2018-09-04, 17:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Bästa scenariot enligt er i tråden?

SD: 25
Mp: 4,5

eller

SD: 24
Mp: 3,5
MP ut är viktigast.
2018-09-04, 18:01
Medlem
Citat:
Bästa scenariot enligt er i tråden?

SD: 25
Mp: 4,5

eller

SD: 24
Mp: 3,5

Det blir nog enhälligt SD 24 och MP ut, gissar jag.

Ett lite kinkigare dilemma är ju om denna mycket lovande Yougov-mätning ska trumpetas ut i sociala medier, med risken att MP får stödröster och klarar spärren? Och att SD-väljare som "inte vill slänga bort sin röst" tar språnget till AfS?
2018-09-04, 18:01
Medlem
Månsans avatar
Aftonbladet har mycket bättre än Expressen begripit vad som kan kapa procent av SD. Svenska folket hatar mygel, folk som skor sig på skattemedel, åker taxi för feta summor och mixtrar med traktamenten.
Stefan Jakobssons skojerier riskerar att bli dyrt för SD och kan kosta procentenheter på riktigt. Erkänner att jag själv blir förbannad. Oroande.

Enfaldiga Expressen däremot kör vidare med sina meningslösa och helt verkningslösa nazze-skop som ingen jävel bryr sig om sedan minst fem år. Ingen byter parti för att David Baas en gång till grävt fram en Hitlerhyllare på ovalbar plats i nån avkrok.
2018-09-04, 18:02
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Det här är ju alldeles fantastiskt spektakulära skillnader mellan opinionsinstitutet så här några dagar innan valet vad beträffar siffrorna för SD. Men även för C, S och MP spretar det rejält mellan undersökningar.

Det finns ju fördelar med att alla etablerade OI har 50% lägre siffror än Youguv/Sentio.
Chocken för alla PK människor som lever i sin filterbubbla blir desto större.
På söndagen får man hoppas att man kan få njuta av en och annan tår i direktsändning.
2018-09-04, 18:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det blir nog enhälligt SD 24 och MP ut, gissar jag.

Ett lite kinkigare dilemma är ju om denna mycket lovande Yougov-mätning ska trumpetas ut i sociala medier, med risken att MP får stödröster och klarar spärren? Och att SD-väljare som "inte vill slänga bort sin röst" tar språnget till AfS?
Jag håller med. Bästa att inte trycka ut detta i sociala medier i onödan. Idioterna i vänstern kommer också att hjälpa till att hålla det så hemligt som möjligt.

Svara gärna MP om ni blir tillfrågade i någon OU den här veckan.
2018-09-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jupp, SD ökar och de två vidrigaste minskar Nästan för bra för att vara sant!
Ja här får man verkligen gnugga sig i ögonen. Sista Yougov mätningen innan valet. Spelar nästan ingen roll vad Ipsos och Sifo slänger åt oss nu tiden som är kvar, vi har förhoppningsvis den bästa prognosen här, som dessutom är en drömprognos. (Mp finns det nog tyvärr risk för att vi ändå får dras med., misstänker jag..)
2018-09-04, 18:04
Medlem
Powergirls avatar
Luta er tillbaka nu och tro på YouGove så ni har något att glädjas åt. De må ha gissat rätt tidigare på SD men nu är de fullständigt ute och cyklar även där. Att de är ett tämligen mediokert institut i övrigt tar jag i en annan tråd.
2018-09-04, 18:07
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aha, den kom redan idag. Så bra. Tack för länken.

MP på 3.6%

Och FI nästan helt utplånat.

I övrigt så ser det nästan ut som jag själv har förutspått, förutom några små justeringar här och där.

Riksdagspartiernas medlemsutveckling borde avslöja hur valresultatet kommer att se ut på söndag. Kollar man på utvecklingen hos SD, så ser man att antal medlemmar har följt utvecklingen i valresultatet. Det kommer säkert också en överraskning när det gäller övriga partier.

Riksdagspartiernas medlemsutveckling
2018-09-04, 18:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Luta er tillbaka nu och tro på YouGove så ni har något att glädjas åt. De må ha gissat rätt tidigare på SD men nu är de fullständigt ute och cyklar även där. Att de är ett tämligen mediokert institut i övrigt tar jag i en annan tråd.
Helt rätt. Sprid du Sifos siffror till dina vänsterkompisar. Ingen som helst risk att MP åker ut. Bara ta det lugnt & invänta succévalet för vänsterkrafterna på söndag. #kämpa.
2018-09-04, 18:08
Medlem
Citat:
Med Yougovs siffror:

Alliansen 126 mandat
Rödgröna 128 mandat
SD 95 mandat

MP kanske ligger pyrt till ändå. Fan vilken dröm om de åker ur. Ser också ut som att Fi:are har gett upp och går all in på V/S istället. Smart. Önskar att AfS:are gjorde samma sak.

M+C+L+KD = 33% = 126.56 mandat
S+V = 33.2% = 127.33 mandat
SD 24.8% = 24.8% = 95.11 mandat.

Hur gör man när mandatfördelningen ser ut såhär rent mattematiskt? Man avrundar ju uppåt, hur kom du fram till siffran 126 för alliansen och 128 för rödgröna?
2018-09-04, 18:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
MP kanske ligger pyrt till ändå. Fan vilken dröm om de åker ur. Ser också ut som att Fi:are har gett upp och går all in på V/S istället. Smart.
Vilket beror på att media övergav F! för ett par år sedan, just för att inte splittra vänstern för mycket.
2018-09-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
MP kanske ligger pyrt till ändå. Fan vilken dröm om de åker ur. Ser också ut som att Fi:are har gett upp och går all in på V/S istället. Smart. Önskar att AfS:are gjorde samma sak.

M+C+L+KD = 33% = 126.56 mandat
S+V = 33.2% = 127.33 mandat
SD 24.8% = 24.8% = 95.11 mandat.

Hur gör man när mandatfördelningen ser ut såhär rent mattematiskt? Man avrundar ju uppåt, hur kom du fram till siffran 126 för alliansen och 128 för rödgröna?

Använde mig av kelvin.nu/mandat

"Detta är en rent matematisk uträkning av utfall av val till riksdagen. Så här skulle alltså mandatfördelningen sett ut om man använt den jämkade uddatalsmetoden rakt av på samtliga mandat i hela landet, och verktyget tar alltså inte hänsyn till uppdelningen mellan fasta mandat och utjämningsmandat. Detta gör att den verkliga mandatfördelningen kan skilja sig något från denna."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in