2018-09-03, 21:01
Medlem
Nihennas avatar
Alltså, suck. Kan folk sluta vara så himla schizofrena? Ni börjar låta dom min farbror som ändrar sig var 5e sekund.

Varför är folk så oroliga att några skojarinstitut har gett SD en dipp?
Har de rätt vid valet? Fine, då accepterar jag det, men fram tills dess får jag de institut som senaste valet visat best siffror, och de är vare sig DNs eller Expressens som har visat pricksäkrast resultat, det är Sentio och Yougov (jag skulle säga United Minds men de verkar inte finnas längre).

Är hela tråden infekterad av AfSare och vänstern, eller vad beror denna plötsliga hopplöshet på?

Jag står fast vid mitt bet. SD 22-23%.
2018-09-03, 21:08
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du är korkad som inte förstår att mätningarna som ligger lägst har en stor underskattning och inte blir den bättre av att man gör som Ipsos idag till skillnad från andra institut som förstår bättre och uppenbarligen har bättre metoder och viktning, SD ligger mellan 20-25% och det är uppenbart för vem som helst med minsta koll.

Månadssnittet har alltid varit en betydande underskattning, det är på över 20%. Mätningar som visar högst visar 24% och dessa institut har varit bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd i fler val. Spelbolagen säger omkring 22-24% också.

Du vet lika lite som jag vad för siffror SD kommer att få i valet. Du har inte en susning om vilka opinionsinstitut som ligger "rätt" eller har du en spåkula med?
Opinionsinstitut förstår inte olika bra utan de mäter med olika metoder. Kan du förklara för mig vad du menar med att en del opinionsinstitut håller ned SD? Eftersom du kallar mig korkad så vad skall man kalla dig som fortfarande tror att Sentio är nordens största opinionsinstitut. Vidare så virrar du gång på gång om viktning. Kan du vara snäll och förklara vad du menar med viktning och hur det går till? Vore kul om du kunde presentera hur Yougove och Sentio gör sin viktning exempelvis. Att du går OT var förbannade gång med ditt yrande om vad för odds spelbolagen har kan jag förklara för dig men då begår jag OT så det skiter jag i.
Senast redigerad av Powergirl 2018-09-03 kl. 21:13.
2018-09-03, 21:11
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Precis innan valet 2014 så droppade de här mätningsföretagen Sverigedemokraterna ordentligt av rent politiska skäl. Om du tittar på medelvärdet av vad SD har fått är det inte realistiskt att de ligger på 15-16 procent. Jag tror inte ett dugg på de här senaste mätningarna som kommer ut nu är rent dravel. Det kommer endast reducera förtroendet för de här företagen.
Man drevar ganska hårt mot SD både från politiska motståndare och inte minst media just nu. Vi har sett att detta kan få påverkan i OI som under förra valspurten eller under hetsen i samband med Refugees welcome. Det är inte konstigt att en del väljare hellre väljer att ligga lågt under dessa drev när OI ringer men vi ser också när dreven klingar av är SD lika stora igen. Min poäng är att dessa drev tycks öka den omvända bradleyeffekten mer än något annat snarare än påverka den riktiga opinionen. Jag är lugn för att SD kommer att landa kring de 25% det blöta fingret i luften ger vid handen.
2018-09-03, 21:13
Medlem
S.Kandals avatar
Msm gasar på med diverse fulspel. "Intervjun" med Emmanuel Macron var ett riktigt lågvattenmärke av yppersta klass. Att Svt och SR sedan har mage att slänga ut frågan om det var rätt av Macron att uttala sig om Sverigedemokraterna....hahaha.
Frågan här är ju varför i helvete neutrala svt fick för sig att ställa frågan till Macron överhuvudtaget och att de sedan sände svaret.

Det fortsätter nu dag ut och dag in, exempelvis nu i tv4. Alla de som Åkesson har lätt för i debatten håller nu på att debattera utan Åkesson. Kvar att tampas med för Jimmie blir inte helt oväntat Sjöstedt, Lööf och Björklund. En slump? Ingalunda. Tycker Sverigedemokraterna borde tacka nej till denna kommande debatt.

Jag är idag nöjd om vi hamnar över 20 procent men hoppas att vi når 24,7%.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-09-03 kl. 21:38.
2018-09-03, 21:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Precis innan valet 2014 så droppade de här mätningsföretagen Sverigedemokraterna ordentligt av rent politiska skäl.

Nej, du ljuger.
Källa:
http://status.st/
http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Main%20frame%202010-2014.html
2018-09-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Samma diskussion, samma tankar och samma velande som inför 2014. Vissa är självsäkra och vissa börjar bli osäkra. Folk kan lugnt sitta i båten och invänta röstresultatet.
En sak är dock säker, SD kommer gå kraftigt framåt.

Men som jag ibland postat i tråden så har SD aldrig legat nära 30%, vad än några enskilda opinioner har visat. Allt över 18% är ett kanonresultat. Men vissa kommer försöka vrida det till att SD tappat enormt jämfört med hur man legat tidigare.
Och alla dessa opinioner som dyker upp nu, var och vart annan dag, de är inte seriösa. Bara där för att införskaffa klick.
Exakt. Plötsligt dyker det upp nya shakaler/postare som osar katastrof, oftast för att man är röd eller AfS och ser ett misslyckande för SD som ett succé för sina egna partipreferenser. Och visst, själv är jag också biassed. Men Åkesson har alltid varit ganska usel, glöm inte det. Frågan är bara om hans uselhet i debatterna spelar någon roll överhuvudtaget. Inte röstar jag på Jimpan, jag röstar på på storsmockan till etablissemanget som hatar sitt eget folk. Det här bara en ny vinkel av den gamla klass-konflikten. Jimpan kan stå och lalla hela den här veckan, och ändå få långt över 20% - SD är mest sannolikt precis lika underskattade som de varit varje val. Att den påverkansoperation som pågår börjar få normalt sansade debattörer att osa katastrof, säger mer om hur skicklig detta valets mer subtila påverkansoperation är, snarare än SDs potentiella kris i verkligheten.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-03 kl. 21:33.
2018-09-03, 21:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Något äss har de helt säkert i rockärmen, och då är det knappast frågan om så kallade nazist-avslöjanden. Nazist-avslöjanden är inte kortsiktigt effektiva, utan dessa utgör snarast en utnötande och långtidsverkande strategi för att demoralisera partiorganisationen.

