2018-09-06, 21:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha.
Polisens nya slogan:
"PolisNord. Kommer och kommer. Kommer när vi kommer. Kommer och går. Kommer när du omkommit."

Bara de inte kör med: "Går när du kommer".

Jag tror trots den olidliga tystnaden, att vi kommer få ett svar och att en gärningsman åker dit. Det finns ett enormt tryck nu på polis och åklagare att visa att de redde ut sina misstag.

Önskar att du skrivit denna krönika imorgon fredag!
(Hur blev det där nu: jag önskar att du kommer att skriva denna krönika imorgon...låter heller inte klokt.)
Så hade man fått sig en härlig avslutning på veckan!

Du får väl citera den igen imorgon...?

Jag tror förvisso också det kommer ett färdigt åtal ur NFC:s bak, som ett trassligt flugpapper på GM, väm hän änär. Blev det rätt? Vämänär? Vem hen enär? Väm än hänn är? Vämm änn hänn är!
Citera
2018-09-06, 21:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det är min tro i nuläget också.
Men skriken hörs bakom planket så hon är säkert inte död när hon dras in, utan bara oskadliggjord.

Det kan ha utbrutit bråk i närheten a planket och han har tagit antingen struptag eller lagt en hand/arm över munnen för att tysta henne, sedan dragit in henne bakom planket där dödsskriken sker.
Tycker det är lite konstigt att hon, enligt den som troligtvis hittade henne, låg på mage. Så släpar man väl inte en människa. Om man inte kastar iväg henne till magläge efter släpandet.

Verkar mer som hon blivit misshandlad med tillhygge bakifrån. Mitt tips.
Citera
2018-09-06, 21:36
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, inte alls omöjligt att fler hörde av sig om skrik. Men i så fall skulle det ju bara ännu mer obegripligt att man inte letade i det område som skriken skall ha kommit från, dvs. området kring bullerplanket/motorvägen söder om LW:s bostad.

I stället koncentrerade man alltså sökningarna till ett skogsområde flera hundra meter i en helt annan riktning, dvs. det avspärrade området i Vivallaskogen norr om bostadsområdet. Och om jag har förstått det här rätt så började man väl dessutom inte leta där förrän flera dagar efter att hon hade anmälts försvunnen.
Det kan mycket väl ha varit fler som kontaktat polisen angående skrik om det stämmer det som den här skribenten skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Polisen delade ut lappar den 16/5 i området om att man skulle ringa utredarna. När de boende ringde så sades det att någon skulle ringa upp några dagar senare. Det ovan förklarar varför inte det var något drag i att prata med folk direkt.
Har fått intrycket av att polisen inte tyckte att det var så bråttom att hitta den försvunna kvinnan i början av utredningen
Citera
2018-09-06, 21:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker det är lite konstigt att hon, enligt den som troligtvis hittade henne, låg på mage. Så släpar man väl inte en människa. Om man inte kastar iväg henne till magläge efter släpandet.

Ja, det har du rätt i.
Finns något ologiskt i att offret ligger på mage om hon släpats.

Kan hon ha vänt sig själv om gm slagit henne hårt med knytnävar, sten eller annat tillhygge mot ansikte, hals och mage?
Krupit ihop för att skydda sig. Händer på huvudet och benen under sig?
Sedan drar gm in henne, hon liggandes på mage men nu mer i uträtad position?

Men jag misstänker att hon har angripits som du föreslår, i stående position och kanske bakifrån iaf det slag som fällde henne. Kanske fick hon först ett slag och försökte vända ryggsidan till för att skydda sig?

Det gick inte att på riktigt se på brottsplatsen hur kroppen legat. Men man kan möjligen ana att kroppen legat i en lätt böjd position. (Några i tråden ritade ut förslag på hur kroppen kan ha legat om man utgår ifrån de gräsfläckar som ser bleka ut.) Så som den kan göra tänker jag om man faller ihop.
Citera
2018-09-06, 21:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det kan mycket väl ha varit fler som kontaktat polisen angående skrik om det stämmer det som den här skribenten skriver.

Har fått intrycket av att polisen inte tyckte att det var så bråttom att hitta den försvunna kvinnan i början av utredningen

Jo, det tror jag nog att de tyckte. Men det blev fel med brottsrubriceringen människorov, då prioriterar man nämligen inte sök i närområdet och det var ju där hon fanns
Så har jag förstått det iaf.
Citera
2018-09-06, 21:53
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Varför släpar man inte någon på mage? Alltså, en genuin undran. Sett den kommentaren tidigare men förstår inte riktigt. Är det lättare om personen ligger på rygg? Annars släpar man väl offret i den position hen ligger/fallit?

Mkt intressant teori om slag bakifrån.
Citera
2018-09-06, 22:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Varför släpar man inte någon på mage? Alltså, en genuin undran. Sett den kommentaren tidigare men förstår inte riktigt. Är det lättare om personen ligger på rygg? Annars släpar man väl offret i den position hen ligger/fallit?

