2018-09-06, 19:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är helt klart frustrerande att de inte åkte på larmet. Ok att de inte fick information om exakt plats, men enligt uppgift har Örebropolisen minst 2 bilar i tjänst en vardagsnatt, och i polisens loggade händelser för 14/5 registrerades den sista utryckningen vid 20-tiden.

Helt klart ett misstag, och visst, sådana sker.

Men, det som stör mig mest med detta är att man inte gjorde kopplingen morgonen efter när man åkte till samma område för att undersöka larm om en försvunnen person ett stenkast därifrån. Och ansåg det så allvarligt att man inom några timmar höjde misstanken till människorov och anhöll en person, också denne boende i samma område.

Jag fattar faktiskt inte hur detta är möjligt. Samtalet kopplades till lokalpolisen (som troligtvis antecknade detta) på natten, men det glömdes bort till morgonen därpå!? Och kommande 5 dagar, tills vittnet själv ringer och påminner.

Finns det en anmälan om tjänstefel bör den fasiken handla om detta. Hade jag varit anhörig hade jag gått i taket.

Det är den nya och rockigare polisen. Ingen samordning, inget samband, ingen överlämning, ingen preppning. Man lägger alla ansträngningar på debriefing, eftersläckning och stämning.

Här var man rädd för samkörning av register och konstant övervakning. Men det är liksom bara en kuliss. Det är ingen som bryr sig.

Springare jobbar ju extra också verkar det. Politiskt.... Eller vad man ska kalla det. Hälften rock och hälften Peter flack. Prima lunchunderhållning till snittar o härlig stämning.
Citera
2018-09-06, 19:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Fast det borde ju inte spela någon roll när det finns en logg om inkommet SOS-alarm från samma kväll och samma område?

Jag har inte varit med om att polis går igenom loggar på det sättet. De arbetar förmodligen utifrån att viktiga SOS-larm kommer till deras kännedom.
Citera
2018-09-06, 20:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om man tittar på andra remsor som Po*sm* och S*n*1949 har signerat, så liknar S*na*1949's signatur/handstil inte den som finns i bilden på Nordsjö-loggen.

Bild på remsan från den ev. "bakdaterade" Nordsjö-remsan: http://forumbilder.se/H7R93/loggningar

Jämför med bild på en annan remsa som S*n*1949 har signerat:

Skillnaden kan dock bero på att det i Nordsjö-loggen är vännen Po*sm* som har skrivit in båda deras nick på pappersremsan. (Huruvida Po*sm*'s handstil skiljer sig mellan Nordsjö-remsan och den andra loggremsan tycker jag är svårare att avgöra).
Jag tycker också att det ser ut som att Po*sm* kan ha skrivit både sitt eget och S*n*1949's nick på Nordsjö-remsan. Och att Po*sm*'s nick på Nordsjö-remsan och den andra loggremsan är skrivet av en och samma person.
Citera
2018-09-06, 20:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är den nya och rockigare polisen. Ingen samordning, inget samband, ingen överlämning, ingen preppning. Man lägger alla ansträngningar på debriefing, eftersläckning och stämning.

Här var man rädd för samkörning av register och konstant övervakning. Men det är liksom bara en kuliss. Det är ingen som bryr sig.

Springare jobbar ju extra också verkar det. Politiskt.... Eller vad man ska kalla det. Hälften rock och hälften Peter flack. Prima lunchunderhållning till snittar o härlig stämning.

Haha, perfekt sammanfattning!

Kanske skulle skicka in den till polisens tipslåda?

Som anhörig måste det ju kännas fruktansvärt att den person man älskar och som skulle finnas många år till vid ens sida har man "slarvat" med på detta sätt.

Först Dalaans skrikvittnes- samtal, sedan det underliga att rubriceringen människorov utesluter att man letar efter personen runt hemmet och slutligen utebliven breifing vid överlämnade från första organisationen för människorov till övertagande organisation.

Vet inte om det slutar där.
Hur var det med Springares semester just som kroppen hittades och man beslöt att inte vidta några ytterligare utredningsinsatser? Kanske inte stämde riktigt?
Därefter petningen av PS. Har han begått tjänstefel och vad berodde det på? Var det den dåligt tajmade semestern eller var det något annat?
Är det den det interna konflikterna inom Örebros polis som ställer en utredning som redan kantats av problem för ytterligare prövningar?

Man har inte lyckats häkta en misstänkt på sannolika. En mördare går lös.
En person som kan sabotera utredningsarbetet.

Vad kan mer hända?
Slarva bort prover till NFC?

Som anhörig måste det kännas väldigt frustrerande..
Citera
2018-09-06, 20:46
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har inte varit med om att polis går igenom loggar på det sättet. De arbetar förmodligen utifrån att viktiga SOS-larm kommer till deras kännedom.

Nje men stationen tog ju själva emot samtalet. Känns bara som någon där borde ha gjort kopplingen under veckan. Förutom Dalaan.
Citera
2018-09-06, 20:51
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:

Mycket poetiskt uttryckt 😊 Men rockers och lunchshow till trots hoppas jag någonstans ändå på fup, förklaring och fällande dom..
Citera
2018-09-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Som anhörig måste det ju kännas fruktansvärt att den person man älskar och som skulle finnas många år till vid ens sida har man "slarvat" med på detta sätt.

Först Dalaans skrikvittnes- samtal, sedan det underliga att rubriceringen människorov utesluter att man letar efter personen runt hemmet och slutligen utebliven breifing vid överlämnade från första organisationen för människorov till övertagande organisation.

