2018-09-02, 22:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Precis så jag tänker, men många är i stort sett färdigbyggda, borde inte paniken komma då? Hur fan kan dom sitta kvar på objekten, jag hade krängt skiten så fort som möjligt och slutat bygga för mycket. Det är en fasansfull överproduktion på nyprod.

Vad jag verkligen inte fattat än är varför ingen utvecklare dumpat sina lägenheter som hyresrätter.

Det behövs massor av såna till alla invandrare som det saknas bostad till samtidigt som bostadsrättsmarknaden står still.

Det är mer för politikforumen men jag tror det säger något jävligt viktigt...
2018-09-02, 22:31
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ingen prognos? När kommer det stora raset och när blir det köpläge, vilket decennium pratar vi om?

Vadå prognos, det är ju en realitet. Jag är nästan ensam intressent på objekten.
2018-09-02, 22:33
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad jag verkligen inte fattat än är varför ingen utvecklare dumpat sina lägenheter som hyresrätter.

Det behövs massor av såna till alla invandrare som det saknas bostad till samtidigt som bostadsrättsmarknaden står still.

Det är ju allt annat än schysst för dom som har betalat massor för sina lägenheter och får massa soc-fall som grannar. Är det ens lagligt?

Då ska man vara säga det från början inte när man har för-sålt 30%.

Nej dom måste sälja dom billigare inte göra dom till hyresrätter. Men uppenbart byggs det för lite hyresrätter.
Senast redigerad av highstakes 2018-09-02 kl. 22:38.
2018-09-02, 22:35
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Det är ju allt annat än schysst för dom som har betalat massor för sina lägenheter och får massa soc-fall som grannar. Är det ens lagligt?

Kommuner har redan köpt bostader i en del fall. Jag tänkte dock mest på objekt där man kanske är i fasen att man inte sålt något. Å andra sidan är det kanske sånt som kommer framöver när paniken börjar sprida sig.
2018-09-02, 22:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Systemet räddades oxå, läs Riksbankens rapport som länkades.

För att en svensk bank hade problem för 10 år sedan och att statens agerande av flera har betraktats som ren stöld och något som skattebetalarna har tjänat bra pengar på, okej.

Citat:
Japp, men skillnaden är att bankerna räddas av skattebetalarna. Fri marknad tillåts inte.

Staten tillät inte att den fria marknaden fick rädda Carnegie och genom det agerandet kunde staten konfiskera banken ja med stor vinst som följd. Staten blev stämd för detta och flera oberoende bedömare ansåg att det var högst tveksamt agerande.

Citat:
En kreditförlust är när låneslavar inte kan betala ränta eller amortera sina lån. Man kan säga det är en slavförlust också.

Och det är självklart så att kreditförluster uppstår om bankerna blir insolventa och går i kk. Då kan inte slaven betala sina slavmästare ty systemet är kaputt.

Så man kan säga att slaven räddar sin slavmästare banken via slavkontraktet skattesedeln, så att fortsatt parasiterande kan fortgå. Detta kallas att vara slav i kvadrat.

Lån är väl inga problem med ditt synsätt, du har ju tidigare förklarat att det bara är att konsumera så försvinner lånen.
2018-09-02, 22:39
Avslutad
Citat:
Precis, men dom verkar ju inte vilja anpassa sig. Dom förstår ju inte vad en marknadsekonomi innebär......
Det är psykologiskt. Dessa aktörer är vana med uppgång och att kunna manipulera desperata människor som vill vara med i berg-och dalbanans stigning. Nu i branten så känner dom sig nervösa inför vad som komma skall.

Håll ut bara. Du sitter på stålarna och dom sitter på ett osålt objekt. När inkomsten sinar så blir det desperata tider. Då är det köparnas tur att manipulera. Utbud och efterfrågan, det är inte svårare än så. Då gäller för säljarna och mäklartuggarna att acceptera läget.
Adapt or die.
2018-09-02, 22:40
Medlem
highstakess avatar
Du Svenne-i-Banan, höjning av räntan då ska du få se på fall och panik. Det känns som du inte riktigt vill inse vad som börjar hända.

