2018-09-03, 22:20
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag har aldrig hävdat att de dagligen sitter och skruvar, och när jag gör det är det bara för att reta upp Krispan. (nej jag har aldrig hävdat det)

Min enda tes är att de är inkompetenta, och dessutom medvetet och taktiskt inkompetenta. Samtidigt som jag medger att det är svårt att måta något som inte vill bli mätt - men vissa klarar det uppenbarligen. Men jag tror att de lagom till valen i alla fall till valet inte vill framstå som just så inkompetenta de brukar framstå som (såvida inte någon betalar dem extra bra för att fortsätta att vara inkompetenta - men mindre troligt detta ödesval).

Hahahaha, jo. Du och många andra tyckte ju att det var suspekt (om inte ett bevis på Die Judens planer!) att Sifo visade på "snabb" nedgång från 19.2% till 16.9%.

Varje gång Sentio/YouGov visar en uppgång upprörs man om andra OI inte visar den också. Vädligt mysko! Det är typ vad 90% av tråden handlar om. Att det finns ett systematiskt fel är klarlagt och väl dokumenterat, men som sagt handlar 90% om något helt annat
Senast redigerad av FlashyBear 2018-09-03 kl. 22:22.
2018-09-03, 22:25
Medlem
OK då, det finns väl ingen anledning till panik, eller? Plötsligt gillar vi SIFO lite mer... ...dom redovisade ju en uppgång. Troligen är tidigare dagars nedgång i SIFO bara brus, jag gillar faktiskt uttrycket "brus".

Men allvarligt talat, även dom sämre instituten antyder att SD är det näst största partiet och vi får väl inte tro på att nazist-korten sänker mer nu? Och räknar vi Sentio och Yougov så är SD störst av alla. Positivt nu att Löfvét kan tänka sig en koalitionsregering. Det kan bli smaskens för SD med ett sorts panikartat DÖ. Ni skall inte tro att kampen upphör 2018, jordbävningen kan komma 2022 eller 2026.

Ytterligare faktorer som kan göra även normala SD:are förbannade är att AfS blir dåligt behandlade och att därigenom politikerförraktet bara ökar. Jag har redan förtidsröstat på SD men jag räknar kallt med att AfS kommer in i Riksdagen 2022. Jag hoppas naturligtvis att SD växer nu och i framtiden. Jag lämnar inte min dagskurs om 22,5%, men min passiva sonar ger felutslag utanför yttre magnetslingan. Jag såg i vallokalen många som röstade SD, det kändes bra.
2018-09-03, 22:32
Medlem
Månsans avatar
59% av väljarna vill absolut INTE se SD i en regering (enligt Sifo).
41% vill alltså ha SD med.

Bland de 41 procenten finns förstås alla SD-anhängare med.
Cirka 65% av moderater och KD-röstare vill ha en regering inkluderande SD. Om vi antar att M+KD tillsammans har 20% av väljarna så vill således 13 av de 20 ha med SD. Bland de andra partierna är väljare som vill ha med SD nästan försumbart, säg 2 av de 41 procenten.

Detta ger oss SDs exakta storlek just nu:
41 minus 13 minus 2 = 26%

(Möjligen en smula ovetenskapligt uträknat men inte särskilt mycket sämre än många andra gissningar i dessa dagar).
2018-09-03, 22:38
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jag är helt övertygad om SD sjunker, och har ni några av anledningarna.....

AfS som kommer att få en 2-2,5% av röster som annars hade gått till SD.

I eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet så mötte jag en granne som pratade om brevet vi fått ifrån hgf att en röst på SD är att vi får en mycket högre hyra. Hon var jätteorolig, Jag försökte förklara att hur det låg till att det är politisk propaganda. Det är väl inte omöjligt att hon hade tänkt rösta SD, det lät lite så förut iaf när vi har pratat tidigare, men nu blir det ju garanterat en röst på vänsterblocket som vanligt.