Känner mer att man tar tag under armarna?
Citera
2018-09-06, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Kanske man är lite stelbent och utgår ifrån att man drar en person genom att lyfta överkroppen och ta under armarna.
Men naturligtvis kan man ju dra en person som ligger på mage genom att dra i benen, eller armarna.

Det är väl det att man som människa känner instinktivt att det känns "fel" att dra en person med ansiktet neråt? Och naturligtvis har detta ingen betydelse om offret har dött. Egentligen.

Och vem vet hur en gm agerar i en sådan här situation? Med fullt adrenalinpåslag. Full av aggression.

Har jag blandat ihop det?
Var inte SD fallskärmsjägare? Eller var det någon annan?
Citera
2018-09-06, 22:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Men om hon är övertygad om att han är oskyldig är det väl inte konstigt att hon lämnar barnen med honom?

Det är ju samma person som hon har levt med i 20 år, som hon känner utan och innan, litar på och har delat vardag, sorg och glädje med - varje dag i halva sitt liv. Samma man som hon redan har uppfostrat sina barn tillsammans med under 13-14 år. Barn som förmodligen älskar sin pappa.

Den person hon känner bäst i världen stämmer troligtvis inte in på bilden av en mördare.

Kanske är det inte svart eller vitt, och kanske är det därför de umgås så nära trots skilsmässan. För att hon känner med honom, försöker stötta, och samtidigt sköta separationen snyggt för att ge barnen en trygg vardag under en otrygg tid där pappa blir häktad och folk viskar om dem på stan.

Den bild jag får då är av en väkdigt stark person som orkar stå bredvid sina närmsta, och som klarar av att sätta sig över en kränkande situation för barnens skull. Men allt som hänt är säkert påfrestande även för henne, och hon kanske behövde hon få komma bort ett tag?

Hon kan tro att han är oskyldig
men hon kan inte veta
om hon inte själv har begått mordet.
Citera
2018-09-06, 22:19
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i.
Finns något ologiskt i att offret ligger på mage om hon släpats.

Kan hon ha vänt sig själv om gm slagit henne hårt med knytnävar, sten eller annat tillhygge mot ansikte, hals och mage?
Krupit ihop för att skydda sig. Händer på huvudet och benen under sig?
Sedan drar gm in henne, hon liggandes på mage men nu mer i uträtad position?

Men jag misstänker att hon har angripits som du föreslår, i stående position och kanske bakifrån iaf det slag som fällde henne. Kanske fick hon först ett slag och försökte vända ryggsidan till för att skydda sig?

Det gick inte att på riktigt se på brottsplatsen hur kroppen legat. Men man kan möjligen ana att kroppen legat i en lätt böjd position. (Några i tråden ritade ut förslag på hur kroppen kan ha legat om man utgår ifrån de gräsfläckar som ser bleka ut.) Så som den kan göra tänker jag om man faller ihop.
Hon kan helt klart krupit ihop mellan slagen. Det är ju en naturlig reaktion.

Om det inte var för vittnet som hörde en man och en kvinna pratandes skulle jag tro att HD lurade ur LW och SD gömde sig och sedan gick till attack.

Jag har väldigt svårt att tro att man helt plötsligt blir så arg att man har ihjäl någon på studs. Planerat liknar det. Och tror inte att någon skilsmässa är i antågande. Tvärt om.

Tänker också att den sena tiden är vald just för att de egna barnen somnat.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-09-06 kl. 22:21.
Citera
2018-09-06, 22:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Kanske man är lite stelbent och utgår ifrån att man drar en person genom att lyfta överkroppen och ta under armarna.
Men naturligtvis kan man ju dra en person som ligger på mage genom att dra i benen, eller armarna.

Det är väl det att man som människa känner instinktivt att det känns "fel" att dra en person med ansiktet neråt? Och naturligtvis har detta ingen betydelse om offret har dött. Egentligen.

Och vem vet hur en gm agerar i en sådan här situation? Med fullt adrenalinpåslag. Full av aggression.

Har jag blandat ihop det?
Var inte SD fallskärmsjägare? Eller var det någon annan?

Jag undrar om man bryr sig om att ansiktet skrapar mot underlaget när man drar? Om man varit så ond att man dödat människan känns det andra som en petitess.

Ibland klarar hen inte av att se ansiktet efter mordet heller, om det varit så att GM och BO en gång haft en nära relation och mordet skett i plötslig vredesmod. Då kan GM tycka det är extremt jobbigt att se ögonen i synnerhet om de inte är stängda på offret 😥

Ligger ett offer på rygg och utan något som täcket ansiktet (eller åtminstone ögonen) är sannolikheten större att det är en okänd förövare. De hyser nämligen inga personliga känslor för offret och bryr sig oftast inte.
Citera
2018-09-06, 22:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nje men stationen tog ju själva emot samtalet. Känns bara som någon där borde ha gjort kopplingen under veckan. Förutom Dalaan.

Samtalet gick förmodligen till länskommunikationscentralen. Och där stannade det. Och den centralen har hand om hela Värmland numer såvitt jag vet, så det blir nog många samtal att komma ihåg. Men ändå. Den enskilda tjänstemännen borde ju kunna lägga ihop 1+1 till 2 när polisen gick ut med människorov kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in