Kommer det något så handlar det om en personlig skandal i den absoluta SD-toppen. Åkessons spelmissbruk är en bra mall för hur ett sådant avslöjande ser ut och fungerar. Det kan gälla allt från olika typer av missbruk till ekonomiska oegentligheter. Det handlar om att snabbt och överraskande chocka anhängarna till den som blir attackerad, och för en stund få dessa att tappa tron på sina företrädares moral och heder.

Och om man vill påverka valet med en sådan kampanj så måste avslöjandet ske nära inpå valet. Så jag tror att det dröjer några dygn till.
Jag tror definitivt att det rör sig om något ekonomiskt "avslöjande".

Det var så det funkade i Danmark, när någon i DF plötsligt "avslöjades" med att ha gjort exakt samma sak som alla andra i EU-parlamentet.
2018-09-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
- slumpen, slumpen, slumpen, motherfucker!
Slumpen har ingen riktning, normalt sett. Snart har vi facit
2018-09-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Samma diskussion, samma tankar och samma velande som inför 2014. Vissa är självsäkra och vissa börjar bli osäkra. Folk kan lugnt sitta i båten och invänta röstresultatet.
En sak är dock säker, SD kommer gå kraftigt framåt.
Men som jag ibland postat i tråden så har SD aldrig legat nära 30%, vad än några enskilda opinioner har visat. Allt över 18% är ett kanonresultat. Men vissa kommer försöka vrida det till att SD tappat enormt jämfört med hur man legat tidigare.
Och alla dessa opinioner som dyker upp nu, var och vart annan dag, de är inte seriösa. Bara där för att införskaffa klick.

18-20% procent är KATASTROF. Vi behöver ett SD på runt 25% alternativt 22%+ 4% AfS.

Det som är intressant är förändringstakten - Om den mattats av såpass att 4år av kaos endast resulterar i drygt 6% ökning från att tidigare ha dubblerat väljarstödet efter varje val, då är landet med största sannolikhet kört.
2018-09-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Håller med. Nu vet jag inte om det här påverkar överhuvudtaget. Men en klimatintresserad kan ha tyckt att han gjorde ett strålande arbete på den stunden. Och någon borde berätta för Jimpan att ibland är det bättre att hålla klaffen, än att säga något pantat eller bara alltför ärligt - å andra sidan, kommer ni ihåg Fälldin? Fälldin fick sympatier av den enda anledningen att han sågs som genuin och ärlig, dvs motsatsen till en politikerbroiler (Palme). Och man må tycka vad man vill om Jimpan, men det han minst uppfattas som, är den perfekt drillade politruken. Hans styrka ligger i det allmänmänskliga, den vanliga arbetarklasshjältekillen som den kuschade "underklassen" kan identifiera sig med. Och kanske vinner han på det i slutändan. Snart är det facit
Det där är en myt som trummades ut av Aftonbladet och andra sosse-tidningar dagen efter debatten när OU visade att de flesta tyckte Fälldin vann. Hela debatten finns att se på Youtube och ingen som ser hela kan säga annat än att Fälldin var minst lika bra som Palme och om det var någon som vann så var det han. Däremot fanns en föreställning innan debatten bland sossar och vänsterblivna att Palme skulle sopa banan med bondlurken från Norrland men så blev det alltså inte annat än i socialdemokratisk mytologi.
2018-09-03, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det där är en myt som trummades ut av Aftonbladet och andra sosse-tidningar dagen efter debatten när OU visade att de flesta tyckte Fälldin vann. Hela debatten finns att se på Youtube och ingen som ser hela kan säga annat än att Fälldin var minst lika bra som Palme och om det var någon som vann så var det han. Däremot fanns en föreställning innan debatten bland sossar och vänsterblivna att Palme skulle sopa banan med bondlurken från Norrland men så blev det alltså inte annat än i socialdemokratisk mytologi.
Palme förlorade redan när han kallade Fälldin för "fårfarmare som inte kan engelska". Ingen älskar en översittare, det går emot hela den svenska folksjälen.

Fälldin hade dessutom högre IQ än Palme.
2018-09-03, 21:39
Medlem
Nycticoraxs avatar
Har under något år sagt 22.8% och håller fast vid det. Det är inte endast baserat på magkänsla utan jag har amatörmässigt jämfört tidigare resultat, max/min i olika OU, flashbackmedel, samhällsutvecklingen, och hur vanligt folk beter sig, hur dom pratar om SD etc.

Om det är en högre siffra 9:e sept så tror jag att det är många kvinnor som har gått under radarn. Tror inte den senaste tidens valturné och debatter gör jättemycket för nya röstare, men däremot tror jag en del icke kärnväljare spikar sitt val på just SD.

Inte för att sjuklövern gör ett speciellt bra jobb för att locka tillbaka dom. Deras slogan skulle kunna vara: Kom till oss för att DÖ på nytt! Nu kan vi dessutom erbjuda er passagen till himmelriket med våran bästaste Ebba Busch Thor!.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in