2018-09-05, 20:33
Medlem
standardsvars avatar
Jag har några avslagna/avbitna tänder som jag skulle vilja fästa en tandkrona i silver över.

Tolkar jag det hela rätt så är kostnaden 7380kr per tand:

https://www.folktandvardenstockholm....nor-och-broar/

Vilken försäkring kan jag skaffa och hur länge måste jag vänta innan jag kan inkomma med min förfrågan och få ett godkännande?

Behöver inget tips om att skaffa grills då det ser sjukt löjligt ut.
Citera
2018-09-05, 20:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har Allra. Karens på tre månader.
Citera
2018-09-05, 20:52
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Jag har några avslagna/avbitna tänder som jag skulle vilja fästa en tandkrona i silver över.

Tolkar jag det hela rätt så är kostnaden 7380kr per tand:

https://www.folktandvardenstockholm....nor-och-broar/

Vilken försäkring kan jag skaffa och hur länge måste jag vänta innan jag kan inkomma med min förfrågan och få ett godkännande?

Behöver inget tips om att skaffa grills då det ser sjukt löjligt ut.

Efter att tandläkaren undersökt och röntgat dina avslagna tänder ser han vad som är lämpligast att göra. Det är tandläkaren som kontaktar försäkringskassan när det gäller högkostnadsskyddet som räknar ut ett referenspris (som inte behöver innefatta hela kostnaden) Kostnad över 15000:- får du 85 procent betalt av försäkringskassan. Undvik synliga metalltänder, det är ute.
Citera
2018-09-05, 20:54
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Efter att tandläkaren undersökt och röntgat dina avslagna tänder ser han vad som är lämpligast att göra. Det är tandläkaren som kontaktar försäkringskassan när det gäller högkostnadsskyddet som räknar ut ett referenspris (som inte behöver innefatta hela kostnaden) Kostnad över 15000:- får du 85 procent betalt av försäkringskassan. Undvik synliga metalltänder, det är ute.
Tack för svaret! Att inte tacka för sig är ute.
Citera
2018-09-05, 21:57
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har Allra. Karens på tre månader.
Hur mycket får man betala för tandkrona via dem? Antar att deras största försäkringslösning behövs.
Citera
2018-09-05, 22:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Hur mycket får man betala för tandkrona via dem? Antar att deras största försäkringslösning behövs.

Jag har den dyraste.
Ingen aning. Men du får en eller två kronor gratis. Kolla villkoren.
Citera
2018-09-06, 09:47
Moderator
ofays avatar
Citat:
Det beror på skadan och om du är berättigad till kronor, eller rättare sagt om du har rätt till rabatten från fk. Kronor kan du alltid få till fullpris hos tandis, men fk har ett regelverk över hur mycket skada en tand ska ha för att deras ersättning ska utgå, annars hade många bett om totalrenovering av tänder som faktiskt saknas behov. De ger ersättning för att man ska ha ett acceptabelt bett.

Ingen här kan svara helt på vad det kan gå på utan du får gå till tandis, säga dina önskemål och be om ett kostnadsförslag, det kommer kosta dig priset av en undersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in