Jag har kompisar som Skulle rösta SD i det här valet, dom har röstat moderaterna tidigare, fram till nu sista veckan när dom nu har ändrats sig, nu blir det ändå en röst på tuffe uffe för att han ju tuffat till sig och blivit hård på invandringspolitiken.

Och det är ju garanterat fler människor en min granne och mina två kompisar som inte kan tänka själva....

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta längre....

Att folk röstar på AfS har jag full förståelse för, det andra, inte alls.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2018-09-03 kl. 22:54.
2018-09-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Man drevar ganska hårt mot SD både från politiska motståndare och inte minst media just nu. Vi har sett att detta kan få påverkan i OI som under förra valspurten eller under hetsen i samband med Refugees welcome. Det är inte konstigt att en del väljare hellre väljer att ligga lågt under dessa drev när OI ringer men vi ser också när dreven klingar av är SD lika stora igen. Min poäng är att dessa drev tycks öka den omvända bradleyeffekten mer än något annat snarare än påverka den riktiga opinionen. Jag är lugn för att SD kommer att landa kring de 25% det blöta fingret i luften ger vid handen.
Så tror jag det hänger ihop också.

Så här löd Sifos analys när SD minskade till 16,9 i en tidigare mätning:
Det verkar som om de nya väljarna på toppen är betydligt mer lättrörliga än tidigare väljare. Det är förmodligen både positivt och negativt för partiet. Kan de få fokus på invandring och lag och ordning kommer de att gynnas snabbt igen men blir det andra frågor eller frågan om vad enskilda företrädare haft för sig eller har för sig blir det negativt. När det kommer reportage om förtroendevalda som klär ut sig i Naziuniformer eller har tvivelaktiga yttranden slår det direkt mot partiet så här sista veckan
OK, det kan nog stämma. Från Sifos utsiktsplats kan det säkert se ut som att varje SD-skandal snabbt sätter avtryck i rådata. Sifo drar då slutsatsen att detta även omsätts praktiskt i förändrad väljarintention. Ett helt rimligt antagande - man kan ju inte ”röntga folks hjärnor”, för att citera Jimmie.
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
I eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet så mötte jag en granne som pratade om brevet vi fått ifrån hgf att en röst på SD är att vi får en mycket högre hyra. Hon var jätteorolig, Jag försökte förklara att hur det låg till att det är politisk propaganda. Det är väl inte omöjligt att hon hade tänkt rösta SD, det lät lite så förut iaf när vi har pratat tidigare, men nu blir det ju garanterat en röst på vänsterblocket som vanligt.
Har inte sett brevet, däremot räknade jag till 8 st skyltar om saken utplacerade på gräsmattor i kvarteren. Såna där av typisk amerikansk modell som jänkarna brukar ha på sina tomter när det är val, fast på dessa stod det nåt om att SD och M kommer att chockhöja hyrorna tillsammans. Oklart hur detta är tänkt att skrämma villaägare...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-03 kl. 22:52.
2018-09-03, 22:54
Medlem
Så SD minskar i typ alla mätningar....varför?
2018-09-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Det verkar som om de nya väljarna på toppen är betydligt mer lättrörliga än tidigare väljare. Det är förmodligen både positivt och negativt för partiet. Kan de få fokus på invandring och lag och ordning kommer de att gynnas snabbt igen men blir det andra frågor eller frågan om vad enskilda företrädare haft för sig eller har för sig blir det negativt. När det kommer reportage om förtroendevalda som klär ut sig i Naziuniformer eller har tvivelaktiga yttranden slår det direkt mot partiet så här sista veckan
OK, det kan nog stämma. Från Sifos utsiktsplats kan det säkert se ut som att varje SD-skandal snabbt sätter avtryck i rådata. Sifo drar då slutsatsen att detta även omsätts praktiskt i förändrad väljarintention. Ett helt rimligt antagande - man kan ju inte ”röntga folks hjärnor”, för att citera Jimmie.
De spekulerar lika illa som när de sa att taket låg på 10%, vi ska alltså vara försiktiga när vi utsätts för subtila försök till påverkansoperationer, eller hur Krispan?

