2018-09-02, 08:19
Medlem
arbetets avatar
Tror jag har kommit på mysteriet med SIFO:s senaste OU. Det är inte en del av SvD:s dagliga redovisning som verkar gälla veckodagar utan en separat i deras vanlig svit av OU:ar.

SD får därför jämföras med den tidigare ordinarie OU:n:

SD: 16,9% (17,6%).

och:

Den statistiska felmarginalen för en enskild mätning
vid vägda basen 1.261 personer är:

±2,1 procentenheter för sd

Så andas in och ut alla SD:are!

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/kantar_sifo_vb_31_augusti_2018.pdf

Hursomhelst, TV4 Nyhetsmorgon går hårt ut nu på morgonen att enl. en OU från SIFO så vill en majoritet inte se SD i en regeringen. Fake News de luxe och många kommer inte att uppfatta att man har ställt just den frågan vilka partier man inte vill ska vara med i en regering.

Hade man frågat vilka partier man vill se så hade bilden nog varit en annan.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-02 kl. 08:31.
2018-09-02, 08:23
Medlem
Wayaheads avatar
Som Sebastian Gorka sa; The party is over, it is time for the pyjama boys to step aside and let the alpha males take over!
2018-09-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag repeterar. Jag tror att S hamnar kring 20% och M kring 15%.

Det är nog ganska dålig stämning internt, och om en vecka får folk sparken på flera andras bekostnad.

En vecka kvar. Stora saker kommer att hända. Vallöften och annat som kanske inte ingår i planen.

Tre vinnare, tre förlorare och två som står stilla, så blir säkert valresultatet.

SD , V och KD kommer gå fram mycket allihop, och för några kanske (närmare) en fördubbling mot förra valet.

Förlorarna blir S , M och MP som alla tappar.

Status quo med ungefär oförändrat resultat för C och L.
2018-09-02, 08:36
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
SD fick alltså 16,9% i Sifo. Det är inte möjligt. Precis som annars när media rapporterar om att SD tappar är det trams och lögn. Det har hittills varit omöjligt för SD att tappa då inget alternativ funnits och när någon väl tagit steget över att tänka på att rösta på SD går man inte tillbaka.
Är väl först nu som AfS kommit som man kan tänka sig att de faktiskt kan tappa röster.
Det är ju troligare att SD får 30 än 16. Katastrof igen av dessa institut.

iVote har SD på 50%

Brytpunkten mellan iVote och Sifo går således vid 29%

Jag tror iVote är en bättre opinionsbildare än Sifo.
2018-09-02, 08:50
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det är uppenbart att de som själva beskriver sig som goda demokrater är de första som vill inskränka densamma som ett försvar för demokratin. Det är inte lätt att vara vänsterbliven.

Att personer som Guillou ges utrymme på LOs ledarsidor talar högre än ord.
2018-09-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
iVote har SD på 50%

Brytpunkten mellan iVote och Sifo går således vid 29%

Jag tror iVote är en bättre opinionsbildare än Sifo.

Jo för det är troligt att SD har 50% av stödet, M 6% och MP 1%.
2018-09-02, 09:07
Medlem
Min teori om nedgången i Sifo.

Som alla vet biter inte skandaler på SD långsiktigt, men när det haglar skandaler uppstår en temporär skamfaktor-bubbla. Det gör att SD dippar i ”fina” mätningar som Sifo och Ipsos där man måste uppge partisympati i telefon, medan webbpaneler avslöjar att man egentligen skiter i de där skandalerna och därför tuffar SD på precis som vanligt i YG/Sentio. Jag iakttog det mönstret en gång när MSM körde SD-skandalparty. Då var det mitt i en mandatperiod, men det är möjligt att valet 2014 hade samma mönster - det var ju skandalregn även då.

