2018-09-02, 14:29
Medlem
ImTheMans avatar
såg att sargon tydligen tidigare drivit nån nanwa servicebutik som privat firma, även om det verkar avreggat ett par år tillbaks. dratt på sig skulder och fått ekonomisk panik likt det utökade självmordet i gårdsten förra året kanske?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Så då är hon svenska?
2 fel blir 1 rätt?

Vet inte vad du pratar om. Jag har inte sagt att något är rätt eller fel.

Mitt inlägg handlade om Maria Aydins ursprung, jag besvarade ett inlägg där hon påstås varit syrian. Relevant utifrån diskussionen om hedersvåld bland syrianer, då mycket tyder på att BO och GM var/är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Därför att i så fall försvinner lite poängen att tala om hedersmord. Att döda sin fru för att hon inte betet sig väl är ett patriarkalt fenomen. GM kan vara syrian, kurd, svensk eller amerikan. Lotta Rudholm betedde sig inte heller som GM ville, men det gör inte mordet till ett hedersmord.

Men inom vissa kulturer existerar det en hederskultur, som handlar om att upprätthålla familjens/släktens/klanens ”heder”. Mord kan då ses som den yttersta utvägen.

Fast en man mördar inte sina egna små barn för att upprätthålla släktens heder. Jag har aldrig hört talas om ett sådant "hedersmord".
Citera
2018-09-02, 14:30
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Angående alla spekulationer bor det väldigt få invandrare och absolut inga arbetslösa på den gatan. En fyra kostar 13200 i månaden med garage och Stena kräver tre gånger hyran i lön.
Ingen får lägenhet här utan fast inkomst eller tidigare betalningsanmärkningar. Du får inte ha socialbidrag heller.

Vilket inte betyder något i dagens Sveriga då kommunerna köper bostadsrätter och använder dem för socialt boende.
Citera
2018-09-02, 14:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fast en man mördar inte sina egna små barn för att upprätthålla släktens heder. Jag har aldrig hört talas om ett sådant "hedersmord".

Nej, jag tror inte på något vis att motivet bakom mordet är att upprätthålla familjens heder.
Citera
2018-09-02, 14:33
Medlem
Sluta dilla om hedersmord hela tiden. Den här sortens brott sker ju tyvärr med jämna mellanrum. Det var ju ett fall i Skåne där föräldrarna mördade sina barn och tog livet av sig för att de tyckte att det var barmhärtigast mot barnen som var sjuka, och det var väl i Göteborg som en mamma och två barn hittades döda för något år sedan där pappan misstänktes men där det var mamman som tagit livet av sig och tagit barnen med sig in i döden.

Sen har vi pappan i Norrland som slängde ner sin spädbarn i en kraftverksdamm för att straffa sin partner och så vidare och så vidare.

Jag tror att det är väldigt ovanligt med hedersmord där pappan mördar såväl sin fru som sina barn. Kan någon komma med ett enda exempel på det i svenska kriminalhistorien?

Nä, det här låter som en klassisk familjetragedi med en farsa som velat straffa sin fru för något och mördat både henne och barnen. Något hedersmotiv tror jag inte ett dugg på, utan bara vanlig svartsjuka, psykos eller allmän galenskap.
Citera
2018-09-02, 14:38
Medlem
I aftonbladets artikel står det såhär:
Citat:
– Han har berättat att han hade en normal kväll, sen greps han av panik, säger en källa med god insyn.
Citera
2018-09-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Vi skulle behöva en snävare lagstiftning i Sverige.

I sådana här fall ska GM skjutas i bakhuvudet av polis direkt på plats.

Men i Sverige älskar vi att utreda där kostnad inte spelar någon roll.

Har du redan glömt familjemordet i Gårdsten för ungefär ett år sen? Tre mördade barn och en död mamma, pappan greps fort.
(FB) Gårdsten, Göteborg (2017-07-20) Kvinna och tre barn döda – misstänkt mord

Det är ju typexempel på varför inte poliser ska avrätta troligast GM på plats.

Livstids utvisning om det så innebär indraget PUT/ kanske till och med medborgarskap vore dock att föredra, efter fängelse.
Citera
2018-09-02, 14:52
Medlem
Man förstår varför Flashback är nätets vattenhål för okunniga kreatur.
Verkar som det blivit syntax error i fleras hjärnor när de inte får ekvationen "kristen man + hedersmord" att gå ihop. Hedersproblematik är inte kopplat till en religion. Fadimes familj var inte muslimer.
Det är kopplat till kulturen i vissa regioner som står över religion.
Jag har jobbat i ett område med mycket assyrier och det var väldigt tydligt att de präglades av en hederskultur.
Citera
2018-09-02, 14:53
Medlem
BrunkeMundts avatar
Detta påminner mig lite om fallet med Chris Benoit. En känd wrestlare och kärleksfull familjefar som dödade sin fru och son innan han begick självmord. Framgick en del spekulationer om huruvida orsaken var av alkohol eller steroidmissbruk samt hans hjärnskada och misslyckande äktenskap. Vad många kunde enas om i detta fall var att psykisk ohälsa spelade en stor roll.

Tror personligen inte att hedersvåld har någon roll i det här fallet. Känns bara ologiskt att döda sina barn för "hederns" skull. Precis som fallet med Benoit, så tror jag att den gemensamma nämnaren är psykisk ohälsa.
Citera
2018-09-02, 14:55
Medlem
barkeepers avatar
Luktar lite psykos. Var det inte en militär för inte så länge sedan som hivade familjen utför ett stup? PTSD?
Citera
2018-09-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Maria Aydin var svensk-kurd, född i Sverige. Båda hennes föräldrar var kurder.

Hedersmord bland syrianer är ytterst ovanligt/icke existerande. Inte samma klartänkande där som bland exempelvis kurder.
Först är hon svensk kurd sen pratar du om att hedersmord bland syrianer är ovanligt. 🤦‍♀️ hur ska du ha det?
Hennes namn, samt den utpekade GM s4rgon pekar på att de är syrianer/assyrier alltså kristna till skillnad från en kurd som är en helt annan folkgrupp och tillhör då oftast religionen islam. 💁🏽‍♀️

Har ju hänt förut ett dåd där maken dödade frugan framför barnen (syrianer) baan jacob och carla saado.

Eller han prästsonen bobel barqasho fråm södertälje, även han syrian som friades för mordförsök på sin fru efter att kastat henne från balkongen men dömdes senare till 9års fängelse i hovrätten. Too late.... Han hade redan lyckats fly.

Vad som ligger bakom återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in