Citat:
Ursprungligen postat av
Rostere
Jag ser inget ofattbart med Ms framgångar i förtroendemätningar i samband med låga väljartal. Jag vet många som antagligen kommer rösta på något parti till höger om M (där jag här inkluderar SD), men samtidigt känner mest förtroende för Kristersson bland partiledarna. Kristerssons vägran att samarbeta med SD blir den avgörande frågan.
Bra poäng, med tillägget att SD-frågan drabbar M från båda håll eftersom det blivit en grej bland urbana vänsterliberaler som normalt röstar på alliansen att gå till sossarna för att protestera mot ett möjligt SD-samarbete som inte ens existerar. Fredrik Strage i DN skriver så här idag i en krönika där han berättar varför han nu blir sosse mot sin vilja:
”Som gammalt högerspöke tar det emot att rösta på sossarna - men tanken på en auktoritär pseudodemokrati som Ungern ger mig inget val.” / ”Alla som uppskattar demokrati är bedrövade. Särskilt jag som tvingas bli sosse.”
De flyr alltså inte bara M utan hela alliansen som sådan, även L/C, pga SD-skräck, och detta underliga taktikröstande har sannolikt bidragit till att rödgröna nu leder trots att de suger.
Citat:
AfS "kärna" och ursprungliga stöd kommer från spillrorna av SDs ungdomsförbund och är främst unga män. Unga män, som vi vet, är den absolut svåraste gruppen att få tag på för telefoninstituten. SDs ursprungliga kärna som idag kanske är 40-50 har kanske precis hört talas om AfS, och inte hunnit migrera till dem i särskilt hög grad.
AfS har även en anknutning till Stockholm, där den kollektiva psykosen och tystnadskulturen är som värst.
Också bra poänger - millennials lever i ett parallellt universum jag fattar allt mindre av. Det är möjligt att de även lever i ett parallellt politiskt universum för att plötsligt göra ett gästspel på valdagen. Vi får helt enkelt se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Okey, då kan vi konstatera att Bradley-effekten är liknande i Sverige och Tyskland. Och att SD lär få högre än högsta outlier i OI:s

Åhå. Fast vad har du för behållning av det? Tyckte du skrev ”Jag hatar SD” häromdan...