Om jag inte är helt ute och cyklar sa Sifo själva nåt liknande häromdan, nåt om att de nya SD-väljarna på toppen är mer lättrörliga och försvinner snabbt när det är många SD-skandaler i nyhetsflödet. Min teori är att Sifo, Novus och övriga telefoninstitut blir fintade av väljarna där. Att respondenterna simulerar ett SD-tapp som de egentligen inte menar.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kemin mellan dessa två avslöjar att båda vet att SD ligger bättre till i OU än S. Att fd statsministern tillika fd utrikesministern Bildt väljer att debattera med JÅ i morgon avslöjar att SD ligger väsentligt bättre till än M i OU. Det är min tro.
Ämnet är Swexit så det är väl i första hand hans långa EU-engagemang som gjort att de valt att ta in Bildt. Han är ju bokstavligt talat gift med EU.

Bildt är förmodligen tänkt att fungera i egenskap av nestor och besserwisser som berättar för lille Åkesson hur världen fungerar. Åkesson borde därför, om tillfälle uppstår, ta ner honom på jorden genom att påpeka att Bildt (visserligen under utpressning från Westerberg, men varför kolla en bra story?) är en av de huvudansvariga för det svenska invandringshaveriet, bl a genom hävandet av Luciabeslutet dvs sossarnas sista försök att rädda Sverige från Palmes sjuka invandringspolitik. Knyt ihop moderaternas och folkpartiets tidiga 90-tals-eufori över ”öppenhet”, EU etc som kom i och med murens fall, med den huvudlösa invandringspolitiken från 91 och framåt. Var beredd att parera den gamla klassikern med hur bra det gått med integrationen av bosnierna (kosovoalbanerna då, Carl? Några solskenshistorier att rapportera där?). Släng gärna in en pik om att moderat+liberal integrationspolitik kan sammanfattas med att sjunga We Shall Overcome och hoppas att det löser sig. För extra bonus, ta upp Wikileaks-dokumentet där det framgår att Bildt i hemlighet dömde ut MENA-invandringen och ville få till ett återvändandeavtal med Irak, men det sket sig. Den röda tråden genom detta och EU-snacket är att måla Bildt som en av landets främsta experter på att dra in Sverige i skit som vi sen inte kan ta oss ur. Tryck även på att Bildt är maximalt icke-folklig, adelsman, född i Elfenbenstornet, politisk broiler som alltid surfat ovanpå.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-02 kl. 09:09.
2018-09-02, 09:08
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jo för det är troligt att SD har 50% av stödet, M 6% och MP 1%.

Måste förtydliga:

iVote är en bättre opinionsbildare än Sifo på att beräkna SD.
2018-09-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Min teori om nedgången i Sifo.

Som alla vet biter inte skandaler på SD långsiktigt, men när det haglar skandaler uppstår en temporär skamfaktor-bubbla. Det gör att SD dippar i ”fina” mätningar som Sifo och Ipsos där man måste uppge partisympati i telefon, medan webbpaneler avslöjar att man egentligen skiter i de där skandalerna och därför tuffar SD på precis som vanligt i YG/Sentio. Jag iakttog det mönstret en gång när MSM körde SD-skandalparty. Då var det mitt i en mandatperiod, men det är möjligt att valet 2014 hade samma mönster - det var ju skandalregn även då.

Om jag inte är helt ute och cyklar sa Sifo själva nåt liknande häromdan, nåt om att de nya SD-väljarna på toppen är mer lättrörliga och försvinner snabbt när det är många SD-skandaler i nyhetsflödet. Min teori är att Sifo, Novus och övriga telefoninstitut blir fintade av väljarna där. Att respondenterna simulerar ett SD-tapp som de egentligen inte menar.

Ämnet är Swexit så det är väl i första hand hans långa EU-engagemang som gjort att de valt att ta in Bildt. Han är ju bokstavligt talat gift med EU.

