2018-09-03, 10:21
Bannlyst
Bostadsutvecklaren Tobin Properties vd Erik Karlin får sparken enligt SvD.

https://www.svd.se/bostadsutvecklaren-tobin-properties-vd-far-sparken
2018-09-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Har lagt flertal bud på nyproducerade JM lägenheter, ca 30% under utsatt pris och dom vägrar acceptera.

PÅ alla lägenheter har jag varit den enda spekulanten. Jag behöver inga lån och betalar med cash, men är inte sugen på att betala överpris, då den dagen jag ska sälja vill man ju ha tillbaka det man investerat. Jag pratade med en mäklare som säljer år JM och det är väldigt många som inte får lån eller kan sälja sina gamla lägenheter till ett vettigt pris.

Så min fråga är varför kan dom inte bara kränga skiten till mig, trodde allt handlade om att få lägenheterna sålda snabbt, snarare än att sitta på flera. JM sitter på 3858 osålda lägenheter atm. Handlar det inte bara om att kränga dom, då dom har gjort en så stor vinst tidigare, då får man ta break even ibland.

Jag behöver inte sälja mitt gamla hus då jag kommer använda den som sommarstuga.

Är det bara vänta ut dom?? Dom kan ju inte sitta på massa lägenheter i alla evighet och snart kanske den stora kraschen kommer. Hur kan dom säga nej till mina bud utan att ens komma med seriösa motbud, dom har sänkt sig 500k på några objekt, men jag tycker fortfarande det är för dyrt.

På hemnet ligger dom ute för normal pris fortfarande, tror det skulle sticka hårt i ögonen på dom som har förbokat och betalat om du sänker allt för mycket, men det borde ju inte hindra dom att ta några skambud och aldrig redovisa vad som såldes för? Förstår inte hur dom tänker, det är buyers market nu. Jag har ett bra boende atm och kan vänta tills det går riktigt illa. Tänkte kasta iväg ett bud på 2,5 mille på en nyprod, som legat ute i snart 2 år för 4,8 mille.

Det flesta bud jag har lagt ligger runt en mille under utgångspriserna på 3,3 mille typ, mäklarna orkar snart inte med mig mer, men å andra sidan är jag den ända som visar intresse. Vad tycker ni, är jag en snål jävel?
Jag fick detta svar vid bud under utgångspris i Maj, den är fortfarande till salu, jag visste inte om det hon skrev om att JM står för risken.

Vad roligt att du gillar lgh 61001 i JM:s projekt Höjden i Svedmyra, Enskede.

Priserna är fasta men om jag skall framföra bud bör det vara närmare utgångspriset för att det skall vara intressant för JM och Brf att överlägga.

Försäljningsgraden är god i detta projekt och det fina i kråksången är att JM står bakom som byggherre. Om det skulle vara så att vi har lägenheter kvar efter sista inflyttning, dvs om ett år, så garanterar JM att köpa osålda lägenheter av föreningen till de fasta priserna som föreningen räknat på att få in. Föreningens ekonomi och således inte heller köparna/medlemmarna kommer påverkas av osålda lägenheter eftersom det är JM som står risken.
2018-09-03, 11:52
Medlem
Trillskes avatar
JM försöker såklart bolla tillbaka den glödheta svarte petter på en trött marknad. Det kommer nog inte gå så bra. I slutändan kan inte alla led komma undan med att producera rent skräp per krona; faktum är att de flesta kommer vara förlorare.
2018-09-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stizze74
Om det skulle vara så att vi har lägenheter kvar efter sista inflyttning, dvs om ett år, så garanterar JM att köpa osålda lägenheter av föreningen till de fasta priserna som föreningen räknat på att få in. Föreningens ekonomi och således inte heller köparna/medlemmarna kommer påverkas av osålda lägenheter eftersom det är JM som står risken.

om ovanstående stämmer så lär det ju bli konkurs för JM
2018-09-03, 12:45
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
"Konkurserna i landet ökade med 31 procent under augusti.
Totalt registrerades 402 aktiebolag i konkurs, en ökning med nästan 100 jämfört med samma månad 2017 uppger Creditsafe."

https://www.dt.se/artikel/dalarna/antalet-konkurser-okar-har-aldrig-tidigare-sett-okningar-sa-har-kraftiga

Intressant! Helt klart något värt att följa utvecklingen på tycker jag.
Det är ett helt naturligt steg av den senaste extrema kreditexpansionen. Felinvesteringarna lär vara enorma. Tänk hur mycket resurser som slösats på rent oproduktiva aktiviteter eller där de allokerats fel. Det blir såklart tillslut konsekvenser av det.

