2018-09-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Situationen med AfS är faktiskt lite märklig. Det talas hela tiden om att göra Sverige svenskt igen, om att stoppa folkutbytet och att svenskar inte ska bli minoritet i sitt eget land. Samtidigt har man en Hanif Bali-lookalike som kameraman och det verkar finnas i alla fall ett litet antal thaigubbar, mudsharks och en icke-vita som är aktiva i partiet.

AfS själva existensberättigande är ju först och främst etnisk nationalism, att de är ett parti för etniska svenskar och vita nordeuropeiska människor, även om detta är i viss mån implicit. Om det blir "kulturnationalism" av alltihop så har partiet inte längre någon större mening (SD finns ju redan), annat än att man är emot EU och NATO, för yttrandefrihet och sånt vilket visserligen är viktiga frågor men inte lika viktiga som kärnfrågan om det svenska folkets överlevnad.

Helt enig. Detta kommer att behöva definieras tydligare längre fram, och det är inte omöjligt att det kommer att uppstå ideologiska strider inom partiet kring det här. Det viktiga är att tongivande personer inom partiet har en tydlig bild själva av var de står och vad de vill med partiet. Vill de sedan ta taktiska hänsyn som går utöver detta är det förståeligt, och förmodligen att föredra i det här läget, men om de börjar svaja och dagtinga med sina grundvärderingar kan det gå snabbt utför. Den som argumenterar för att det är något annat än etnonationalism (implicit eller explicit) som utgör det egentliga maktvakuumet i svensk politik får i alla fall svårt att övertyga mig.
Citera
2018-09-04, 01:03
Medlem
* Hur ligger AfS till i opinionen?
* Tar man en blank valsedel i vallokalen och skriver partiets namn på den?
* Hur många procent måste AfS få i detta riksdagsval för att vallokalerna ska tvingas tillhandahålla förtryckta valsedlar?
Senast redigerad av petzor 2018-09-04 kl. 01:20.
Citera
2018-09-04, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Hur ligger AfS till i opinionen? Tar man en blank lapp och skriver partiets namn i vallokalen?

Man kan ju beställa valsedlar kanske är försent nu. Förhoppningsvis finns det valsedlar där. Annars får du ta en blank och tydligt skriva ” alternativ för Sverige” och inga förkortningar
Citera
2018-09-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
AfS främsta uppgift är inte att söka samarbete med något annat parti, eller ens att få igenom sin politik, utan att förflytta Overtons fönster. Det är egentligen viktigare än någonting annat.

Precis. Sjuklövern ska man inte samarbeta med, de ska ställas inför rätta och straffas. Även om man inte lyckas uppnå detta på egen hand så kan man sprida såna tankar till folket.
Citera
2018-09-04, 01:06
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Hur ligger AfS till i opinionen?
Tar man en blank valsedel i vallokalen och skriver partiets namn på den?
Hur många procent måste AfS få i detta riksdagsval för att vallokalerna ska tvingas tillhandahålla förtrycka valsedlar?

4.8% till övriga, majoriteten är AfS.
Ja, om det inte finns valsedlar i lokalen redan.
1%
Citera
2018-09-04, 01:07
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
* Hur ligger AfS till i opinionen?
* Tar man en blank valsedel i vallokalen och skriver partiets namn på den?
* Hur många procent måste AfS få i detta riksdagsval för att vallokalerna ska tvingas tillhandahålla förtrycka valsedlar?

Om man tar en blank valsedel skriver man Alternativ för Sverige och inget annat.

1%.
Citera
2018-09-04, 01:07
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Nej, jag får uppenbarligen inte tycka vad jag vill, eftersom det står småtjejer och sojapojkar och skriker och skränar då.

Och skulle jag vilja umgås med "brunhögern" eller "rödmojan", så är det ju upp till mig.

Ska jag som väljare inte kunna bevista torgmöten?

Och ska jag behöva stå bland folk som viftar med prideflaggor när det enligt islam är dödsstraff för homosexualitet?
Citera
2018-09-04, 01:10
Medlem
Guillounisms avatar
Nationalister i Norden brukar ju finna folkdräkter som något fint och hedervärt, där ingår huvudduk. Krösa-Maja i Emil i Lönneberga bar huvudduk t.ex.... Det är bara efterblivna och okunniga som blir provocerade av huvudduk. Bögar, kvinnlig promiskuitet och allmän lössläppthet har inget med verkliga europeiska värderingar att göra.
Citera
2018-09-04, 01:17
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Krösa-Maja i Emil i Lönneberga bar huvudduk t.ex.... Det är bara efterblivna och okunniga som blir provocerade av huvudduk. Bögar, kvinnlig promiskuitet och allmän lössläppthet har inget med verkliga europeiska värderingar att göra.

