2018-09-02, 00:43
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En kraft som verkar genom att att vikter attraherar varandra på en platt jord skulle bara vara riktad rakt ner i mitten av skivan men bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum då inte ligger rakt under dig. Alltså fungerar det inte på en platt jord. Den som befann sig Australien, långt från centrum skulle uppleva att hela jorden lutade då tyngdkraften skulle vara riktad snett där och vi vet att så inte är fallet utan saker faller rakt ner på marken oavsett om du står i Stockholm eller i Sydney.

Det stämmer faktiskt inte enligt newtonsk fysik: F = mM G / r2
Man accelererar mot massan, inte masscentrumet. Man kan anta att man attraheras mot masscentrum på objekt som är helt sfäriska och densiteten är homogent distribuerad i radiell riktning från masscentrum men så fort man börjar bukta på planeter på något vis så kan man glömma den förenklingen. Exempelvis, hade det varit ganska tragiskt om du stod på en torus-formad planet och "ramlade ner" till masscentrum :P

Du kan säkert hitta räkneexempel på någon sida för exemplet med en tunn yta, då kommer du se att acceleration pekar (nästan) rakt ner. Möjligtvis hittar du inte denna typen av beräkningar för planeter men liknande fysikaliska beräkningar hittar man inom elektromagnetismen. Här räknar man ofta på laddade ytor, och E-fältets riktning brukar då ofta approximeras som en normal mot planet. Olika fysik men faktiskt samma matematik.
Citera
2018-09-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men något påverkar ju objektet att börja färdas mot golvet. Något osynligt drar objektet rakt nedåt.
Absolut. Jag håller med dig. Vad är det? Vad är denna dragande kraft och hur bevisar vi den?
Citera
2018-09-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men något påverkar ju objektet att börja färdas mot golvet. Något osynligt drar objektet rakt nedåt.
Helt klart, och vad är det? Jag vet inte.
Citera
2018-09-02, 02:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
elektromagnet fält

Kan man mäta elektromagnetiska fält enligt dig?
Citera
2018-09-02, 06:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Absolut. Jag håller med dig. Vad är det? Vad är denna dragande kraft och hur bevisar vi den?

Citat:
Helt klart, och vad är det? Jag vet inte.

Den bevisar sig väl i att den uppträder varje gång du släpper objektet. Du kan också flytta dig vart som helst på jorden, och kraften finns där och verkar alltid precis vertikalt. Du kan iof kalla den vad du vill, men om du kallar den gravitation fattar alla vad du pratar in.
Citera
2018-09-02, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Kan man mäta elektromagnetiska fält enligt dig?
Jo det tror jag. Vet inte om det går med ett normalt instrument dock.
Aktivera det först, sedan mät eller någonting.
Elektromagnet fält är rätt simpelt och förstå egentligen om man får observera det. Gravitationen är ett hokus pokus, du kan inte se effekten av det du kan bara anta den.
Citera
2018-09-02, 09:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Elektromagnet fält är rätt simpelt och förstå egentligen om man får observera det. Gravitationen är ett hokus pokus, du kan inte se effekten av det du kan bara anta den.

Vad är ett onormalt instrument?

Du ser ju effekten av gravitationen så fort du ser något falla, eller när något har en vikt när du lyfter det.

Du kan också mäta gravitationen, så verkligen mer än bara ’anta’.
Citera
2018-09-02, 09:08
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Det stämmer faktiskt inte enligt newtonsk fysik: F = mM G / r2
Man accelererar mot massan, inte masscentrumet. Man kan anta att man attraheras mot masscentrum på objekt som är helt sfäriska och densiteten är homogent distribuerad i radiell riktning från masscentrum men så fort man börjar bukta på planeter på något vis så kan man glömma den förenklingen. Exempelvis, hade det varit ganska tragiskt om du stod på en torus-formad planet och "ramlade ner" till masscentrum :P

Du kan säkert hitta räkneexempel på någon sida för exemplet med en tunn yta, då kommer du se att acceleration pekar (nästan) rakt ner. Möjligtvis hittar du inte denna typen av beräkningar för planeter men liknande fysikaliska beräkningar hittar man inom elektromagnetismen. Här räknar man ofta på laddade ytor, och E-fältets riktning brukar då ofta approximeras som en normal mot planet. Olika fysik men faktiskt samma matematik.

Förenklingen för E-fält du pratar om är när ytan approximeras som oändlig. Inom elektromagnetisk fältteori gör man detta för att lösningen av Maxwell's ekvationer ska vara enkel och i praktiken är approximationen nära det sanna fältet men enbart långt från kanten. Faktum är att det som Jonas skrev stämmer när man närmar sig kanten och effekten skulle absolut uppenbara sig precis som denne beskrev där.
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-02 kl. 09:38. Anledning: Trams.
Citera
2018-09-02, 09:18
Medlem
Jinxess avatar
Citat:

1. Vad är ett normalt instrument?
2. Aktivera vad? Det globala elektromagnetiska fältet du påstår är vad som får saker att falla rakt ned till marken, även utan laddning?
3. Du förstår inte elektromagnetiska fält, du kan inte ens stava till det.
4. Varför är gravitationen hokus pokus? För att andra plattjordare sagt det till dig? Vilket viljelöst får du är.
Citera
2018-09-02, 09:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det experimentet ger indikation på gravitationen, det bevisar inte. Så sluta upprepa det där mantrat ni har "gravitationen är bevisad"
Skuta att upprepa samma mantra att gravitation inte är bevisat. Det råder inget som helst tvivel om att msssor dras till varandra, det kallas gravitation.
Citera
2018-09-02, 09:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok, så hur länge ska vi kan anklaga varandra för inga bevis ha?
Jag anklagar ingen, jag frågar efter bevis, men får inga.
Citera
2018-09-02, 09:56
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det experimentet ger indikation på gravitationen, det bevisar inte. Så sluta upprepa det där mantrat ni har "gravitationen är bevisad"

Vad är ett bevis enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in