Citat:
Ingen människa är perfekt.
Finns många människor som är både omoraliska och oärliga, otrogna och o-whatever.
Någon kan bli förbannad på dig för att du har sagt något kränkande till personen, eller att du inte betalat tillbaka en skuld. Att du är raljant och en översittare eller att du är på väg att lämna ditt äktenskap...
Detta kan naturligtvis ses som ett motiv till att någon blir förbannad.
Eller ännu värre mördar någon.
Men det ger inte någon rätt att göra det?
Man måste skilja på vad vi tycker, och vad gärningsmannen kan ha haft för motiv.
Alla människor är olika, även om vi har ungefär samma normer i Sverige. Det kan vi ju bara se i tråden, hur olika vi tycker. Därför anser jag att mina personliga åsikter om vad som är moraliskt och omoraliskt inte är väsentligt, utan jag försöker se det ur ett gärningsmanna- perspektiv.
Då behöver man också granska personerna runt LW. Det är inte säkert att man kan urskilja en tydlig motivbild.
Att LW var omoralisk i vissas ögon kanske var det inte ens det som var motivet?
Motivet kanske bara finns i en skruvad människas huvud.
Det är alltid fel att mörda någon, oavsett om offret beter sig omoraliskt, är sniken, är arg, skriker, är oärlig, går hem till någon, går på en fest, vill skiljas, inte vill ha sex, är bög, är kort, är lång, är prostituerad, har skrikit, har bråkat (psykopaten som tände eld på sin inneboende), har kort kjol, cyklar ensam fast man bara är 10 år och sparkar en på benen (Engla enligt Anders Eklund).
Man måste försöka se HELA BILDEN.
I den ingår att se utifrån en gärningsmans ögon.
Då måste man granska de personer och de händelser som förekommit runt LW.
Då kan man inte låsa sig vid en enda faktor.
Det finns många, många fler faktorer att ta hänsyn till i detta mord.
Finns många människor som är både omoraliska och oärliga, otrogna och o-whatever.
Någon kan bli förbannad på dig för att du har sagt något kränkande till personen, eller att du inte betalat tillbaka en skuld. Att du är raljant och en översittare eller att du är på väg att lämna ditt äktenskap...
Detta kan naturligtvis ses som ett motiv till att någon blir förbannad.
Eller ännu värre mördar någon.
Men det ger inte någon rätt att göra det?
Man måste skilja på vad vi tycker, och vad gärningsmannen kan ha haft för motiv.
Alla människor är olika, även om vi har ungefär samma normer i Sverige. Det kan vi ju bara se i tråden, hur olika vi tycker. Därför anser jag att mina personliga åsikter om vad som är moraliskt och omoraliskt inte är väsentligt, utan jag försöker se det ur ett gärningsmanna- perspektiv.
Då behöver man också granska personerna runt LW. Det är inte säkert att man kan urskilja en tydlig motivbild.
Att LW var omoralisk i vissas ögon kanske var det inte ens det som var motivet?
Motivet kanske bara finns i en skruvad människas huvud.
Se på Tova som blir mördad av Billy. Hon är väl inte perfekt. Säkert inte i Billys ögon. I hans ögon vill hon göra andra saker än han vill. Hon vill försöka bryta med honom. Hon vill träffa sina kamrater, åka på resa till Spanien med klassen, gå på en fest med sina kompisar. Det tycker HAN är fel. Han vill ha kontroll. Kontroll över henne. Som han själv uttrycker det: Du ska göra som jag säger. Du ska lyda mig 100%. Det är hans norm som gäller. Är det då Tovas fel att hon blir mördad?
Det är alltid fel att mörda någon, oavsett om offret beter sig omoraliskt, är sniken, är arg, skriker, är oärlig, går hem till någon, går på en fest, vill skiljas, inte vill ha sex, är bög, är kort, är lång, är prostituerad, har skrikit, har bråkat (psykopaten som tände eld på sin inneboende), har kort kjol, cyklar ensam fast man bara är 10 år och sparkar en på benen (Engla enligt Anders Eklund).
Man måste försöka se HELA BILDEN.
I den ingår att se utifrån en gärningsmans ögon.
Då måste man granska de personer och de händelser som förekommit runt LW.
Då kan man inte låsa sig vid en enda faktor.
Det finns många, många fler faktorer att ta hänsyn till i detta mord.
Du har förstås rätt i princip.
Men SD var inte (fetat i spoiler) 19 höstar.
SD vill förmodligen ha båda kvar, men ser sig förlora båda. Han fattar i så fall inte en av vitsarna med varför månggifte är förbjudet: det ger halva uppriktigheter och därmed halva människor. A.k.a. livegenskap.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-04 kl. 11:17.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-04 kl. 11:17.