2018-09-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Extra val inom 2 år. Då ligger fältet öppet.
Definitivt.

Jag har blivit OI junkey, och har abstinens. Kan någon fatta att det är snart dags för facit. Det är nästan obegripligt STORT
2018-09-01, 23:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Åsa Linderborg på Aftonbladet förutsåg valresultatet för SD med en tiondels marginal 2014. Även om hon är klok, söt & välbyggd, så krävdes det nog interna opinionsundersökningar för att träffa så rätt.

Det hade varit förbannat intressant att så här en vecka före valet få tillgång till Socialdemokraternas interna opinionsmätningar - gärna andra partiers också. Är tämligen säker på att paniken inte är långt borta hos S i nuläget. Klarar de 23%? Att Åsa Linderborg uppger 13% för SD bara några dagar innan valet 2014 visar - med stor sannolikhet - att hon hade kännedom om S interna mätningar. Frågan är dock vad deras mätningar för SD och S visar nu? För övrigt är hon inte bara söt utan farligt sexig...
2018-09-01, 23:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vi kan nog släppa det där med Sifos dagliga undersökningar nu. Det är snart midnatt & fortfarande ingen undersökning idag.
2018-09-02, 00:47
Medlem
Smoothmans avatar
Börjar till och med opinionsbildarna ge upp? Kastar de in handduken?

Alex Schulman verkar helt uppgiven i sin krönika i Expressen, med en vecka kvar till valet.

"Vi står oavsett vilket inför ett kaos som svensk politik inte skådat på många decennier. Valdagen kommer bli sorglig, hur det än går, med alla i minoritet, kohandel i natten, vallöften som bryts, och till slut står det någon stackare på en scen med en bukett blommor i famnen, och med ett enastående uselt utgångsläge ska hen baxa det här landet fyra år framöver. Nu är chanserna till game changers förbi. Det spelar egentligen ingen roll vad någon säger eller gör. I förrgår avslöjade Expressens David Baas tillsammans med tidningen Expo att flera av SD:s valbara kandidater har hyllat Adolf Hitler, förnedrat Förintelsens offer och spridit antisemitiska konspirationsteorier. Nazismen lever alltså kvar i partiet. Jimmie Åkesson rycker på axlarna - ”det är svårt att röntga människors hjärnor”, säger han - och sen kommer en ny opinionsmätning, SD upp 0,7.

Det är så dystert, alltsammans, att man inte ens får lov att skratta åt det."

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/svts-duell-visar-hur-dumma-vi-ar/

Inser de att slaget är förlorat? Varför annars så dyster?
2018-09-02, 01:06
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Alex Schulman verkar helt uppgiven i sin krönika i Expressen, med en vecka kvar till valet.

"Vi står oavsett vilket inför ett kaos som svensk politik inte skådat på många decennier. Valdagen kommer bli sorglig, hur det än går, med alla i minoritet, kohandel i natten, vallöften som bryts, och till slut står det någon stackare på en scen med en bukett blommor i famnen, och med ett enastående uselt utgångsläge ska hen baxa det här landet fyra år framöver. Nu är chanserna till game changers förbi. Det spelar egentligen ingen roll vad någon säger eller gör. I förrgår avslöjade Expressens David Baas tillsammans med tidningen Expo att flera av SD:s valbara kandidater har hyllat Adolf Hitler, förnedrat Förintelsens offer och spridit antisemitiska konspirationsteorier. Nazismen lever alltså kvar i partiet. Jimmie Åkesson rycker på axlarna - ”det är svårt att röntga människors hjärnor”, säger han - och sen kommer en ny opinionsmätning, SD upp 0,7.

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/svts-duell-visar-hur-dumma-vi-ar/

Jag håller med om att det doftar nederlag från etablissemangets håll. Tex, S panikåtgård mot SD nu senaste veckan (det mest tydliga på att något håller på att hända)., M och Bildt, TT´s öppenhjärtiga artikel om att SD undervärderas i mätningar.Jag antar att vi kan lägga till Schulman på listan nu också.
2018-09-02, 01:10
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag repeterar. Jag tror att S hamnar kring 20% och M kring 15%.

Det är nog ganska dålig stämning internt, och om en vecka får folk sparken på flera andras bekostnad.