Den huvudduken du syftar på är frivillig.
Krösa-maja blir inte lemlästad av sina släktingar om hon går utan huvudduk.
Citera
2018-09-04, 01:26
Medlem
Mina observationer från dagens torgmöten i Landskrona, Helsingborg och Kristianstad:

Landskrona, kl 11
Det var någorlunda tomt, hade väntat mig lite bråkiga blattar eller några vänsterblivna demonstranter, men de enda som protesterade (på gott avstånd endast i form av buande) var en grupp på ca 5-6 personer som verkade tillhöra röd/grön/rosa partier, som också hade slagit upp tält på torget.

Sammanlagt så gissar jag på att det var ca 50 personer som stod och lyssnade under hela torgmötet, de flesta neutrala eller supportrar. Mixad ålder och jämn könsfördelning. En del folk passerade på gatorna och torget, en del stannade för att lyssna ett tag. Efter ett tag så verkade vänsterpacket få slut på energi och stod mestadels tysta. Ett av de lugnaste torgmötena jag sett, och då medverkade jag även på en liten ort i norr. Flera gick fram efter talen för att prata.

Helsingborg, kl 13
Helsingborg hade energin Landskrona saknade. Betydligt mer energi i åskådarna och mycket fler som samlats för att lyssna redan innan det började. Ett fåtal bekanta ansikten från Landskrona. Svårt att uppskatta hur många det var, och många rörde sig i området också, men jag fick intrycket att det var mycket folk. En del verkade bara vara nyfikna, men många engagerade supportrar också. Blandad ålder, fler män som verkade vara där för att lyssna.

Betydligt mer öppen trots och bråk också. Blatten i bilen, och den svenske mannen som gick och bråkade med honom (jag pratade kort med honom innan mötet och fick ett starkt intryck att han var där för att söka en konfrontation med någon, helst vänstern enligt honom själv). En kärring som gick fram och verkade skälla på Gustav medan han talade, en kort blatte om jag minns rätt, och ett gäng med unga blattehonor som satt och gastade och gestikulerade vid sidan. Polisen uppmärksammade dem åtminstone en gång, och verkade schasa bort dem en annan gång. De kom dock tillbaka, fortfarande kränkta. Tydligen så var några MUF:are riktigt kränkta också. Vänstern hölls på avstånd och gjorde ärligt talat inte ens mycket väsen, få i nummer och fler i diagnoser. Nån blattetjej kom fram då de skulle åka och "ville bara ställa en fråga." Suck.

Trevligt och mycket energi!

Kristianstad, kl 16
Missade början och var stundvis distraherad, fick ingen bra uppsyn över publiken från min plats men såg ett gäng med sura blattar som var synbart upprörda och kränkta av vad som sades. Några vilseledda unga tjejer också. Sen så verkade det ha samlats en skara supportrar också, av applåderna att döma. Mycket glöd från Jeff och Gustav, trevligt att lyssna på

Blattarna var sugna på att bråka efteråt. De mest aggressiva hade lyssnat på talen på torget, visat finger och gastat, men många stod i par om 2-3 stycken längs gatan med armarna i kors och lyssnade med mörka uttryck. Kanske kände de lukten av flygplanen som skulle ta dem hem? Fick obehagliga blickar av flera då jag rörde mig på torget, men ingen muckade.

Det var mycket energi och glöd i både Helsingborg och Kristianstad, Landskrona var lite sömnigt men det samlades mer folk på slutet. Detta var mina sista torgmöten och jag är mer övertygad än någonsin att jag gör rätt val med AfS. Stämningen då vi samlas är underbar. Något speciellt är på väg att hända i vårat land

Killarna gör ett fantastiskt jobb och känns väldigt genuina och trevliga mer avskilt också. Tack för allt ni gör, på söndag kommer vi in! Vi syns på fredag i Stockholm!
Citera
2018-09-04, 01:26
Medlem
-Mystics avatar
Kan detta agerande från Stockholms Stad vara det som får AfS in i riksdagen? Vänstern gör samma misstag återigen, istället för att ignorera så ges AfS publicitet som låter dom växa.

Det är bara att tacka häxan ifrån S som gjorde detta möjligt!
Citera
2018-09-04, 01:33
Medlem
MrSkargards avatar
Jeff Ahl snackade om hijab, inte om Krösa-Majas huvudduk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in