Den allra största punkten är invandringen de senaste åren. Finns såklart enskilda fall där bra människor kommit hit och snabbt kunnat bidra. Men det är undantag och på det stora hela är det som en stor blöt filt över hela samhället. Inte bara pga de finansiella kostnaderna. Även allt folk som behövs för att ta hand om systemet. Att ha 9000 anställda på migrationsverket är inget som ökar Sveriges produktivitet och konkurrens internationellt. Inte heller att hålla gamla fallfärdiga hotell i Pajala vid liv genom att konvertera det till en flyktingförläggning.

Sedan har vi då även alla lägenheter i fel segment som byggts och som kommer stå osålda. Ej att underskatta alla småhus som byggts heller. Hur många har inte slängt på 50 kvm extra på sitt nybyggda hus bara för att? Byggt ett uterum eller pool? Något som de inte hade kunnat göra utan de billiga krediterna. Allt är resurser som hade kunnat användas bättre och priset får så småningom betalas (av skattebetalarna, spararna och löntagarna).

Jag tror faktiskt partyt är slut för denna gången.. De mest konjunkturkänsliga företagen lär gå först och det förstärker bara spiralen nedåt. I ett hälsosamt system så hade företag gått i konkurs i en jämn takt över åren. I dagens "boom-bust system" tillåts dåliga företag leva kvar för länge (och de konsumerar då resurser från övriga). När konjunkturen vänder går istället en stor mängd företag i konkurs samtidigt, då kan även bra företag drabbas.
Hur det ska gå att finansiera invandringen utan att krediterna växer är nästa problem. Det kan bli fult. När Svensson får det sämre ställt ekonomiskt är jag orolig för att extremismen växer ännu mer på både vänster- och högerkanten. Folk kommer vilja skylla på någon och både invandrarna och "de rika" ligger ju illa till där.
2018-09-03, 14:33
Medlem
Metallharrys avatar
Svd med en ytterligare artikel om prisnedgången, även om man tycks göra sitt yttersta för att inte nämna just prisnedgång, utan snarare att det är rekordutbud på marknaden.

Skambuden haglar – så tänker du rätt
https://www.svd.se/skambuden-haglar--sa-tanker-du-ratt-pa-nya-bostadsmarknaden#sida-5

Egentligen inget nytt i artikeln för de flesta som läser den här tråden. Man tar bla. upp att det tar längre tid att få bostaden såld, många budar under utropspris och att man som säljare får vara beredd att sälja lägenheten för utropspriset eller ännu lägre.

Man har också siffror från hemnet: (vet ej om det tagits upp tidigare i tråden) Siffror från Hemnet visar att budpremien, alltså så mycket som priserna budas upp, ligger runt 4 procent för augusti i år. Detta kan jämföras med 2017:s siffra – som låg på 12 procent.

Hur länge dröjer det egentligen innan svensson vaknar från baksmällan och inser att festen är slut?
2018-09-03, 14:57
Medlem
Kul krönika av Per Lindvall. Bostadsrätterna står på öronen och då borde det vara dags för billiga nya hyresrätter. Dream on.

Problemet är bara att de kalkylerna ser ännu sämre ut, och det oavsett om vi inför rena marknadshyror i nyproduktionen eller ej, skriver Realtids krönikör Per Lindvall.
Huvudförklaringarna till detta är kombinationen av höga bygg- och markkostnader och framför allt de förräntningskrav som finns på eget kapital. Detta kräver nyproduktionshyror på över 2 000 kronor per kvadratmeter och år (12 000 kronor i månaden före en trea på 70 kvadratmeter) för normalbygget.

Läsvärt:

https://www.realtid.se/kronika/inga-billiga-vagar-till-billiga-hyresratter
2018-09-03, 15:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Svd med en ytterligare artikel om prisnedgången, även om man tycks göra sitt yttersta för att inte nämna just prisnedgång, utan snarare att det är rekordutbud på marknaden.

