2018-09-05, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vet inte om du lyckades misstolka det jag skrev för det var just att inget parti vill införa marknadshyror så bristen av HR kommer fortsätta, ni får köpa istället.

Jag läste vad SD skrev. Ditt parti. Enligt egen utsago. Men du kanske ljög ?

Vem skall bygga de där nya HR ? Du själv ? Marknaden ? Bostadsutvecklarna ? De
borgerliga politikerna som sålt ut allmännyttan ?

Jag gillar verkligen när du svarar så här på minuten. Inget jobb att sköta eller så.
Citera
2018-09-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ombildningarna i tex Rinkeby har sådan effekt. Det kan du aldrig komma ifrån. Alla politiker från höger till vänster lyfter nyttan av blandst boende, detta blandar.

Du kan ju köpa en BR i ett område där du bidrar till mångfalden om du själv tror på den
borgerliga visionen att invandrarna i utanförskapsområdena skall köpa sina lägenheter
och bo kvar med varandra i ställer för med oss andra. Men skulle du inte känna dig just
väldigt UTANFÖR ?
Citera
2018-09-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Allt prissatt långt under marknadspris hamnar i extrem brist och skapar problem med fusk mm. Det är en naturlag. Varken du, eller NÅGON annan, kan förklara hur ett sådant system kan upprätthållas och fungera.

Finns inga NATURLAGAR inom ekonomi som dessutom inte är en vetenskap, bara en massa
tyckande.
Citera
2018-09-05, 10:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nja, det är ju fastigheten som sålts under marknadspris. Och det är inte så konstigt med
tanke på att det är amatörer som skött försäljningen, att den gjordes av ideologiska skäl
och att det var väldigt bråttom.

Vi är flera som har uppmanat dig att visa att fastigheten såldes under marknadspris men du har inte gjort det. Du har varken visat att det fanns de som ville bjuda mer eller att fastigheten såldes till ett pris under vad andra liknande fastigheter såldes för vid den tiden.

Citat:
Jag läste vad SD skrev. Ditt parti. Enligt egen utsago. Men du kanske ljög ?

Vem skall bygga de där nya HR ? Du själv ? Marknaden ? Bostadsutvecklarna ? De
borgerliga politikerna som sålt ut allmännyttan ?

Jag gillar verkligen när du svarar så här på minuten. Inget jobb att sköta eller så.

Ljög om vadå, är du förvirrad? SD är emot marknadshyror och det var vad jag skrev. Ta en kopp kaffe om det behövs för att du ska vakna.
Citera
2018-09-05, 10:16
Medlem
Citat:
Vi är flera som har uppmanat dig att visa att fastigheten såldes under marknadspris men du har inte gjort det. Du har varken visat att det fanns de som ville bjuda mer eller att fastigheten såldes till ett pris under vad andra liknande fastigheter såldes för vid den tiden.

Det har sagts av andra fastighetsbolag men de vill av lite olika skäl inte stöta sig med
kommunen med tanke på framtida markanvisningar och liknande. Men det är väl ganska
självklart att moderata politruker, som aldrig haft ett riktigt jobb, inte är lämpliga att
sköta de stora privatiseringar som de brinner efter att åstadkomma. Vare sig det gäller
sjukhus, lekskolor, vårdcentraler eller fastigheter.

Lite svårt att förstå att du, som på fullt allvar kallar dig SD, är så förälskad i de allra
mest ideologiskt infekterade moderaterna. Har du inte hamnat fel ? SD har inte så
väldigt många av den sorten ännu ? Men du kanske kan göra karriär inom partiet om
du visar att du kan skriva tillräckligt många korkade, identiska inlägg på så kort tid
som möjligt.

Hos en av dina kollegor dök f ö just en fastighet i Bromma upp. Ni kan väl ta fram
statistik på vad priset blir per m2 lägenhet och slå oss andra i huvudet med det.
Och statistiken över sålda fastigheter på Norr Mälarstrand vid den tiden borde du
också kunna ordna. Du har ju inte så mycket annat för dig. "Liknande fastigheter",
hur svårt kan det vara ?

Sanningen är väl att alliansen använde någon sorts väldigt "generös" värdering av
fastigheter som i åtminstone fallet Norr Mälarstrand slog väldigt snett. Sedan hade
man inte vett eller kanske kunskap att räkna om priset. Men inga försäljningar
sköttes med någon som helst eftertanke, bara med ideologisk halsstarrighet.
Citera
2018-09-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Precis. Det är en fastighet som säljs till en BR-förening.

Som bildats, på politikernas uppmaning, med det kommunala ombildningskontorets
hjälp. Och med skräcken för marknadshyror och möjligheten att tjäna väldigt mycket
pengar utan att anstränga sig. Borgerlig ideologi som inte på något sätt gör något åt
bostadsbristen men ändrar befolkningens sociala sammansättning. Säg mig var du
bor och jag skall säga dig hur mycket du är värd.
Citera
2018-09-05, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det har sagts av andra fastighetsbolag men de vill av lite olika skäl inte stöta sig med
kommunen med tanke på framtida markanvisningar och liknande. Men det är väl ganska
självklart att moderata politruker, som aldrig haft ett riktigt jobb, inte är lämpliga att
sköta de stora privatiseringar som de brinner efter att åstadkomma. Vare sig det gäller
sjukhus, lekskolor, vårdcentraler eller fastigheter.

Lite svårt att förstå att du, som på fullt allvar kallar dig SD, är så förälskad i de allra
mest ideologiskt infekterade moderaterna. Har du inte hamnat fel ? SD har inte så
väldigt många av den sorten ännu ? Men du kanske kan göra karriär inom partiet om
du visar att du kan skriva tillräckligt många korkade, identiska inlägg på så kort tid
som möjligt.

