Citat:
Ursprungligen postat av
2big4you
Jag kan köpa och förstå att SD har tappat några procent till KD och en liten del till AfS.
Men tappet är inte gjort från 20 ner till 16-17% Min övertygelse är att tappet är från 26-27% ner till 23-24%
Jag tror att vad folk inte förstår är att lika väl som SD kan knipa röster från i stort sett alla partier (nåväl, kanske inte mp) så kan de även förlora röster till alla partier, när folk börjar inse att vi har det ganska bra trots allt. Det är starka siffror över lag i Sveriges ekonomi just nu. Man börjar så smått återgå till sin utgångspunkt i S, M, Kd eller vart man nu kom ifrån.
Jag tror att 17% mycket väl kan stämma, MEN, som icke-SD-sympatisör har jag ett orosmoment, och det är att SD-anhängare ofta är mer "passionerade" än andra, eftersom man försöker få till en förändring, och därför tar sig till valunorna i större utsträckning.
I amerikanska opinionsundetsökningar är man noga med att försöka fånga upp denna tendens. Då sett man att egentlig opinion kan skilja sig ordentligt från utfallet om det skulle varit val.
Min förhoppning är att det kommer vara tvärtom denna gången. Dvs att icke-SD-folk är lite förbannade och verkligen dyker upp. Men ärligt talat så tror jag inte det kommer bli så. Tyvärr.