2018-09-03, 13:28
  #54337
Medlem
Möjligt att höja sig från 1.5 till 1.7 de två kommande proven? Har börjat nöta genom memrise-listan då ORD är den del som jag tappar mest på. Skriver väldigt inkonsekvent på NOG (fick alla rätt en gång, bara hälften rätt en annan), finns det någon bra bok man kan köpa med uppgifter som liknar HPs?
Citera
2018-09-03, 14:36
  #54338
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karandent
Möjligt att höja sig från 1.5 till 1.7 de två kommande proven? Har börjat nöta genom memrise-listan då ORD är den del som jag tappar mest på. Skriver väldigt inkonsekvent på NOG (fick alla rätt en gång, bara hälften rätt en annan), finns det någon bra bok man kan köpa med uppgifter som liknar HPs?


Du kommer nå 1.7 med största sannolikhet på två prov om du pluggar.
Utbudet av böcker och sajter för att plugga till högskoleprovet är stort och det finns gott om material.
Effektivt brukar vara att skriva ut gamla prov och göra dessa.
Annars är HPguiden väldigt bra.
Citera
2018-09-04, 11:04
  #54339
Medlem
Vilket datum skickas informationen angående provrum osv ut?
Citera
2018-09-04, 13:30
  #54340
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMartin69
Vilket datum skickas informationen angående provrum osv ut?

Brukar vara cirka en vecka innan provet
Citera
2018-09-07, 21:27
  #54341
Medlem
AmericanRogers avatar
Jag vill höja mig på den kvantitativa delen på högskoleprovet (jag fick sist 1,2 på den kvantitativa delen medan jag fick 1,9 på den verbala delen). Min plan är att räkna mig igenom matematik 1B-boken och sedan köra hpguidens kvantitativa kurs resterande tid. Är det någon som har tips på andra sätt att gå tillväga eller ser planen ok ut?
Citera
2018-09-08, 11:16
  #54342
Medlem
Finns det något sätt att vända på memrise ordlista så när man repeterar så får man upp den svåra synonymen och får koppla den till en förklaring och inte tvärtom. Får nu tex upp "ett sagoväsen" och för att få rätt bör jag fylla i ordet skvader, liksom hur är det meningen att jag ska just välja den rätta av alla sagoväsen. Får likaså upp "arg" när det finns typ 15 synonymer till ordet arg
Citera
2018-09-12, 16:11
  #54343
Medlem
Under senaste provet fick jag runt 56/80 på kvantitativa delen, varav den verbala delen gick mycket sämre där jag fick 30/80. Har någon tips på hur man kan öka sig betydligt mer på den delen?
Citera
2018-09-12, 22:34
  #54344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Jag vill höja mig på den kvantitativa delen på högskoleprovet (jag fick sist 1,2 på den kvantitativa delen medan jag fick 1,9 på den verbala delen). Min plan är att räkna mig igenom matematik 1B-boken och sedan köra hpguidens kvantitativa kurs resterande tid. Är det någon som har tips på andra sätt att gå tillväga eller ser planen ok ut?

Jag skulle varmt rekommendera guiden men så inser jag att det är en dryg månad kvar till provet. Då tycker jag inte att det är värt att betala för guiden. Den blir mest prisvärd om man kan använda den maximalt antal dagar eftersom övningsbankerna är så pass stora att det tar lång tid att gå igenom alla uppgifterna. Har du gott om pengar och vill "gambla" så kan jag varmt rekommendera guiden. Gör så många kva/nog/xyz som du bara hinner. Använd dig av en onlinekalkylator som löser ekvationer så att du steg för steg kan se lösningar och lära dig ekvationslösning på det sättet. Skriv ut många gamla DTK prov och gör de på tid. Använd genomskinlig linjal och se till att du blir duktig på att avrunda rätt, och ställa upp de fyra räknesätten på papper. Huvudräkning är inte att föredra eftersom uppgifterna görs på ett sådant sätt att man lätt räknar fel och till på köpet har man tidspressen att tänka på.
Citera
2018-09-14, 00:11
  #54345
Medlem
En fråga ang DTK.

När det kommer till diagram som har staplar men som man inte kan se exakt vilket värde de har, exempelvis att det är stora avstånd mellan måtten och stapeln du ska läsa av ligger lite under måttet eller över...hur gör man då? Jag har tidigare försökt gissa mig igenom men det är ingen bra strategi då jag snittar 10/24...

Sen det här med kartor, är det alla väderstreck man ska ha stenkoll på?
Citera
2018-09-14, 09:12
  #54346
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
En fråga ang DTK.

När det kommer till diagram som har staplar men som man inte kan se exakt vilket värde de har, exempelvis att det är stora avstånd mellan måtten och stapeln du ska läsa av ligger lite under måttet eller över...hur gör man då? Jag har tidigare försökt gissa mig igenom men det är ingen bra strategi då jag snittar 10/24...

Sen det här med kartor, är det alla väderstreck man ska ha stenkoll på?


Att se på ett ungefär duger oftast bra, men vill du vara mer exakt så mäter du hur många mm det är till tex streck 10. Därefter delar du 10/mm för att veta hur mycket 1mm är, nu är det bara att mäta stapeln och multiplicera med värdet av 1mm!

Detta tar lite längre tid än att bara uppskatta men det blir mer exakt.
Citera
2018-09-14, 12:23
  #54347
Medlem
jävla skittttt.
gick in på sidan för att anmäla mig trodde sista dagen var 15e men såg nu att sista dagen var 3e.
riktig ångest. 23 år och ingen utbildning
Citera
2018-09-14, 12:26
  #54348
Medlem
finns det inget som helst annat sätt att anmäla sig i efterhand??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in