2018-09-06, 22:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur kan polisen veta vilka larm som är "viktiga" i detta fall?

Att bara lita på larmcentralens beslut har ju i detta fall (möjligen) visat sig ödesdigert.

Nu vet jag inget om hur många larm man får in en kväll från detta område. Borde gå att sålla bort Vivalla- området som vad jag förstått är ett riktigt problemområde. Men det kan inte vara många 112-samtal från denna kväll och denna tidpunkt.

Jag tror kanske inte att man kunde ha räddat LWs liv och inte heller fått tag i gm denna kväll. Men om man hade samkört dessa två händelser så kanske LW hade hittats tidigare?

Nu funderar jag högt;
Tänker att t ex USA jobbar man väldigt aktivt vid försvinnanden.
När det gäller försvunna barn har man Amber Alert, ett system för att basunera ut info om detta i tv och radio och information om försvinnanden via olika kommunikationssystem t ex vid vägar och tullar.
Även för vuxna jobbar man väldigt aktivt med posters och engagerar människor i att gå i t-shirts med tryck om försvinnadet, MPS osv på ett helt annat sätt än här i Sverige.

Varför arbetar vi inte på detta sätt i Sverige?
Kanske detta hade gett resultat genom att viktiga vittnen liksom Dalaan tidigare hade fattat att detta kunde höra ihop med LWs försvinnade?

Larmcentralen gjorde inget fel. De ska ha skickat uppgiften vidare till polisens kommunikationscentral. Polisen litar uppenbarligen på sina egna tjänstemän där. De kanske bör omvärdera den tilliten.
Citera
2018-09-06, 22:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kanske man är lite stelbent och utgår ifrån att man drar en person genom att lyfta överkroppen och ta under armarna.
Men naturligtvis kan man ju dra en person som ligger på mage genom att dra i benen, eller armarna.

Det är väl det att man som människa känner instinktivt att det känns "fel" att dra en person med ansiktet neråt? Och naturligtvis har detta ingen betydelse om offret har dött. Egentligen.

Och vem vet hur en gm agerar i en sådan här situation? Med fullt adrenalinpåslag. Full av aggression.

Har jag blandat ihop det?
Var inte SD fallskärmsjägare? Eller var det någon annan?

Fast för rätt länge sedan läste jag något som visserligen rörde yrkesmördare men kanske även giltigt för hobbymördare eller vad man ska kalla dem. De har ofta en väldigt stark aversion mot att se ansiktet på sitt offer och om de ska ta rätt på BO, gömma liket efter de dödat denne så drar de antingen upp en tröja över ansiktet, eller huva, plastpåse eller liknande, eller vänder liket med ansiktet nedåt. Och det är då yrkesmördare som inte ens har någon personlig relation till BO.
Citera
2018-09-06, 22:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast för rätt länge sedan läste jag något som visserligen rörde yrkesmördare men kanske även giltigt för hobbymördare eller vad man ska kalla dem. De har ofta en väldigt stark aversion mot att se ansiktet på sitt offer och om de ska ta rätt på BO, gömma liket efter de dödat denne så drar de antingen upp en tröja över ansiktet, eller huva, plastpåse eller liknande, eller vänder liket med ansiktet nedåt. Och det är då yrkesmördare som inte ens har någon personlig relation till BO.

Hur länge sedan läste du det? Vad jag vet gäller de till största delen de som har personlig anknytning till offret, som jag skrev i ett inlägg för en stund sedan. Säkert kan det stämma på en och annan yrkesmördare men att det skulle vara vanligt bland dem har jag inte läst om i nutida forskning (vad jag minns iaf)
Citera
2018-09-06, 22:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Samtalet gick förmodligen till länskommunikationscentralen. Och där stannade det. Och den centralen har hand om hela Värmland numer såvitt jag vet, så det blir nog många samtal att komma ihåg. Men ändå. Den enskilda tjänstemännen borde ju kunna lägga ihop 1+1 till 2 när polisen gick ut med människorov kan jag tycka.

