Min teori om nedgången i Sifo.
Som alla vet biter inte skandaler på SD långsiktigt, men när det haglar skandaler uppstår en temporär skamfaktor-bubbla. Det gör att SD dippar i ”fina” mätningar som Sifo och Ipsos där man måste uppge partisympati i telefon, medan webbpaneler avslöjar att man egentligen skiter i de där skandalerna och därför tuffar SD på precis som vanligt i YG/Sentio. Jag iakttog det mönstret en gång när MSM körde SD-skandalparty. Då var det mitt i en mandatperiod, men det är möjligt att valet 2014 hade samma mönster - det var ju skandalregn även då.
Om jag inte är helt ute och cyklar sa Sifo själva nåt liknande häromdan, nåt om att de nya SD-väljarna på toppen är mer lättrörliga och försvinner snabbt när det är många SD-skandaler i nyhetsflödet. Min teori är att Sifo, Novus och övriga telefoninstitut blir fintade av väljarna där. Att respondenterna simulerar ett SD-tapp som de egentligen inte menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Kemin mellan dessa två avslöjar att båda vet att SD ligger bättre till i OU än S. Att fd statsministern tillika fd utrikesministern Bildt väljer att debattera med JÅ i morgon avslöjar att SD ligger väsentligt bättre till än M i OU. Det är min tro.
Ämnet är Swexit så det är väl i första hand hans långa EU-engagemang som gjort att de valt att ta in Bildt. Han är ju bokstavligt talat gift med EU.
Bildt är förmodligen tänkt att fungera i egenskap av nestor och besserwisser som berättar för lille Åkesson hur världen fungerar. Åkesson borde därför, om tillfälle uppstår, ta ner honom på jorden genom att påpeka att Bildt (visserligen under utpressning från Westerberg, men varför kolla en bra story?) är en av de huvudansvariga för det svenska invandringshaveriet, bl a genom hävandet av Luciabeslutet dvs sossarnas sista försök att rädda Sverige från Palmes sjuka invandringspolitik. Knyt ihop moderaternas och folkpartiets tidiga 90-tals-eufori över ”öppenhet”, EU etc som kom i och med murens fall, med den huvudlösa invandringspolitiken från 91 och framåt. Var beredd att parera den gamla klassikern med hur bra det gått med integrationen av bosnierna (kosovoalbanerna då, Carl? Några solskenshistorier att rapportera där?). Släng gärna in en pik om att moderat+liberal integrationspolitik kan sammanfattas med att sjunga We Shall Overcome och hoppas att det löser sig. För extra bonus, ta upp Wikileaks-dokumentet där det framgår att Bildt i hemlighet dömde ut MENA-invandringen och ville få till ett återvändandeavtal med Irak, men det sket sig. Den röda tråden genom detta och EU-snacket är att måla Bildt som en av landets främsta experter på att dra in Sverige i skit som vi sen inte kan ta oss ur. Tryck även på att Bildt är maximalt icke-folklig, adelsman, född i Elfenbenstornet, politisk broiler som alltid surfat ovanpå.