2018-09-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Har lagt flertal bud på nyproducerade JM lägenheter, ca 30% under utsatt pris och dom vägrar acceptera.

PÅ alla lägenheter har jag varit den enda spekulanten. Jag behöver inga lån och betalar med cash, men är inte sugen på att betala överpris, då den dagen jag ska sälja vill man ju ha tillbaka det man investerat. Jag pratade med en mäklare som säljer år JM och det är väldigt många som inte får lån eller kan sälja sina gamla lägenheter till ett vettigt pris.

Så min fråga är varför kan dom inte bara kränga skiten till mig, trodde allt handlade om att få lägenheterna sålda snabbt, snarare än att sitta på flera. JM sitter på 3858 osålda lägenheter atm. Handlar det inte bara om att kränga dom, då dom har gjort en så stor vinst tidigare, då får man ta break even ibland.

Jag behöver inte sälja mitt gamla hus då jag kommer använda den som sommarstuga.

Är det bara vänta ut dom?? Dom kan ju inte sitta på massa lägenheter i alla evighet och snart kanske den stora kraschen kommer. Hur kan dom säga nej till mina bud utan att ens komma med seriösa motbud, dom har sänkt sig 500k på några objekt, men jag tycker fortfarande det är för dyrt.

På hemnet ligger dom ute för normal pris fortfarande, tror det skulle sticka hårt i ögonen på dom som har förbokat och betalat om du sänker allt för mycket, men det borde ju inte hindra dom att ta några skambud och aldrig redovisa vad som såldes för? Förstår inte hur dom tänker, det är buyers market nu. Jag har ett bra boende atm och kan vänta tills det går riktigt illa. Tänkte kasta iväg ett bud på 2,5 mille på en nyprod, som legat ute i snart 2 år för 4,8 mille.

Det flesta bud jag har lagt ligger runt en mille under utgångspriserna på 3,3 mille typ, mäklarna orkar snart inte med mig mer, men å andra sidan är jag den ända som visar intresse. Vad tycker ni, är jag en snål jävel?

Jag tror att ifall de säljer till långt under listpris så minskas automatiskt det formella "marknadsvärdet" på bostäderna i huset och då kommer många av de som redan reserverat lägenhet och bundit sig att köpa dem att inta få sina lån av banken när det är dags att betala för nyckeln.

Dvs. om de säljer en lägenhet till 33% rabatt kommer de förlora affärer gjortda till fullt listpris.

Ja, det är bara att vänta ut dem. När inflytt skett kommer säljande förening eller byggföretaget behöva kränga lägenheterna.
2018-09-02, 20:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fortsätt. Mest tålamod vinner!
Utbud och efterfrågan. Säljaren får anpassa sig

Jo det ska gudarna veta, tålamod krävs av alla som väntar på det stora raset, ni har väntat i årtionden. Har du någon prognos om vilket decennium det blir köpläge?
2018-09-02, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo det ska gudarna veta, tålamod krävs av alla som väntar på det stora raset, ni har väntat i årtionden. Har du någon prognos om vilket decennium det blir köpläge?
killen cashar. Köpläge när han tycker det är värt det. Han vill ner i pris, byggbolaget vill inte acceptera. Det kommer gå fortsatt neråt, augusti var uselt enligt trillske. Han får ha tålamod så accepterar dom tillslut.

Utbud och efterfrågan
2018-09-02, 20:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
killen cashar. Köpläge när han tycker det är värt det. Han vill ner i pris, byggbolaget vill inte acceptera. Det kommer gå fortsatt neråt, augusti var uselt enligt trillske. Han får ha tålamod så accepterar dom tillslut.

Utbud och efterfrågan

Ingen prognos? När kommer det stora raset och när blir det köpläge, vilket decennium pratar vi om?
2018-09-02, 20:39
Avslutad
Citat:
Ingen prognos? När kommer det stora raset och när blir det köpläge, vilket decennium pratar vi om?
jag gör inte prognoser. Fråga nån annan.

Hur går bankens business? Börjar ni få det svettigt eller känner ni er säkra på bailout osv?
2018-09-02, 20:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
jag gör inte prognoser. Fråga nån annan.

Hur går bankens business? Börjar ni få det svettigt eller känner ni er säkra på bailout osv?

Jaså det lät som du var säker på din sak men okej.

OT: Jag är inte beroende av bankers situation och som jag sagt flera gånger är det inget jag investerar i, tror inte på banker på sikt.
2018-09-02, 20:49
Avslutad
Citat:
Jaså det lät som du var säker på din sak men okej.

OT: Jag är inte beroende av bankers situation och som jag sagt flera gånger är det inget jag investerar i, tror inte på banker på sikt.
Ja enligt tråden så har augusti varit uselt. En annars bra månad. Så fortsatt prisnedgång är rimligt. Samt att kpif i dagsläget ligger på 2,2% och kronan suger så Riksbanken borde höja räntan? Vilket då ger avstannad kreditekonomi och därför färre nya bolånetorskar som kan ta nya lån. Samt att vi möjligen minskar invandringen och det råder överutbud på nyprod = prisras nedåt?

Du jobbar ju på bank. Då är du väl beroende, det är din vardag och ditt liv. Arbetet ska man inte underskatta, det skapar mening osv (fast när det kommer till banker kanske man inte ska säga "arbete", slavadministration är nog ett mer beskrivande ord). Det ligger i bankers intresse att hålla systemet flytande. Vad har ni för riskanalyser och handlingsval ang denna kris?
Senast redigerad av frasselito 2018-09-02 kl. 20:51.
2018-09-02, 20:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja enligt tråden så har augusti varit uselt. En annars bra månad. Så fortsatt prisnedgång är rimligt. Samt att kpif i dagsläget ligger på 2,2% och kronan suger så Riksbanken borde höja räntan? Vilket då ger avstannad kreditekonomi och därför färre nya bolånetorskar som kan ta nya lån. = prisras nedåt och buyers market.

