2018-09-04, 11:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ingen människa är perfekt.
Finns många människor som är både omoraliska och oärliga, otrogna och o-whatever.
Någon kan bli förbannad på dig för att du har sagt något kränkande till personen, eller att du inte betalat tillbaka en skuld. Att du är raljant och en översittare eller att du är på väg att lämna ditt äktenskap...

Detta kan naturligtvis ses som ett motiv till att någon blir förbannad.

Eller ännu värre mördar någon.
Men det ger inte någon rätt att göra det?

Man måste skilja på vad vi tycker, och vad gärningsmannen kan ha haft för motiv.

Alla människor är olika, även om vi har ungefär samma normer i Sverige. Det kan vi ju bara se i tråden, hur olika vi tycker. Därför anser jag att mina personliga åsikter om vad som är moraliskt och omoraliskt inte är väsentligt, utan jag försöker se det ur ett gärningsmanna- perspektiv.

Då behöver man också granska personerna runt LW. Det är inte säkert att man kan urskilja en tydlig motivbild.

Att LW var omoralisk i vissas ögon kanske var det inte ens det som var motivet?
Motivet kanske bara finns i en skruvad människas huvud.

Det är alltid fel att mörda någon, oavsett om offret beter sig omoraliskt, är sniken, är arg, skriker, är oärlig, går hem till någon, går på en fest, vill skiljas, inte vill ha sex, är bög, är kort, är lång, är prostituerad, har skrikit, har bråkat (psykopaten som tände eld på sin inneboende), har kort kjol, cyklar ensam fast man bara är 10 år och sparkar en på benen (Engla enligt Anders Eklund).

Man måste försöka se HELA BILDEN.

I den ingår att se utifrån en gärningsmans ögon.
Då måste man granska de personer och de händelser som förekommit runt LW.
Då kan man inte låsa sig vid en enda faktor.

Det finns många, många fler faktorer att ta hänsyn till i detta mord.

Du har förstås rätt i princip.
Men SD var inte (fetat i spoiler) 19 höstar.

SD vill förmodligen ha båda kvar, men ser sig förlora båda. Han fattar i så fall inte en av vitsarna med varför månggifte är förbjudet: det ger halva uppriktigheter och därmed halva människor. A.k.a. livegenskap.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-04 kl. 11:17.
Citera
2018-09-04, 11:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och det är sedemera dementerat så vi får väl helt enkelt ha olika uppfattning. Tills något officiellt framkommit tillåter jag mig att tvivla på ”tjänstefelet” och av nån anledning har det varit väldigt tyst från den presstalesmannen sen dess...
Har det dementerats att polisen gjorde en anmälan till särskilda åklagarkammaren angående ett misstänkt lagbrott, eller svamlar du bara?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-09-04 kl. 11:19.
Citera
2018-09-04, 11:13
Medlem
Jag har svårt att släppa ett antal punkter som utredningen stampar på.

1. Vad är det som kan föranleda uttalanden om utredning om brott mot poliserna?

2. Den okritiska målstyrningen mot SD direkt, innan ens några bevis kan ha tagits upp. Tyder på ett utpekande (känner jag) och sen var drevet igång.

3. Två gånger upp till TR med sannolika skäl och då bakslag. Att han hålls som skäligen är självklart i brist på annan potentiell GM.

4. Vart är dom jättemycket bevisen? Att ett antal tester drar ut på tiden köper jag, men nått konkret mot GM borde finnas vid denna tid, som håller som sannolika skäl. Jättemycket....

5. Dom intressanta beslagen som gjordes i bilen, som polisen gick ut med. Borde inte dom lett till sannolika?

6. Spaningsledningens utbyte, 2st. Känns fel.

7. Uppgiften att GM stod utanför LW. Det betyder en visuell kontakt och den verkade inte ge SD på ett fat. Då skulle han sitta inne.

Min slutsats och den lite mer iver jag känner att analysera andra potentiella GM kommer smygandes att det finns väldigt lite som talar för SD som GM med det vi vet idag (jaja, han är skäligen fortfarande...).
Jag ser inget konkret mot SD i bevisen vi vet.
I GM profilerna kring LW känns han som 4-5 plats.
Den motivbild SD kan ha känns svagare och svagare ju mer jag tänker på det.
Citera
2018-09-04, 11:17
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Varit på plats.