Hur var det med Springares semester just som kroppen hittades och man beslöt att inte vidta några ytterligare utredningsinsatser? Kanske inte stämde riktigt?
Därefter petningen av PS. Har han begått tjänstefel och vad berodde det på? Var det den dåligt tajmade semestern eller var det något annat?
Är det den det interna konflikterna inom Örebros polis som ställer en utredning som redan kantats av problem för ytterligare prövningar?

Vad kan mer hända?

Två bra inlägg! Kan bara tillägga att även som utomstående känns det oerhört frustrerande. Nu sitter vi här och väntar på resultatet. Måtte det komma en rättvis dom för både tjänstefelet och för GM!
(Fick förstås inte med Lonnrots inlägg …)
Senast redigerad av VigosRos 2018-09-06 kl. 21:03.
Citera
2018-09-06, 20:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Men hur kan polisen veta vilka larm som är "viktiga" i detta fall?

Att bara lita på larmcentralens beslut har ju i detta fall (möjligen) visat sig ödesdigert.

Nu vet jag inget om hur många larm man får in en kväll från detta område. Borde gå att sålla bort Vivalla- området som vad jag förstått är ett riktigt problemområde. Men det kan inte vara många 112-samtal från denna kväll och denna tidpunkt.

Jag tror kanske inte att man kunde ha räddat LWs liv och inte heller fått tag i gm denna kväll. Men om man hade samkört dessa två händelser så kanske LW hade hittats tidigare?

Nu funderar jag högt;
Tänker att t ex USA jobbar man väldigt aktivt vid försvinnanden.
När det gäller försvunna barn har man Amber Alert, ett system för att basunera ut info om detta i tv och radio och information om försvinnanden via olika kommunikationssystem t ex vid vägar och tullar.
Även för vuxna jobbar man väldigt aktivt med posters och engagerar människor i att gå i t-shirts med tryck om försvinnadet, MPS osv på ett helt annat sätt än här i Sverige.

Varför arbetar vi inte på detta sätt i Sverige?
Kanske detta hade gett resultat genom att viktiga vittnen liksom Dalaan tidigare hade fattat att detta kunde höra ihop med LWs försvinnade?
Citera
2018-09-06, 21:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad kan mer hända?

Ja det var något med någon hundpolis som vägrade utföra kommando om man inte gav exakt rätt tillrop och klappade honom medhårs. Tänka själv var kanske fel rotel.

Nu tycks ju springares avstängning passa som hand i handske med lite semester och startandet av ett politiskt partai, men annars får ju folk lätt intrycket av öppna bråk inom polisen att man gör bäst i att skaffa så många barn att alla familjer själva kan fostra sin egen konstapel. Och en advokat. Ja och en läkare eller två. Och kanske en åklagare för säkerhets skull. Och en asfaltsläggare. Och en frimurare. Och en taxichaufför och en fotograf och en frisör och en välvillig präst.

PolisNord. Kommer och kommer. Kommer när vi kommer. Kommer och går. Kommer när du omkommit.

Det är klart att vi kanske ändå varit ganska bortskämda med bra polis. Överlag. Och att misstagen då lyser starkt. Men här undrar man ju. Och det var liksom inte första veckan i augusti heller, dit Johanna Möller förlade sina mordorgier eftersom Lagen är på fjärde snapsen på kräftskivan eller är på Mallis och kastar halloumi.
Citera
2018-09-06, 21:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Mycket poetiskt uttryckt 😊 Men rockers och lunchshow till trots hoppas jag någonstans ändå på fup, förklaring och fällande dom..

Advokater har väl 4-10 ggr polisers timlön så i det ljuset är det ju lättare att se entusiasmen i den änden av näringskedjan.

Dessutom misstänker jag att det går 200 åklagarbiträden på en halv radiobil.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-06 kl. 21:21.
Citera
2018-09-06, 21:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Två bra inlägg! Kan bara tillägga att även som utomstående känns det oerhört frustrerande. Nu sitter vi här och väntar på resultatet. Måtte det komma en rättvis dom för både tjänstefelet och för GM!
(Fick förstås inte med Lonnrots inlägg …)

Noterat...
Citera
2018-09-06, 21:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det var något med någon hundpolis som vägrade utföra kommando om man inte gav exakt rätt tillrop och klappade honom medhårs. Tänka själv var kanske fel rotel.

Nu tycks ju springares avstängning passa som hand i handske med lite semester och startandet av ett politiskt partai, men annars får ju folk lätt intrycket av öppna bråk inom polisen att man gör bäst i att skaffa så många barn att alla familjer själva kan fostra sin egen konstapel. Och en advokat. Ja och en läkare eller två. Och kanske en åklagare för säkerhets skull. Och en asfaltsläggare. Och en frimurare. Och en taxichaufför och en fotograf och en frisör och en välvillig präst.

PolisNord. Kommer och kommer. Kommer när vi kommer. Kommer och går. Kommer när du omkommit.

Det är klart att vi kanske ändå varit ganska bortskämda med bra polis. Överlag. Och att misstagen då lyser starkt. Men här undrar man ju. Och det var liksom inte första veckan i augusti heller, dit Johanna Möller förlade sina mordorgier eftersom Lagen är på fjärde snapsen på kräftskivan eller är på Mallis och kastar halloumi.

Haha.
Polisens nya slogan:
"PolisNord. Kommer och kommer. Kommer när vi kommer. Kommer och går. Kommer när du omkommit."

Bara de inte kör med: "Går när du kommer".

Jag tror trots den olidliga tystnaden, att vi kommer få ett svar och att en gärningsman åker dit. Det finns ett enormt tryck nu på polis och åklagare att visa att de redde ut sina misstag.

Önskar att du skrivit denna krönika imorgon fredag!
(Hur blev det där nu: jag önskar att du kommer att skriva denna krönika imorgon...låter heller inte klokt.)
Så hade man fått sig en härlig avslutning på veckan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in