He he. Det ”stannade” på ”länskommunikationscentralen”. Men oj så många bokstäver i det ordet! Och vad kan ordet betyda? Om vi går ihop och samlar en krona per bokstav i det ordet så kan vi skramla till en blyertspenna med sudd i knoppen så att tjänstemannen kan skriva ner samtalen på en lapp. Då behöver hen eller den inte komma ihåg alla i huvet.

Vad säger ni?
Citera
2018-09-06, 22:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Man har inte lyckats häkta en misstänkt på sannolika. En mördare går lös.
En person som kan sabotera utredningsarbetet.
Citat:
Har jag blandat ihop det?
Var inte SD fallskärmsjägare? Eller var det någon annan?
Återigen, jag säger inte att SD är oskyldig. Jag menar bara att du kanske skall fundera lite över på vilka grunder du (och åklagaren) egentligen misstänker honom för att ha dödat LW.

Du kanske också bör fundera över vem eller vilka andra här i tråden som kan ha egna anledningar att framställa just SD som gärningsmannen.
Citera
2018-09-06, 22:53
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Känner mer att man tar tag under armarna?

Intressant. Tror en man oftast skulle göra på det sättet. Men som kvinna skulle jag inte orkat eftersom man då delvis måste bära kroppen. Hade släpat i handlederna eller vristerna.
Citera
2018-09-06, 22:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur länge sedan läste du det? Vad jag vet gäller de till största delen de som har personlig anknytning till offret, som jag skrev i ett inlägg för en stund sedan. Säkert kan det stämma på en och annan yrkesmördare men att det skulle vara vanligt bland dem har jag inte läst om i nutida forskning (vad jag minns iaf)

Kanske var två år sedan jag läste någon artikel om det.
Citera
2018-09-06, 23:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Fast det borde ju inte spela någon roll när det finns en logg om inkommet SOS-alarm från samma kväll och samma område?

Logg eller inte. Det är längesen något gjort mig så upprörd.
Vad mera är att det mörkas och säkert inte leder till ansvar.
Springare i NA.
"När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får
Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Ps upprepning av tidigsre inlägg.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-06 kl. 23:06.
Citera
2018-09-06, 23:04
Medlem
Citat:
Larmcentralen gjorde inget fel. De ska ha skickat uppgiften vidare till polisens kommunikationscentral. Polisen litar uppenbarligen på sina egna tjänstemän där. De kanske bör omvärdera den tilliten.

Dalaans larm kom före polisen ens fått en en anmälan om en försvunnen kvinna.

Man borde rutinmässigt kollat upp alla larm från området dagarna före anmälan kan man tycka. Anmälaren fick dessutom aktivt ta förnyad kontakt för att kallas till förhör!

Detta var ett Gigantiskt Misstag! Av dåvarande spaningsledning. Då hade polisen haft ett avgörande försprång och chansen att ta GM varit stor/större.

Ursäkt för ett inhopp där jag inte är inläst i diskussionen som pågår. Min operation inställdes.
Citera
2018-09-06, 23:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske var två år sedan jag läste någon artikel om det.

Inte så länge sedan ju. Fascinerande. Jag får kolla upp det också.
Citera
2018-09-06, 23:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Hon kan även varit vid liv..I begynnelsen av tråden beskrev någon att benen, på den döda LW, var smutsiga som om hon skulle ha dragits..
Det går inte bortse från att kroppen under 4 dygn varit utsatt för en hel del djur vilket måhända kan förklara åverkan på benen som jag förstår varit blottade?
Citera
2018-09-06, 23:43
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Samtalet gick förmodligen till länskommunikationscentralen. Och där stannade det. Och den centralen har hand om hela Värmland numer såvitt jag vet, så det blir nog många samtal att komma ihåg. Men ändå. Den enskilda tjänstemännen borde ju kunna lägga ihop 1+1 till 2 när polisen gick ut med människorov kan jag tycka.

Aha, jag tog för givet att man kopplades till berörd station när man väl kommit förbi första "spärren". Men då hajar jag varför man inte hade loggen hos Örebropolisen.
Men som Remark säger, borde vara rutin för ansvarig utredare att kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in