2018-09-02, 17:50
Medlem
8711s avatar
Om sossarna får under 24% så tror jag faktiskt att det blir Sverigedemokraterna som blir största parti.

Förflyttningen måste ju liksom gå någonstans och det är SD som samlar upp detta från både S och M.
2018-09-02, 17:51
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur många undersökningar kan man vänta sig nästa vecka? Sifo kanske fortsätter på sin dagliga rapportering men kommer de andra instituten släppa mer än varsin undersökning? Och kommer dom då vara koncentrerade till slutet av veckan?

Skop kör ju också dagliga mätningar nu

Alla lär komma med en till.
2018-09-02, 17:54
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Riktigt bra siffra från Skop! 20,0%!

Samma Skop hade 8,0% innan förra valet när det blev närmare 13% i form av 12,9% i valresultat.

Ja det blir över 32% om man ska räkna med samma felmarginal - vilket jag för övrigt inte tror på.

Snarare 26,25% enligt min egen matematiska modell.
2018-09-02, 17:56
Avslutad
Citat:
Skop kör ju också dagliga mätningar nu

Alla lär komma med en till.

Men kommer alla mätningar komma typ fredag-lördag (förutom de dagliga mätningarna då)?
2018-09-02, 17:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men kommer alla mätningar komma typ fredag-lördag (förutom de dagliga mätningarna då)?
Sifo verkar komma varje vardag. Även om dom tidigare påstod "varje dag" så verkar detta betyda vardagar.
2018-09-02, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sifo verkar komma varje vardag. Även om dom tidigare påstod "varje dag" så verkar detta betyda vardagar.

Jo men jag är mer nyfiken på när de andra mätningarna kan tänkas komma, alltså dom som inte publiceras dagligen. Sentio, Yougov, Novus, Inizio osv. Brukar dom publiceras sent in i sista veckan före valet?
2018-09-02, 18:02
Avslutad
Citat:
Skop, september:

S 23,8% (-0,9)
V 10,5% (+0,2)
Mp 6,2% (+0,2)

SD 20,0% (+0,5) En riktigt bra siffra som säkerligen motsvarar 23-24% vid ett val idag, minst.

M 17,0% (+0,1)
C 7,5% (-0,7)
Kd 6,7% (+0,6)
L 5,4% (-0,4)

Hade inte Skop 8% på SD strax innan förra valet? Alltså över 50% felmarginal. Eller mer korrekt en felfaktor på 1,609, Vilket i sin tur skulle innebära strax över 32% om trenden fortsätter.

De borde ju ha korrigerat för mörkertal bättre denna gång, men å andra sidan borde bradleyeffekten vara mer påtaglig i år och SD betydligt svårare att mäta. Mörkertalet kan vara helt gigantiskt.

Så jag tror faktiskt snarare på 30% än 23-24%.
Senast redigerad av barfotalasse 2018-09-02 kl. 18:08.
2018-09-02, 18:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo men jag är mer nyfiken på när de andra mätningarna kan tänkas komma, alltså dom som inte publiceras dagligen. Sentio, Yougov, Novus, Inizio osv. Brukar dom publiceras sent in i sista veckan före valet?
Någon har nämnt att Yougov borde komma på onsdag. Det är faktiskt den undersökning jag är mest nyfiken på.
2018-09-02, 18:08
Medlem
2big4yous avatar
Bra siffra i Skop, motsvarar nog minst 24-25%
Chang Frick pratade om en specialmätning ovanpå Sentiomätningen.
Var det rådata mätningen han syftade på tro?
2018-09-02, 18:09
Medlem
Det är väldigt svårt att säga hur stort mörkertalet är. Det borde ha minskat något jämfört med valet 2014, men jag märker varje dag att SD inte är PK. Hela etablissemanget anstränger sig för att sänka SD.

20,0% i SKOP var en stark siffra, enligt mina egna mätningar och indikationer från yttre spärren har jag fortfarande en dagskurs på 22,5%.

Men kan vi inte enas om att ett institut har rätt, nämligen Yougov. Det kommer kanske en ny Yougov på Onsdag och låt oss vara överens om att den siffran för SD som presenteras då är den riktiga, vi låter detta institut fungera som domare.... ....
2018-09-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
SD har inte tafsat på nån aborträtt, endast föreslagit en justering nedåt till 12 v.

Det behövs att ett parti säger ifrån om att det sker för många aborter. Inte är det nåt som skrämmer iväg kvinnor. Oerhört många kvinnor tycker att det är för höga aborttal. SD har allt att vinna på att de skiljer sig från de andra partierna härvidlag.

Glöm inte att både M och C röstade nej till fri abort på sjuttiotalet. Det gjorde också en stor del av FP, sannolikt deras frisinnade falang med rötter i frikyrkorörelsen.

Personligen är jag för restriktivare regler för abort. Dock inget förbud, då det kan leda till farliga illegala aborter. Jag är kristen och då är det naturligt att tycka att abort är principiellt fel. Jag väljer SD inte bara för justering om aborter, jag gillar hela deras program då jag är en typisk socialkonservativ högerman.

Dock är det inte vanligt att man gillar allt i ett parti, men jag håller det föga troligt att en person som är less på kaos, anarki och en vanvettig invandringspolitik lämnar SD för ex vis S pga några abortveckor.

Skulle tro att abortfrågor är ganska ointressanta för de flesta män.

Däremot hittar man säkert bland kvinnor både kraftiga anhängare som motståndare till hårdare politik.
2018-09-02, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Någonting borde man göra med OI som uppenbarligen "har problem" med att mäta opinionen rätt. Kanske ge dem någon slags legitimation eller liknande som gäller en mandatperiod i stöten. De kan ägna sig åt att undersöka hur många som äter smör istället för margarin till frukost eller hur många som har högre examen och bor i hyreslägenhet osv men förbjuds att mäta svensk partipolitik. I vissa länder är det förbjudet att publicera OM tex sista halvåret.

Man kan tex se hur väl OI mäter partierna veckan före och efter valet och jämföra med valresultatet. Är avvikelsen inom vissa gränser får man lov att fortsätta publicera OM. Avviker det för mycket får man näringsförbud att publicera kommande mandatperiod. Statliga kontrollanter tillser att allt går rätt till.

Tramset med OI försök till valpåverkan måste få ett slut.

Huvudproblemet är att de ringer upp folk personligen och samtidigt inte korrigerar för bradleyeffekten tillräckligt för att komma nära sanningen.

Deras rådata är således helt åt helvete redan från början och de vet om det.

Yougov och Sentio, vilka använder sig av digitala webpaneler har av förklarliga skäl inte lika mycket av det problemet. Men inte ens dem klarar av att fånga upp mörkertalet, eftersom bradleyeffekten förekommer även via deras typer av mätningar i viss mån. Förmodligen mer nu än förra valet.

Frågan är bara hur Sentios rådata på 29% för SD blev till 24%. Är det för att räkna bort eventuella "fakekonton" eller liknande? Någon som är insatt?

Jag tror vilket fall somhelst vi har ett enormt mörkertal för SD denna gång.. Även för Afs.

Jag har en magkänsla av att det kommer bli rejält oväntade resultat under valkvällen.
Senast redigerad av barfotalasse 2018-09-02 kl. 18:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in