Skambuden haglar – så tänker du rätt
https://www.svd.se/skambuden-haglar--sa-tanker-du-ratt-pa-nya-bostadsmarknaden#sida-5

Egentligen inget nytt i artikeln för de flesta som läser den här tråden. Man tar bla. upp att det tar längre tid att få bostaden såld, många budar under utropspris och att man som säljare får vara beredd att sälja lägenheten för utropspriset eller ännu lägre.

Man har också siffror från hemnet: (vet ej om det tagits upp tidigare i tråden) Siffror från Hemnet visar att budpremien, alltså så mycket som priserna budas upp, ligger runt 4 procent för augusti i år. Detta kan jämföras med 2017:s siffra – som låg på 12 procent.

Hur länge dröjer det egentligen innan svensson vaknar från baksmällan och inser att festen är slut?
Du kommer ju inte få någon månadsstatistik innan månaden är slut. Augusti är lite snurrig eftersom större delen av månaden är det stendött. Det dröjer till oktober innan man får bra statistik.

Följer vi trenden från förra amorteringskravet så bottnar marknaden i Sep möjligtvis Okt.

Jag har tidigare gissat på detta men det börjar se ut om vi får ett fortsatt fall under hösten.

Om fallet eskalerar så behöver FI backa från sitt senaste krav. Men de ska rätt mycket till att de ska erkänna sitt misstag. Det blir lättare att stoppa denna tabbe om vi får ett regeringsskifte. För då kan man skylla på föregående administration.
2018-09-03, 15:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kul krönika av Per Lindvall. Bostadsrätterna står på öronen och då borde det vara dags för billiga nya hyresrätter. Dream on.

Problemet är bara att de kalkylerna ser ännu sämre ut, och det oavsett om vi inför rena marknadshyror i nyproduktionen eller ej, skriver Realtids krönikör Per Lindvall.
Huvudförklaringarna till detta är kombinationen av höga bygg- och markkostnader och framför allt de förräntningskrav som finns på eget kapital. Detta kräver nyproduktionshyror på över 2 000 kronor per kvadratmeter och år (12 000 kronor i månaden före en trea på 70 kvadratmeter) för normalbygget.

Läsvärt:

Intressant sammanställning av problemet. Beräkningarna verkar stämma med min magkänsla utan att kan kontrollräknat.

Fast varför ska staten sponsra ett privat företag? Borde det inte vara bättre att de bygger själva och nöjer sig med lägre avkastning än privata aktörer?

Det finns ett annat sätt att göra billiga lägenheter också. Skulle man kunna skippa krav på saker som fönster så kan man stapla lägenheter i jättestora kuber. Alla skulle i princip bo som en större B hytt i en Finlandsbåt. Inte särskilt exklusivt men billigt och funktionellt.
2018-09-03, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Läsvärt:

Vadå, skulle 12 tusen i månaden för en trea vara ”dyrt” eller har jag missat något? Det är ju en högst normal hyra, är man två om den är det inte dyrt alls.
2018-09-03, 16:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vadå, skulle 12 tusen i månaden för en trea vara ”dyrt” eller har jag missat något? Det är ju en högst normal hyra, är man två om den är det inte dyrt alls.
Håller med, 12k för en trea är klart konkurrenskraftigt och rimligt för ett land som Sverige.
2018-09-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Intressant sammanställning av problemet. Beräkningarna verkar stämma med min magkänsla utan att kan kontrollräknat.

Fast varför ska staten sponsra ett privat företag? Borde det inte vara bättre att de bygger själva och nöjer sig med lägre avkastning än privata aktörer?

Det finns ett annat sätt att göra billiga lägenheter också. Skulle man kunna skippa krav på saker som fönster så kan man stapla lägenheter i jättestora kuber. Alla skulle i princip bo som en större B hytt i en Finlandsbåt. Inte särskilt exklusivt men billigt och funktionellt.

Precis. Folk vill ha lulllull, i alla fall jag. Till skillnad från mig som är villig att betala så finns det en massa gaphalsar som vill få det gratis. Eller att jag ska betala deras boende också. Tänk vilket liv det skulle bli om man byggde för vad folk är villiga att betala. Kvällsblaskorna skulle tapetsera hela stan med löpsedlar om att Löfven, eller kungen, måste gripa in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in