Då borde du faktiskt veta att planket går att runda och att kroppen låg innanför staketet!
Citera
2018-09-04, 11:20
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att man bröt mot lagen är inte mina egna "spekulationer", det är polisens:

Vilken källa har du för att ”lagbrottet” ska vara en olovlig husrannsakan i SD svärföräldrars sommarstuga?
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-04 kl. 11:44.
Citera
2018-09-04, 11:21
Medlem
Citat:
Samma sak med polisen, som till slut inte drog sig för att själva begå brott i den här desperata SD-jakten, när man olovligen gick in i SD:s svärföräldrars sommarstuga för att beslagta saker i jakt på "bevis". Naturligtvis måste SD:s barn också dras in i det här sjuka skådespelet.
Hur får du det till att polisen har begått ett brott i.o.m denna åtgärd..De har laglig rätt att genomsöka ex. svärföräldrarnas sommarstuga om de t.ex söker efter ett mordvapen

”Reell husrannsakan innebär att polisen söker efter föremål som kan tas i beslag eller gör en brottsplatsundersökning. En husrannsakan av detta slag får bara genomföras om det finns anledning att anta att det begåtts ett konkret brott på vilket det kan följa fängelse.
Huvudregeln är att denna typ av husrannsakan får ske endast hos den som är skäligen misstänkt för brott. Det finns dock undantag där även andras hem/förvaringsställe kan usättas för denna typ av husrannsakan:
- Brottet har utövats där
- Den misstänkte har gripits där
- Det förekommer synnerlig anledning att tro att föremål som får tas i beslag finns där eller att annan utredning om brottet kan vinnas där” Källa: Lawline
Citera
2018-09-04, 11:23
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag håller som sagt inte honom så högt på rankingen för tillfället (håller fortfarande på min rätt att avväga och ändra mina värderingar allt eftersom).

Men JH reser light. Bara en ryggsäck. Han kan/borde egentligen bara kommit dit, satte ned ryggsäcken i hallen. LW säger att hon bara ska slå in paketet/n. Han hinner nog inte avyttra så många spår då.

Det av mig fetade: Vad är då ditt syfte med att skriva hypoteser där JH ingår i inlägg efter inlägg efter inlägg?
Citera
2018-09-04, 11:26
Medlem
Citat:
Om SD lämnar i vredesmod så går han nog hemåt, han kan inte utgå ifrån att LW följer efter.
Gör hon det direkt och han vänder och går längs gatan mot planket (eller väljer den vägen för att inte gå förbi/i närheten av HD) så skulle han svänga vänster längs gatan och inte runda buskage och stängsel.
Går man i vredesmod så går man inte där man stoppas upp av terrängen.
Din sista mening... "går man i vredesmod så går man inte där man stoppas upp av terrängen"...
Stämmer inte det på JH också isf?
Citera
2018-09-04, 11:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Har det dementerats att polisen gjorde en anmälan till särskilda åklagarkammaren angående ett misstänkt lagbrott, eller svamlar du bara?
Din länk ledde vart egentligen?
Ja, högsta hönset har såvitt jag vet dementerat den historien.
Som sagt, vill du tro på den så gör det. Och eftersom du aldrig svamlar får du väl leda i bevis att anmälan avsåg husrannsakan.
Citera
2018-09-04, 11:30
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om du lever i föreställningen i att det anamnestiskt krävs en eller flera belagda våldsamheter mot kvinnor för att en kvinna skall bli en förstagångsmördare, så tror jag du har fel. Labilitet, ja. Hög grad av irritabilitet, ja, Aggressivitet, ja. Men tidigare visat fysiskt våld? Nej, det krävs inte.

För att vara extra tydlig (den här tråden har ett extremt stort behov av att matas med tydlighet):
Jag har INTE utpekat HD som den som dödade LW!
Jag har inte heller, likt sign 'gloriouslife' upekat HD som en person som på mord-/fyndplasen skulle ha saboterat spår eller bevis.
Jag ägnar mig INTE åt den sortens smutsiga, spekulativa utpekande verksamheter.
Inlägget var menat som ett svar på det dubbla i att avslå en person som sannolik gärningsman pga att han inte har någon känd historik av att vara våldsam mot kvinnor för att i nästa mening föreslå en kandidat som heller inte har det.
Dessutom är all historik av våldsamheter känd för vare sig Flashback eller rättsystemet, särskilt inte våld i kom relationer. Så vi kan varken svara ja eller nej på frågan om någon av dem har brukat våld tidigare.
Citera
2018-09-04, 11:33
Medlem
Citat:
Som jag skrev, om JH såg nått på datorn medan hon slog in paket. Han kanske satt och valde ut cacher och resrutt i Norge och ett meddelande kom upp som gjorde att han insåg att han inte var ensam på spelplanen.
Just en sådan händelse, som dessutom inte är för långsökt, skulle ge det händelseförlopp som vi vet. Lämnade i hast, LW efter och dörren glöms, samtal nedför gatan som inte är i samtalston, planket.

Men lägg ner nu. De hade hittat JHs fingeravtryck om ha hade varit i hennes hem. Dra inte in oskyldiga i dina spekulationer för att skydda SD
Citera
2018-09-04, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Hur får du det till att polisen har begått ett brott i.o.m denna åtgärd..De har laglig rätt att genomsöka ex. svärföräldrarnas sommarstuga om de t.ex söker efter ett mordvapen
Kolla utanför tråden och läs tidningar. Det är alltså inte jag som har anmält saken till särskilda åklagarkammaren, det är polismyndigheten själv som misstänker att ett brott har begåtts:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in