Citat:
Det kallas för falsifiering. Det var inte jag som gjorde tvärsäkra påståenden om SD-väljare. Det var du som gjorde det. Dessutom, om du någorlunda ofta diskuterar politik på fria internetforum som Flashback och kanske ännu hellre en del bloggar med lite färre högerextemister så har du för länge sedan lärt dig att stöd för SD inte enkelt låter sig fångas i enkla dimensioner av karaktären "missnöje". Det finns en påfallande mångfald av infallsvinklar och bevekelsegrunder.
Men om du sitter inne på riktig statistik över det du "vet" så får du gärna presentera den.
Dock inte i form av debattartiklar och tyckarkolumner från pajaser på DN eller liknande.
Men om du sitter inne på riktig statistik över det du "vet" så får du gärna presentera den.
Dock inte i form av debattartiklar och tyckarkolumner från pajaser på DN eller liknande.
Jag tror som sagt att du inte riktigt förstår begreppet »missnöje« och att du därmed lägger aspekter i det som jag aldrig uttalat. Jag känner ganska många som avser rösta på SD och de är utan tvekan människor med olika bakgrund och olika politiska eskapader. Gemensamt för dem är tre saker:
1. De tycker att Sverige håller på att tappa sin identitet, framför allt genom en illa skött invandringspolitik
2. De är besvikna på de traditionella partierna som de anser saknar vilja att prata klartext i upplevt känsliga frågor
3. De är prosvenskar, men inte rasister i den mening som meningsmotståndarna (framför allt vänstern) vill etikettera dem med
De landar dock i detta från olika håll. Tittar man på en annan sak som gäller SD så har partiet, till skillnad från S, M, C, MP, KD och L, aldrig realiserat sin politik i regeringsställning. Det gör att SD:s politik på samma sätt som V bara är uttryckta i vilja och ambition inte i verklighet. Det finns således inget konkret vare sig att anföra mot eller belägga för SD som ansvariga för att infria eller bryta vallöften.
Till skillnad mot dig ser jag just detta att »inte enkelt kunna fånga« som ett tecken på att »missnöjet fångar«. I de traditionella partierna är väljarna mer lika varandra baserat på en grundläggande ideologisk förankring. Det ligger i tiden att vara lättflyktig och fångas av argument som inte granskas. Det gör det lätt att sprida missnöje och att skapa förhoppningar om att något nytt ska vara bättre än det gamla.