Bildt är förmodligen tänkt att fungera i egenskap av nestor och besserwisser som berättar för lille Åkesson hur världen fungerar. Åkesson borde därför, om tillfälle uppstår, ta ner honom på jorden genom att påpeka att Bildt (visserligen under utpressning från Westerberg, men varför kolla en bra story?) är en av de huvudansvariga för det svenska invandringshaveriet, bl a genom hävandet av Luciabeslutet dvs sossarnas sista försök att rädda Sverige från Palmes sjuka invandringspolitik. Knyt ihop moderaternas och folkpartiets tidiga 90-tals-eufori över ”öppenhet”, EU etc som kom i och med murens fall, med den huvudlösa invandringspolitiken från 91 och framåt. Var beredd att parera den gamla klassikern med hur bra det gått med integrationen av bosnierna (kosovoalbanerna då, Carl? Några solskenshistorier att rapportera där?). Släng gärna in en pik om att moderat+liberal integrationspolitik kan sammanfattas med att sjunga We Shall Overcome och hoppas att det löser sig. För extra bonus, ta upp Wikileaks-dokumentet där det framgår att Bildt i hemlighet dömde ut MENA-invandringen och ville få till ett återvändandeavtal med Irak, men det sket sig. Den röda tråden genom detta och EU-snacket är att måla Bildt som en av landets främsta experter på att dra in Sverige i skit som vi sen inte kan ta oss ur. Tryck även på att Bildt är maximalt icke-folklig, adelsman, född i Elfenbenstornet, politisk broiler som alltid surfat ovanpå.

För gemene svensk är Bildt en nolla. Eller totalt okänd för yngre generationer. En dinosaurie från prehistorisk tid som hittas i historiska sediment. Lika ute som Mona Sahlin.

Tror man att denna relik från det kalla kriget skulle ha någon som helst påverkan på valet om en vecka är man totalt ute och seglar. Det gränsar till det absurda och burleska.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-02 kl. 09:39.
2018-09-02, 09:37
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
SD fick alltså 16,9% i Sifo.

Deltat för Sifo kommer att bli extremt.

De gör sig till åtlöje.

De kan ju mäta vad de vill, men hoppas inte att någon betalar för det annat än som politisk propaganda.
2018-09-02, 09:40
Medlem
Tsarevitjs avatar
TV4 inledde söndagsmorgonen med ett kraftsamlat angrepp på SD. Först får man höra Löfven som upphetsat skriker att han aldrig kommer att samarbeta med SD eller göra sig beroende av detta parti. Sedan kommer en SIFO- undersökning som säger att en majoritet av svenskarna inte vill se SD i regeringsställning. Nu när vi går in i sista veckan före valdagen misstänker jag att msm kommer att uppbåda alla sina krafter för att smutskasta Sverigedemokraterna. Syftet är naturligtvis att påverka de osäkra väljarna. Frågan är hur mycket denna kraftsamling kan påverka opinionen? Kanske kan man vinna över några individer, dock ej SDs kärnväljare. Andra osäkra kan också bli förbannade och rösta SD i protest mot denna ensidiga attack från etablissemanget.
2018-09-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
TV4 inledde söndagsmorgonen med ett kraftsamlat angrepp på SD. Först får man höra Löfven som upphetsat skriker att han aldrig kommer att samarbeta med SD eller göra sig beroende av detta parti. Sedan kommer en SIFO- undersökning som säger att en majoritet av svenskarna inte vill se SD i regeringsställning. Nu när vi går in i sista veckan före valdagen misstänker jag att msm kommer att uppbåda alla sina krafter för att smutskasta Sverigedemokraterna. Syftet är naturligtvis att påverka de osäkra väljarna. Frågan är hur mycket denna kraftsamling kan påverka opinionen? Kanske kan man vinna över några individer, dock ej SDs kärnväljare. Andra osäkra kan också bli förbannade och rösta SD i protest mot denna ensidiga attack från etablissemanget.
Ja det nog som det brukar gå när journalist-/pressetablissemanget ”kraftsamlar” på det hör viset. När det blir alltför uppenbart att man inte alls klarar av att hålla sig proffesionellla, eller egentligen aldrig ens haft ambitionen att göra det, när desperationen lyser i deras barnansikten, då tackar SD och höstar in några % till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in