Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Väl bekomme!
För att övergå till mer verklighetsförankrade siffror sitter jag och kollar på MP och tidigare val.
De överskattades av alla, inklusive Sentio och Yougov, med 0,9 i genomsnitt. 7,8 var medel hos instituten, valresultatet blev 6,9.
Deras snitt just nu är 5,5, så om överskattningen består kan de mycket väl åka ut. Tyvärr tänker vädret inte hjälpa till med en rejäl nedkylning, det ska visst komma nån form av bonusvärmebölja under veckan.
Nä, jag fattar inte mycket av Sifos grej. De har ändrat telefon/webb-förhållandet från 90/10 till 70/30 men ligger ändå på 16-17, medan förra valets jumbo Skop säger 20. Känns som att detta kan gå hur som helst mellan 15 och 30...
För att ett skojarinstitut säger 16,9??
Samtidigt som medlemsantalet har fördubblats sen senaste valet, antalet faceboolikes har ökat med 145% från 90 000 till 225 000 sen senaste valet, Spelbolagen tror på ca 24% och de institut som mäter SD bäst ligger på det samma.
Men du tror alltså att en ökning med endast 2,1 % sen senaste valet är möjlig? Eller menar du att sifo och de andra institutens mätningar kan hamna mellan 15-30%, i så fall är jag med dig.