man ju dra en person som ligger på mage genom att dra i benen, eller armarna.

Det är väl det att man som människa känner instinktivt att det känns "fel" att dra en person med ansiktet neråt? Och naturligtvis har detta ingen betydelse om offret har dött. Egentligen.

Och vem vet hur en gm agerar i en sådan här situation? Med fullt adrenalinpåslag. Full av aggression.

Har jag blandat ihop det?
Var inte SD fallskärmsjägare? Eller var det någon annan?

Aha. Har (lyckligtvis) ingen aning om hur man släpar en död människa men tänkte att man tog i handlederna. Kanske tyngre.
Tror iof det kan ligga något i att det är lättare för GM att inte se ansiktet på sitt offer.

Fallskärmsjägare har jag dock inte hört något om, bara flygcert.
Citera
2018-09-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är hart när omöjligt att misslyckas med sina inhopp i den här tråden... för här avger stackars BO operettlikt fortfarande sina utdragna sista suckar o skrik som hon redan gjorde på sidan ett.

Jag är mer oroad för din operation då. Är den på verkligt, eller är det någon profilbild som behöver fettsugas? Hoppas du bibehåller hälsan och att det varken är någon kvacksalvarmaffia eller scientologerna som har dig i sitt grepp.

Väntans tider är det, sannerligen.

Som vanligt finns fakta i början av tråden samt från enstaka annan "trovärdig", enligt personligt val.

Den här delen av dansen avstår jag gladeligen från.

OT. Fettsugning?
Citera
2018-09-07, 00:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som vanligt finns fakta i början av tråden samt från enstaka annan "trovärdig", enligt personligt val.

Den här delen av dansen avstår jag gladeligen från.

OT. Fettsugning?

Det är förstås en allvarlig sak att polisen begår misstag som inte bara uppenbart förstärker anhörigas lidande utan även riskerar medföra att banemannen slinker ur rättvisans grepp, när annat och betydligt hoppfullare synbarligen kunde varit fallet och en MGM finns utpekad, tillstädes och sannolik (i matematisk bemärkelse, inte juridisk). Det är synd och skam. Men därför vill jag också tro att NFC anstränger sig desto hårdare....

OT: Du hann citera innan...
Ja, din ”operation”...?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-07 kl. 01:02.
Citera
2018-09-07, 01:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Någon stackare som poserar tillsammans med
SD och HD.

06 Sep 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/3fb777b8-c5ff-4e8b-9ebb-68ae5efb4418_l.jpg
Citera
2018-09-07, 01:39
Medlem
Citat:
Det är förstås en allvarlig sak att polisen begår misstag som inte bara uppenbart förstärker anhörigas lidande utan även riskerar medföra att banemannen slinker ur rättvisans grepp, när annat och betydligt hoppfullare synbarligen kunde varit fallet och en MGM finns utpekad, tillstädes och sannolik. Det är synd och skam. Men därför vill jag också tro att NFC anstränger sig desto hårdare....

Ja, din ”operation”...?

Som sagt jag tror det fanns många initiala misstag som begicks i denna sk utredning som personalen också påtalat. All regelrätt utredning har de underställda inte fått fullfölja. Vare sig hundförare eller rutinerade tekniskt utredande personal. Givet jag uppfattat det hela rätt.

Den massiva interna (fackliga) protesten var väl det som ledde till utbytet? En vägande faktor för utbyte av spaningsledning.

-------------------

OT. Dubbel-desinfektions duschar har uppenbarligen den effekten. På mig. Särskilt om den sista duschen sker 04.00 och återbudet 05.00! Vaken.
Citera
2018-09-07, 01:41
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, det tror jag nog att de tyckte. Men det blev fel med brottsrubriceringen människorov, då prioriterar man nämligen inte sök i närområdet och det var ju där hon fanns
Så har jag förstått det iaf.
Det borde ju vara om möjligt ännu viktigare med den brottsrubriceringen att höra potentiella vittnen så fort som möjligt.
Citera
2018-09-07, 01:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Från HDs geocachlogg:

"18 Aug 18

Idag är detg internationella geocachingdagen och jag vill ut och logga något innan det vankas jobb på eftermiddagen."

Så hon jobbar tydligen inte natt.
Citera
2018-09-07, 01:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från HDs geocachlogg:

"18 Aug 18

Idag är detg internationella geocachingdagen och jag vill ut och logga något innan det vankas jobb på eftermiddagen."

Så hon jobbar tydligen inte natt.

Hon kanske har en arbetstid som t.ex. 15.00 - 00.00? Möjligt att hon benämner det som att jobba på eftermiddagen. Då kan hon ha ett alibi från arbetet.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-07 kl. 02:03.
Citera
2018-09-07, 02:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon kanske har en arbetstid som t.ex. 15.00 - 00.00? Möjligt att man då kanske säger att man jobbar eftermiddag. Då kan hon ha alibi från arbetet.

Nej, nattpersonalen börjar runt 21-22.
Citera
2018-09-07, 02:19
Medlem
Citat:
Det är förstås en allvarlig sak att polisen begår misstag som inte bara uppenbart förstärker anhörigas lidande utan även riskerar medföra att banemannen slinker ur rättvisans grepp, när annat och betydligt hoppfullare synbarligen kunde varit fallet och en MGM finns utpekad, tillstädes och sannolik (i matematisk bemärkelse, inte juridisk). Det är synd och skam. Men därför vill jag också tro att NFC anstränger sig desto hårdare....

Ja, din ”operation”...?

Problemet med NFC är att dom gör bara vad beställaren säger åt dom att göra.
I allra som värsta fall har polis/åklagare begärt att dom bara ska söka efter
SDs DNA/fingrar, bland dom här jättemånga proverna.

Då kan det stå ungefär "DNA påträffades men gick inte att matcha mot person".
Citera
2018-09-07, 03:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Dalaans larm kom före polisen ens fått en en anmälan om en försvunnen kvinna.

Man borde rutinmässigt kollat upp alla larm från området dagarna före anmälan kan man tycka. Anmälaren fick dessutom aktivt ta förnyad kontakt för att kallas till förhör!

Detta var ett Gigantiskt Misstag! Av dåvarande spaningsledning. Då hade polisen haft ett avgörande försprång och chansen att ta GM varit stor/större.

Ursäkt för ett inhopp där jag inte är inläst i diskussionen som pågår. Min operation inställdes.

Jo, jag vet när larmet kom in. Och polisen tar ibland saker för givet, att kommunikationscentralen ska göra sitt jobb. Mycket illa. Jag tycker med att de borde gått igenom alla larmsamtal under den sena kvällen och natten när de hittat kroppen. Men det är nog inget som görs vid försvinnanden eller människorov.
Citera
2018-09-07, 07:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Dalaans larm kom före polisen ens fått en en anmälan om en försvunnen kvinna.

Man borde rutinmässigt kollat upp alla larm från området dagarna före anmälan kan man tycka. Anmälaren fick dessutom aktivt ta förnyad kontakt för att kallas till förhör!

Detta var ett Gigantiskt Misstag! Av dåvarande spaningsledning. Då hade polisen haft ett avgörande försprång och chansen att ta GM varit stor/större.

Ursäkt för ett inhopp där jag inte är inläst i diskussionen som pågår. Min operation inställdes.
Det riktigt tragiska, om de här skrik- och larmuppgifterna stämmer, är ju att LW:s liv kanske hade gått att rädda om polisen hade tagit larmet på större allvar. Sedan hade det naturligtvis också kunnat påverka utredningen, åtminstone om hon själv hade kunnat berätta vad hon hade råkat ut för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in