Precis som många har varit inne på i den här tråden så finns det folk som bara har lånat utan tanke att ens betala tillbaka, vad tror du händer när räntan når 7% och sitter på ett lån på 5 + mille ?
Senast redigerad av highstakes 2018-09-02 kl. 22:43.
2018-09-02, 22:45
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Det är psykologiskt. Dessa aktörer är vana med uppgång och att kunna manipulera desperata människor som vill vara med i berg-och dalbanans stigning. Nu i branten så känner dom sig nervösa inför vad som komma skall.

Håll ut bara. Du sitter på stålarna och dom sitter på ett osålt objekt. När inkomsten sinar så blir det desperata tider. Då är det köparnas tur att manipulera. Utbud och efterfrågan, det är inte svårare än så. Då gäller för säljarna och mäklartuggarna att acceptera läget.
Adapt or die.

Japp alla jag känner säger så. Vet inte riktigt hur Svenne-i-Banan tänker.. På sätt och viss kan jag hålla med honom, har ju inte varit ett ordentligt ras sedan 1991, men tror det aldrig någonsin har varit en sådan sjukt överproduktion på lägenheter heller. Marknaden är så sjukt mättad att det inte är sant.

Nu har jag till och med sett lägenheter gå tillbaka till byggbolagen.

Alla jag känner som var i desperat behov av en lägenhet köpte ny prod. för 1-3 år sedan, nu är det andra tider. Lånefesten är slut och folk får inte låna längre. Polaren ville låna 30% där han skulle casha in 70%, inte ens det fick han.
Senast redigerad av highstakes 2018-09-02 kl. 22:56.
2018-09-02, 22:45
Avslutad
Citat:

Så skattebetalarna ska dels betala sina egna lån och dels invandrares lån som ligger hos det offentliga. Jag tror inte riktigt det är en politiskt möjlighet.
Hur säljer man in den lösningen?
2018-09-02, 22:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du Svenne-i-Banan, höjning av räntan då ska du få se på fall och panik. Det känns som du inte riktigt vill inse vad som börjar hända.

Precis som många har varit inne på i den här tråden så finns det folk som bara har lånat utan tanke att ens betala tillbaka, vad tror du händer när räntan når 7% och sitter på ett lån på 5 + mille ?

Jo det har man påstått under hela den här trådens livslängd, dryga 8 år, och även innan dess. Under den tiden har vi haft ränteuppgångar men det där stora raset väntar vi fortfarande på.

Nu känns det mest som det är alla som väntar på att köpa billigt, som du t.ex., som är otåliga över att säljarna inte sänker priserna tillräckligt.

Citat:
Precis, men dom verkar ju inte vilja anpassa sig. Dom förstår ju inte vad en marknadsekonomi innebär......

Lite kul kommentar
Eftersom priset inte är vad du vill så förstår de andra inte...
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-09-02 kl. 23:02.
2018-09-02, 23:00
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Så skattebetalarna ska dels betala sina egna lån och dels invandrares lån som ligger hos det offentliga. Jag tror inte riktigt det är en politiskt möjlighet.
Hur säljer man in den lösningen?

De svarar bara inför aktieägarna. Om alternativen är konkurs eller att sälja skiten som hyresrätter så borde det sistnämnda vara uppenbart.

Att det inte sker är som sagt mer för politikforumen men man kan ju spekulera i synen på invandrare hos de som ansvarar på de här bolagen.
2018-09-02, 23:05
Medlem
Citat:
Kommuner har redan köpt bostader i en del fall. Jag tänkte dock mest på objekt där man kanske är i fasen att man inte sålt något. Å andra sidan är det kanske sånt som kommer framöver när paniken börjar sprida sig.

I en del projekt går det nog att ställa om, men i andra funkar inte HR-Kalkyler. Framförallt så är markpriserna för HR projekt väldigt mycket lägre, 50% högre pris för mark för BR projekt är inte ovanligt, så i teorin måste den extra kostnaden för marken bakas in i hyran(lite förenklat), bara för att nämna ett potentiellt problem.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-02 kl. 23:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in