En vecka kvar. Stora saker kommer att hända. Vallöften och annat som kanske inte ingår i planen.
2018-09-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag håller med om att det doftar nederlag från etablissemangets håll. Tex, S panikåtgård mot SD nu senaste veckan (det mest tydliga på att något håller på att hända)., M och Bildt, TT´s öppenhjärtiga artikel om att SD undervärderas i mätningar.Jag antar att vi kan lägga till Schulman på listan nu också.
Ja den här grejen med Bildt är ju enorm panikåtgärd, tydligen anses inte UK ha tillräcklig pondus eller attraktionskraft att möta Jimpan? Vad man nog glömmer bort att Bildt knappast är uppskattat eller omtyckt, och knappast respekterad, efter det att man passerat Birger Jarlsgatan norrut. Om Jimpan har en dålig kväll, kan möjligen Bildts arrogans verka. Har Jimpan fått sitt i helgen (wining and dining) bör han kunna krossa Bildt, men jag tror det först när jag ser det. Det som gör det trots allt känns tryggt är dock att Jimpan kan komma dit som en statsman på väg att ta över landet, medan Bildt måste vara sluggern som, för att överhuvudtaget ska kunna påverka de sista opinionsmätningarna, synligt och totalt, måste krossa Jimpan och allt han står för. Och det tror jag inte oduglingen Bildt kommer att klara av. I sämsta fall blir det oavgjort, dock fortfarande utan politisk påverkan.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-02 kl. 01:21.
2018-09-02, 02:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Alla är goa på att upprepa sina prognoser, särskilt de som varit på fest och där 9 av 10 röstar SD men säger till OU att man röstar nåt annat...
Jag tror SD hamnar i intervallet 20-22, S bllir störst och AfS är inte i närheten av att kmma in i Rixdagen.
2018-09-02, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Alla är goa på att upprepa sina prognoser, särskilt de som varit på fest och där 9 av 10 röstar SD men säger till OU att man röstar nåt annat...
Jag tror SD hamnar i intervallet 20-22, S bllir störst och AfS är inte i närheten av att kmma in i Rixdagen.

Tänker du rösta SD? Det är nämligen intressant att veta eftersom icke-SD:are alltid underskattar SD.
2018-09-02, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Anders Lindberg i Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Eyjko/nagot-haller-pa-att-ga-sonder-i-hogern

Citat.
Public service blev regeringens röst. Slut citat. Alltså gällande Polen.

I Sverige är redan publik service och MSM regeringens och maktens röst. Han är livrädd för att deras makt ska minska.

Guillou i samma blaska.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/A2wz4E/i-en-tid-nar-svarta-moln-hopar-sig-maste-alla-demokrater-ga-samman

Citat.
I en tid när svarta moln hopar sig måste alla demokrater gå samman. Slut citat.

Han hyllar alltså DÖ. Det ögonblicket när demokratin i Sverige dog. Nu inser han att det blir mer och mer omöjligt att hålla SD utanför demokratin. Han är uppriktigt rädd den lille stackaren.

Det är uppenbart att de som själva beskriver sig som goda demokrater är de första som vill inskränka densamma som ett försvar för demokratin. Det är inte lätt att vara vänsterbliven.

Senaste Sentio visar vartåt det lutar. SD runt 25 procent.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-02 kl. 07:36.
2018-09-02, 07:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Eller så tokrusar AfS, men Sifo lyckas inte plocka upp detta? Men det tror jag inte. Och tror nog att det för Sverige skull kanske är bäst att rösta SD i detta val, jag själv vågar i alla fall inte chansa.

Övriga på 3.3% det är högt för Sifo, och Sd tappar, det är klargjort att AfS tar röster från SD och soffan.
Det tillsammans med en fullkomlig explosion av Facebook-likes, och en väldig uppgång i visningar på Youtube och Facebook får mig att tro att SD tappar till AfS och gör att dom tokrusar.

Även med tappet tror jag SD blir största parti, för det är tillströmningen av 7K-partister som ger det resultatet. "Hardcore-SD"-arna låg på soffan 2014 ändå då dom redan då tyckte att partiet hade blivit för mesigt.

Jag vet att det här med Facebooktrender och "likes" är rätt taffligt som argument, men jag tror ändå att det visar på att någonting kommer att hända. Likaså sketcherna med Margot Vallström där det ska kampanjas mot S, och Magdalenas insats mot Sjöstedt så ser ju S totalt uppgivna ut. Slagna på förhand. Sånt ser folk och ingen vill rösta på en förlorare. Titta på energin och glädjen hos AfS och jämför den med hur vänstern ser ut. Skrikvänstern står med sina skyltar - men med ansiktsuttryck som skvallrar om att dom känner sig tvingade att stå där. Precis som på det töntiga familjefotot.

Vänstern har gett upp med en vecka kvar - se bara Schulman i Expressen:

Citat:
Vi vet att det är dystert, men låt oss ändå vara glada en liten stund. Som orkestern på Titanic, som spelar ända in i slutet. Låt oss dansa en sista dans i oskuldens tid, och skratta en stund till, låt oss flossa med varandra en sista floss, så här i slutet, sista veckan, tills mörkret är över oss.

Mörkret är här. Nationalismens ljus har en annan våglängd och når inte igenom globalistglasögonen.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-09-02 kl. 08:15.
2018-09-02, 08:01
Medlem
SD fick alltså 16,9% i Sifo. Det är inte möjligt. Precis som annars när media rapporterar om att SD tappar är det trams och lögn. Det har hittills varit omöjligt för SD att tappa då inget alternativ funnits och när någon väl tagit steget över att tänka på att rösta på SD går man inte tillbaka.
Är väl först nu som AfS kommit som man kan tänka sig att de faktiskt kan tappa röster.
Det är ju troligare att SD får 30 än 16. Katastrof igen av dessa institut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in