Så det stora raset har redan kommit eller vilket decennium kommer det?

Citat:
Du jobbar ju på bank. Då är du väl beroende, det är din vardag och ditt liv. Arbetet ska man inte underskatta, det skapar mening osv. Det ligger i bankers intresse att hålla systemet flytande. Vad har ni för riskanalyser och handlingsval ang denna kris?

Nej jag är ekonomiskt oberoende och tillhör snarare dem som kan utmana bankerna med nya tjänster tack vare min erfarenhet från bankvärlden.
2018-09-02, 20:53
Medlem
Tulliuss avatar
Spekulantspaning:
Glommen&Lindbergs projekt Mono
Maria Bangata 2 / 6 på Södermalm, Sthlm

59 lägenheter totalt
Spekulationsgrad: (12+14+[2])/59 = 47%
awindex: 102% (de leder hittills!); tulliusindex: 228 %
Föreningens skuldsättning: 22 301 kr/kvm
Amorteringstid om amortering år 11 används för alla år: 100 år (det är för att de amorterar från dag 1 och månadsavgiften täcker en jämförelsevis stor del av avskrivningarna som de får ett bra awindex, går räntan upp måste de dock fortfarande dubbla avgifterna på sikt)

De spekulanter som sålt har sålt till följande priser relativt den ekonomiska planen:
Datum Pålägg i kr och %
2017-07-11 ?
2017-07-31 ?
2017-08-09 ?
2018-04-25 -285000 -7,9% * Försäljning 1 på Hemnet
2018-05-07 -100000 -3,1%
2018-05-29 -285000 -7,9% * Försäljning 2 på Hemnet av samma objekt
2018-06-12 ?
2018-06-13 -125 000 -4%
2018-06-16 -600 000 -16%
2018-06-18 280 000 -6%
2018-06-20 120 000 2%
2018-08-02 -370 000 -10% (Endast Booli)
2018-08-02 ?

Speklanternas pålägg mot den ekonomiska planen för de objekt som syns på Hemnet idag:
-9%, -7%, -7%, -5%, -3%, -1%, -1%
2018-09-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Har lagt flertal bud på nyproducerade JM lägenheter, ca 30% under utsatt pris och dom vägrar acceptera.

PÅ alla lägenheter har jag varit den enda spekulanten. Jag behöver inga lån och betalar med cash, men är inte sugen på att betala överpris, då den dagen jag ska sälja vill man ju ha tillbaka det man investerat. Jag pratade med en mäklare som säljer år JM och det är väldigt många som inte får lån eller kan sälja sina gamla lägenheter till ett vettigt pris.

Så min fråga är varför kan dom inte bara kränga skiten till mig, trodde allt handlade om att få lägenheterna sålda snabbt, snarare än att sitta på flera. JM sitter på 3858 osålda lägenheter atm. Handlar det inte bara om att kränga dom, då dom har gjort en så stor vinst tidigare, då får man ta break even ibland.

Jag behöver inte sälja mitt gamla hus då jag kommer använda den som sommarstuga.

Är det bara vänta ut dom?? Dom kan ju inte sitta på massa lägenheter i alla evighet och snart kanske den stora kraschen kommer. Hur kan dom säga nej till mina bud utan att ens komma med seriösa motbud, dom har sänkt sig 500k på några objekt, men jag tycker fortfarande det är för dyrt.

På hemnet ligger dom ute för normal pris fortfarande, tror det skulle sticka hårt i ögonen på dom som har förbokat och betalat om du sänker allt för mycket, men det borde ju inte hindra dom att ta några skambud och aldrig redovisa vad som såldes för? Förstår inte hur dom tänker, det är buyers market nu. Jag har ett bra boende atm och kan vänta tills det går riktigt illa. Tänkte kasta iväg ett bud på 2,5 mille på en nyprod, som legat ute i snart 2 år för 4,8 mille.

Det flesta bud jag har lagt ligger runt en mille under utgångspriserna på 3,3 mille typ, mäklarna orkar snart inte med mig mer, men å andra sidan är jag den ända som visar intresse. Vad tycker ni, är jag en snål jävel?

Intressant. Du budar alltså inte till spekare? Utan JM direkt?

Nej, jag tror de hoppas på en rekyl förfarande. Blir naturligtvis förödande om det blir allmänt känt att man kan pruta en mille. Men vänta ut dem du. De måste ju kränga skiten förr eller senare.

Ett alternativ är väl att de säljer hela fastigheten till någon som hyr ut lägenheterna istället. Vet inte hur realistiskt det är?
2018-09-02, 20:55
Avslutad
Citat:
Så det stora raset har redan kommit eller vilket decennium kommer det?
Förnekar du att det skett prisras?

Du kanske ska fråga dig själv, "när vänder det?"

Citat:
Nej jag är ekonomiskt oberoende och tillhör snarare dem som kan utmana bankerna med nya tjänster tack vare min erfarenhet från bankvärlden.
Men du kan väl bidra med lite värde till tråden. Hur tänker banker i detta läge?
2018-09-02, 20:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förnekar du att det skett prisras?

Du kanske ska fråga dig själv, "när vänder det?"

Men du kan väl bidra med lite värde till tråden. Hur tänker banker i detta läge?

Jag har inte sett något som kan kallas för ett ras, nej. Har du, är denna nedgång det du kallar för ras? Då kommer det inte i närheten av den nivå som gällde när du först började tro på ett ras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in