För övrigt vill jag göra ett statement om en observation angående, som eventuellt även förklarar en del av de svajiga OIs. Den politiska skiljelinjerna går inte längre vid om du bor på landet eller stad, om du är rik eller fattig, om du är välutbildad eller inte. Nej den politiska skiljelinjen (något kategoriskt uttryckt) går vid kön. Den strid vi ser nu står mellan kvinnor och män, mest tydlig manifesterad inom invandringspolitiken och klimatpolitiken. Nu när vi insett det kanske vi bättre kan tolka vår omvärld. Jag ställer också frågan, är detta (Sverige) det första samhället där denna konflikt blir så tydlig att den riskerar att leda till undergången av en nation? (ja okeyrå, jag får väl ge mig, det finns ett litet exempel: Lysistrate).
2018-09-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
59% av väljarna vill absolut INTE se SD i en regering (enligt Sifo).
41% vill alltså ha SD med.

Bland de 41 procenten finns förstås alla SD-anhängare med.
Cirka 65% av moderater och KD-röstare vill ha en regering inkluderande SD. Om vi antar att M+KD tillsammans har 20% av väljarna så vill således 13 av de 20 ha med SD. Bland de andra partierna är väljare som vill ha med SD nästan försumbart, säg 2 av de 41 procenten.

Detta ger oss SDs exakta storlek just nu:
41 minus 13 minus 2 = 26%

(Möjligen en smula ovetenskapligt uträknat men inte särskilt mycket sämre än många andra gissningar i dessa dagar).
Vilket var min första gissning för ett par månader sedan, jag hoppas den håller fortfarande
2018-09-03, 23:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Å andra sidan återhämtade sig SD i dagens Sifo, trots att det vara bara webb-intervjuer som byttes ut, telefonintervju är exakt samma så att de spekulerar ganska vilt. Det tyder nog mer på slumpen än något annat. Eller så glömde väljarna drevet efter 2 dagar

Däremot kan jag mycket väl spekulera att sådan effekt finns. Jag vill minnas att samma hände i USA. Under Trump-skandaler minskade benägenhet att svara hos Trump-folket, inte minst kvinnor (när Pussy-tape kom ut).

Dagens Sifo:
SD vinner generellt sett stöd i storstäderna. I Stockholmsområdet når man nu 15,3 procent. När partiet svajar i mätningarna ser vi att det mest är kvinnor som står och väger för partiet. Intervjuerna är gjorda före SVT-intervjun med Jimmy Åkesson. Effekterna av den får vi se i de kommande mätningarna.

USA 2016:
https://today.yougov.com/topics/politics/articles-reports/2016/11/01/beware-phantom-swings-why-dramatic-swings-in-the-p
Beware the phantom swings: why dramatic bounces in the polls aren't always what they seem
Citat:
Although we didn’t find much vote switching, we did notice a different type of change: the willingness of Clinton and Trump supporters to participate in our polls varied by a significant amount depending upon what was happening at the time of the poll: when things are going badly for a candidate, their supporters tend to stop participating in polls. For example, after the release of the Access Hollywood video, Trump supporters were four percent less likely than Clinton supporters to participate in our poll. The same phenomenon occurred this weekend for Clinton supporters after the announcement of the FBI investigation: Clinton supporters responded at a three percent lower rate than Trump supporters (who could finally take a survey about a subject they liked).
Pussy-tape minskade svarsfrekvensen bland Trump-väljare med 6%.
FBI minskade svarsfrekvensen bland Clinton-väljare med 3%.