Hos en av dina kollegor dök f ö just en fastighet i Bromma upp. Ni kan väl ta fram
statistik på vad priset blir per m2 lägenhet och slå oss andra i huvudet med det.
Och statistiken över sålda fastigheter på Norr Mälarstrand vid den tiden borde du
också kunna ordna. Du har ju inte så mycket annat för dig. "Liknande fastigheter",
hur svårt kan det vara ?

Sanningen är väl att alliansen använde någon sorts väldigt "generös" värdering av
fastigheter som i åtminstone fallet Norr Mälarstrand slog väldigt snett. Sedan hade
man inte vett eller kanske kunskap att räkna om priset. Men inga försäljningar
sköttes med någon som helst eftertanke, bara med ideologisk halsstarrighet.

Citat:
SD känns inte som din naturliga hemvist. Eller är du bara rasist i smyg ?
Inte så farligt då.

Bara en massa trams från dig och ingen som helst substans om att de såldes under marknadspris, känner du inte att det är pinsamt? Du lyckades inte ns svara på vad jag skulle ha ljugit om, känns som det är du som är mytoman.
Citera
2018-09-05, 10:24
Medlem
Citat:

Det motsäger inte att kontrakten har ett värde och det var som sagt när dessa kontrakt gavs bort gratis som orättvisan skapades.

Ganska originellt att påstå att hyresrätterna har ett ekonomiskt värde medan bostadsrätterna
inte har det. Jag förstår dock att du tycker att priserna sticker i ögonen för människor som
hör talas om den stora bostadsrean.

Men varför säger du dig vara SD när du älskar moderata politruker som aldrig gjort några
affärer utom dåliga sådana med skattebetalarnas pengar ? Den frågan borde t o m du kunna
svara på istället för dina ständiga upprepningar av floskler och osanningar.
Citera
2018-09-05, 10:27
Medlem
Citat:
Bara en massa trams från dig och ingen som helst substans om att de såldes under marknadspris, känner du inte att det är pinsamt? Du lyckades inte ns svara på vad jag skulle ha ljugit om, känns som det är du som är mytoman.

Varför tar du inte fram statistiken för sålda fastigheter på Norr Mälarstrand och dess
närhet ? Du har väl tillgång till all tänkbar statistik.

Skall dock sägas att moderaterna ute i verkliga livet inte heller vill prata om den stora
rean på allmännyttan så du är i "gott" sällskap. Men hur löste utförsäljningarna bristen
på bostäder ? Kan inte se att du skrivit någonting om det hittills ?

Vi skall komma ihåg att utförsäljningarna av allmännyttan samt förhindrandet av
dennas möjligheter att bygga utgör grundstenarna i den borgerliga bostadspolitiken.
Sedan får marknaden gärna bygga hur dyra lägenheter som helst, oavsett form.
Citera
2018-09-05, 10:31
Medlem
Citat:
http://www.hgfsydost.se/

"Söndag 19 augusti
Reflexen, Kärrtorp kl. 14.00
T-bana Kärrtorps station, till höger om utgången S

Söndag 26 augusti
Bandängen kl. 14.00
Parkleken mellan Högdalen-Bandhagen,
Björksundsslingan 35"

Man var faktiskt på en av de där debatterna. Inga riktiga höjdare bland politikerna,
inte heller någon representant för KD eller SD. En del upprörda, oftast kvinnor, i
publiken. Förortsbor som inte kunnat/velat ombilda och inte förstår sig på de stora,
ideologiskt framtvingade utförsäljningarna.

Sagt av Björn Ljung (L) på ett av de där mötena : "... Tokerierna som inledde vår
ombildningsperiod ...".

Det finns alltså en viss form av självinsikt på den borgerliga sidan. Kanske inte hos
de drivande moderaterna, utan hos lite mera känsliga individer. Men den stora
rean av bostäder på Norr Mälarstrand skedde ganska sent i perioden. Och samma
sak med Fältöversten mitt på Östermalm, där många av Sveriges allra rikaste har
sin hemvist.
Citera
2018-09-05, 10:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ganska originellt att påstå att hyresrätterna har ett ekonomiskt värde medan bostadsrätterna
inte har det. Jag förstår dock att du tycker att priserna sticker i ögonen för människor som
hör talas om den stora bostadsrean.

Det är klart hyresrätterna har ett värde, annars skulle folk lämna tillbaks dem när de inte längre har behov att bo där och de skulle inte kunna hyra ut eller sälja dem svart och göra vinst. Det skulle heller inte gå att göra vinst genom att ombilda hyresrätterna till BR och realisera vinst på det sättet om hyresrätterna inte hade ett värde.

Men vad du har fått det där att BR inte har ett värde vet inte jag, vem har sagt det?

Citat:
Men varför säger du dig vara SD när du älskar moderata politruker som aldrig gjort några
affärer utom dåliga sådana med skattebetalarnas pengar ? Den frågan borde t o m du kunna
svara på istället för dina ständiga upprepningar av floskler och osanningar.

SD är inget jag är utan något jag röstar på. Tidigare röstade jag på moderaterna men övergav dem när de övergav demokratin. Vad det har med topic att göra är dock något oklart.
Citera
2018-09-05, 10:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför tar du inte fram statistiken för sålda fastigheter på Norr Mälarstrand och dess
närhet ? Du har väl tillgång till all tänkbar statistik.

Varför ska jag göra det, det är du som hävdar att fastigheter har reats ut och då är det du som får visa det, men du har misslyckats med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in