2018-09-02, 12:39
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi kan nog släppa det där med Sifos dagliga undersökningar nu. Det är snart midnatt & fortfarande ingen undersökning idag.

I dag var det inga färgglada staplar i tidningen från Sifo. Jag hittade bara en partiguide, samt en artikel där det står att SD:s uttalande om klimatåtgärder är delvis sanna. Antingen så publiceras ingenting på söndagar, eller så är det något annat som hindrar dem från att fortsätta.
2018-09-02, 13:00
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Var det inte JÅ som under Husby-kravallerna sa att "regeringen spelar we shall overcome på trumpet medan Stockholm brinner".
Fiol hade varit mer välfunnet.
2018-09-02, 13:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag vill minnas att det förekom många Nero-associationer med Reinfeldt, speciellt från Fula Gubben som älskade att hitta på öknamn åt Reinfeldt & Westerberg.
2018-09-02, 13:10
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Det var fiol:
https://www.youtube.com/watch?v=2lbyXmw5dMY
2018-09-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel

Ja YouGov tar med sådant i sina viktningar, någon journalist som jobbar i England hade träffat dem och talade om det. Diskuterades i tråden förut.

.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5607134/

Här forskningen på det, så vi inte står och dör med en åsikt från ett opinionsinstitut. "We highlight that a few, but selective digital traces produce prediction accuracies that are on par or even greater than most current approaches based upon bigger and broader datasets".

Så går att titta på likes och liknande.

https://valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1510/1510842_vikten_av_vikter_rapport13_v150127.pdf

Den här är intressant om någon vill läsa om valu och deras viktning. Går att se att de måste vikta upp SD.

Gällande min tidigare kommentar om rådata, där jag fram hävdade att skillnaden i rådata var liten, så har jag hittat det här

https://www.svt.se/opinion/article3215236.svt

vilket tyvärr visade sig vara på bolag verksam i Norge och inte i Sverige. "Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna"

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
.
är intresserad att höra din åsikt i vad som skiljer Sverige från Norge så mycket. Jag hade uppfattningen att skillnaden i rådata även i Sverige var liten och att att skillnaderna berodde på "politiskviktning". Den bilden stämmer ju tydligen inte alls i Sverige.

vidare

"Den amerikanske statistik-gurun, Nate Silver, redovisade metoderfarenheterna i samband med det amerikanska presidentvalet 2012 på sin blogg hos New York Times.

Hans slutsats var att de webbaserade mätningarna var mest exakta med en genomsnittlig avvikelse på 2,1 procent, institut som genomförde telefonintervjuer hade en genomsnittlig avvikelse på 3,5 procent medan de institut som använder så kallade ”robocalls”, hade en genomsnittlig avvikelse på 5,0 procent.

Ännu mer relevant är kanske en vetenskaplig studie från en grupp forskare vid Göteborgs universitet, som på våren 2013 undersökte skillnader i demografisk exakthet beroende på urvalsmetod (hur man väljer ut sina stickprov).

Undersökningen visade att de båda öppna panelerna i undersökningen hade den minsta genomsnittliga avvikelsen på en rad demografiska variabler (SCB)"

Slutsatsen vi kan dra härifrån är att Powergirl kan sluta hålla SIFO högst samt att vi nog kan titta på de högre siffrorna SD får för ett mer troligt valresultat. Tyvärr har man själv börjat drömma om ett 27 % resultat nu på grund av Sentios "rådata" (vilket ju inte var rådata egentligen då den var viktad för en massa faktorer redan). Sitta och vara besviken på ett 24 % resultat, det skulle inte vara ett hälsosamt sätt att leva livet på.

Sist, dras många partier upp mycket av tidigare årsresultat på grund av "politiskviktning" och Sentio har mer rätt med sin "rådata", ett så stort SD kommer innebära att en hel del partier åker ut. Alla kan inte ha kommit bara från M och S.
2018-09-02, 13:39
Medlem
Citat:
Uppenbarligen resonerar SD annorlunda eftersom de skickar partiledaren istället för den utrikespolitiska talespersonen (Wiechel).
Hello Mr Moderat(or)

Inte tror du väl att Bildt skulle ha nöjt sig med att möta Mr Wichel? Så vad som är hönan eller ägget här är ju inte helt självklart.
2018-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
TV4 har väl varit relativt schyssta vad jag kan komma ihåg. Hade de varit rädda för att stryka SD medhårs skulle de ha låst in Marcus Oskarsson i källaren för länge sedan. På vilket sätt är det kampanj mot SD att fråga vilka partier folk inte vill se i en regering? .
Ditt minne är uppenbart extremt biassed. Och desto närmare valen vi kommer, desto mer uppenbara brukar övertrampen bli. Vi mot dom, folket ska tuktas eller mörkas till att (förhoppningsvis) ta avstånd. Och det är uppenbart att man försöker fortsätta dessa ständig karaktärsmord för att skrämma (vad jag tror) just kvinnor. Att SD har förhållandevis har färre kvinnor som väljare har ingenting med SDs förmenta kvinnofientlighet att göra, utan för att hela den (ibland plakataktiga, ibland subtila) påverkanoperationen främst riktar in sig till de mer känsliga kvinnorna. Med det sagt tror jag att det kommer fungera ännu sämre än vanligt i detta val. Snart är det facit
2018-09-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hello Mr Moderat(or)

Inte tror du väl att Bildt skulle ha nöjt sig med att möta Mr Wichel? Så vad som är hönan eller ägget här är ju inte helt självklart.

Min favorit är Kinnunen. Jag gillar hans cynism. Jag vet att han sköter avdelningen klimat dock. Mycket bra ändå att Jimmie möter Bildt, det innebär ett erkännande av SD och ett politiskt avancemang som kan ge några tiondel procent.
2018-09-02, 14:36
Medlem
Lite vittnesmål från att jag förtidsröstade idag:

SD sedlar fanns, men buntarna var tunna, inte många kvar.

Det blev kö, så man fick vänta ett tag för att rösta.

Pratade med valförättarna o dom sade att det var rekord i röstning på förtid, dom hade mer tills idag än dom haft totalt som förtidsröstade o röstade på valdagen än i alla andra val.

SD kommer göra ett kanonval, folk är arga det märks, man ur huse delux!

SD2018

PS: Hade SDsedlarna i innerfickan o tog FI sedlar från stället när alla kollade
Senast redigerad av runorkul 2018-09-02 kl. 14:39.
2018-09-02, 14:54
Medlem
Mattias Karlsson förutsåg redan 2010 att SD skulle bli störst i detta val. SVT-reportern som intervjuar skrattade åt honom.

https://www.youtube.com/watch?v=Mc3Xq1en_8s
2018-09-02, 14:56
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Mattias Karlsson förutsåg redan 2010 att SD skulle bli störst i detta val. SVT-reportern som intervjuar skrattade åt honom.

https://www.youtube.com/watch?v=Mc3Xq1en_8s
Coolt klipp ändå! Vad man än må tycka om Karlsson.

Blir att sprida det på valnatten.
2018-09-02, 14:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Är det någon fler än mig som tycker att Sifos mätningar ser suspekta ut? Sd har ökat med 0,1 PE och övriga partier inklusive FI har ökat med 0,6 PE. Skillnaden mellan Alliansen och Rödgröna är nu hela 4,7 PE. Det finns inte en chans i världen att dessa siffror kan stämma.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018#Sifo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in