Men det är bara ytterligare en orsak till att man endast ska kolla på snittet, helst 3 månaders medelvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av hojoho
Dags för det nygamla ordspråket: "Alla som röstar på SD är inte idioter - men alla idioter röstar på SD!"
Med andra ord SD +1 med tanke på kvaliteten av ditt inlägg!
Senast redigerad av FlashyBear 2018-09-03 kl. 23:19.
2018-09-03, 23:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är egentligen bara att titta på turnéns publiksiffra för att förstå att enbart 4-5% mer än vad de fick 2014 är helt uteslutet.

Jag vet inte hur det var i era städer, men 2014 i Göteborg så gick det 10 skrikvänster på 1 som var där för att se SD pga. att det var nyfikna. Jag tror t.o.m att det slutade med att Jimmie fick avbryta sitt tal. Nu när han var här förra veckan eller när det nu var så var det snarare tvärtom. Det gick 6-7 sympatisörer och nyfikna MINST på varje skrikvänster som stod längst bak och viftade med sina plakat och ramsor. Det var rätt sjukt med tanke på hur dominant "INGA RASISTER PÅ VÅÅÅÅRA GATOR!"-sidan var för bara några år sedan.

Precis, men detta syns inte riktigt i de OI som görs vilket är ganska anmärkningsvärt. För på gatan är det trots allt som dag och natt.
Senast redigerad av sinewave 2018-09-03 kl. 23:28.
2018-09-03, 23:35
Medlem
Om nu SIFO har mätt stödet för SD till 15,3% i Stockholmsområdet så anser jag det vara ett genombrott. Stockholm och Göteborg är inte SD-områden. I Göteborg får vi tyvärr räkna med sämre siffror.
Men att kunna tränga fram såpass i hopplösa Stockholm med alla MP,Center och Fi är bra. Sedan tror jag Jimmies senaste framträdanden har väckt sympatier, han framstod som mänsklig och inte som en förprogrammerad datamaskin.

Ipsos senaste siffra måste naturligtvis vara felaktig, den är ju inte mycket bättre än Stockholmssiffran. Nu tror jag också att folk börjar bli trötta på all uppmärksamhet på SD-representanter på kommunala listor. Det börjar bli för uppenbart att MSM bara arbetar för etablissemanget, folk är inte dumma. Jag tror nu att SD stiger dom sista dagarna.
Ett bra resultat är redan inne med förtidsröstningen, enligt min djupa magkänsla.
2018-09-04, 00:09
Medlem
Jag ser dystert på utvecklingen och tror SD är på väg ner. Och varför skulle man förvånas över detta? SD ter sig ju mer och mer som bara ett stödhjul till M och bedriver en valrörelse som i stort går ut på att likna KD.

Under senaste halvåret har JÅ sagt att han är för invandring (Järva), att i stort sett alla svenskar är invandrare och han vill inte skicka hem någon som bor här (med undantaget kriminella). Migranter tycks nu välkomna, bara de lovar att försöka bli svenskar. Vidare har han lagt sig längst åt höger på vänster-högerskalan. Vad blir nästa steg? Att efter valet ”förhandla” med alliansen genom att Annie får hit miljoner MENA-immigranter mot att JÅ får diskutera abortgräns med EBT?

Förvånande nog finns det kärnväljare kvar, som hoppas på att den ”dolda agenda” SD förr antogs ha, faktiskt existerar. Om inte så är fallet, lär de droppa av. Jag tror vi ser början till det nu.

Jag och många med mig röstar givetvis SD ändå, men mest för att valet beskrivs som ett ”val om invandring”.

Efter valet är det gissningsvis slut med framgångarna.

Köttgrytorna frestade tyvärr.

Varför kom inga utspel om MV:s prognos om flera hundratusen nysvenskar kommande år? Varför dessa förslag om språktest mm? Har inte Sverige lärt sig att när gränsen korsats av migranter är det i stort sett hopplöst att få hem dem.

Nej fy fan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in