2018-09-01, 23:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Perfekt i sådant fall att ta hjälp av brovittnet om nu HA kände sig hotad, eller hur Ugglan? Eller varför inte bara vända tillbaka mot stadt eller försöka få kontakt med någon annan människa redan på Österlånggatan om nu KM eller någon annan (ej nära vän) fortsatte att klänga och vara besvärande?

Nej, Helena hade skinn på näsan och hade inte gått hem i sällskap med någon som besvärade henne såvida hon inte var under knivhot eller hade en pistol riktad mot sig. Men du som har svar på allt och som till varje pris vill krångla till allt, påstår väl även att hon mycket väl kan ha varit under vapenhot ända sen hon befann sig på Österlånggatan...

Ja "brovittnet" uppfattade säkert samspelet mellan Helena och "pilot" som jääätteansträngt - det är givetvis därför GW ratar den här vittnesuppgiften

Nu kan det faktiskt ha varit så att "mannen med pilotglasögon" hade sansat sig och övertygat Helena om att få gå med henne en bit hemåt - inte nödvändigtvis hela vägen. Du vet, att ödmjukast be om förlåtelse kan ha en positiv effekt. Helena kan trots allt ha låtit honom gå med henne en bit. Inget konstigt med det.

Och att jag "till varje pris vill krångla till allt" … Hmmm, jag kanske bara tänker i nya banor, hittar nya intressanta infallsvinklar, lyfter fram sådant som ingen har tänkt på tidigare. Är inte det bra? Det trodde jag att det var.
Citera
2018-09-01, 23:01
Medlem
Citat:
Du som har koll på vilka som ingick i detta tighta gäng kring Helena och vilka som inte gjorde det, kan du räkna upp vilka killar som du vet ingick i gänget? BW var ju uppenbarligen en av dom, men vilka mer...
Jag vill inte droppa en massa namn här som kanske inte alls har med saken att göra. Men visst skullr jag kunna.
Citera
2018-09-01, 23:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Du som har koll på vilka som ingick i detta tighta gäng kring Helena och vilka som inte gjorde det, kan du räkna upp vilka killar som du vet ingick i gänget? BW var ju uppenbarligen en av dom, men vilka mer...

Ja, för att precisera så skulle man gärna få lite mer info om MK o MO som ju nämnts som potentiella kollaboratörer åt BW (lr vice versa).
Citera
2018-09-01, 23:17
Medlem
Grandpas avatar
Kan någon få ihop ett pussel med dessa 9 frågor/svar från chatten efter radioföljetongen?
(Fetstil = lite motsägelsefullt)
Citat:
01: Mannen inne på discoteket som ville ha hennes uppmärksamhet och pilot är troligtvis samma person?
Mats, SR: Ja, det är samma person som nyligen anhölls.
--------
02: Har Ulrikas dåvarande pojkvän 92 blivit hörd som misstänkt ?
Mats, SR: Nej.

-------
03: killen som Helena var förtjust i, har han varit på förhör? Ulrika borde ju veta vem han är eftersom Helena nämnde honom i telefonsamtalet.
PW, SR: Den killen är förhörd.
PW, SR: Killen Helena var förtjust i är inte densamma som ska ha synts tillsammans med Helena på bron.
Mats, SR: Polisen har utrett honom och han är inte misstänkt.
-------
04: Är mannen som de anklagar för mordet samma man som Helena nämnde till sin syster när hon ringde från hotellet?
PW, SR: Mannen är enbart misstänkt för mord, han är inte anklagad/åtalad. Det är inte den här mannen som Helena berättade om när hon ringde sin syster från Stadt.
-------
05: Har Ulrikas dåvarande pojkvän varit förhörd?
Mats, SR: Vi vet inte det.

-------
06: Varför omnämns inte gemensamme manlige bekant till Helena och Ulrika som talade med Helena innan hon promenerande lämnade Statt?
PW, SR: Han är inte väsentlig för utredningen.
-------
07: Har ni någon känsla av hur trovärdig polisen anser att vittnet vid bron är? Kom vittnesmålet innan hennes klädsel blev allmänt känd? Såg hon Helena på Stadt?
PW, SR: Poliser som vi talat med anser att vittnet är mycket trovärdigt eftersom hon kunde beskriva Helenas byxor i detalj och då var det inte känt bland allmänheten hur byxorna såg ut, bara att det var "glatt färgade bomullsbyxor". Har ingen uppgift om att hon sett Helena inne på Stadt.
-------
08: Vet ni vem mannen som bar pilotglasögon kvällen Helena försvann är?
Mats, SR: Ja. Eller rättare sagt, vem som polisen tror är mannen på bron.
-------
09: Vad hade Helena för relation till dom andra misstänkta som var anhållna.
Mats, SR: Hon hade ingen som helst relation till den 25-åring som häktades 1992. Den man som anhölls några år senare var en vän till familjen. Båda är helt avförda från utredningen.
-------
Senast redigerad av Grandpa 2018-09-01 kl. 23:20.
Citera
2018-09-01, 23:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, jag tror - som jag svarade FedupFlorence - att GW Persson förlitar sig på bilspåren i sanden på lekplatsen - det är därför som GW Persson tror på bilskjuts redan från typ torget (att en bil var involverad). Jag tror att det är den fällan som Skövde-polisen pratar om. GW Persson har missat möjligheten att Helena sannolikt började att gå hem med "mannen med pilotglasögon", men att en bil med en eller två (möjligen tre) personer i körde ikapp dem. Och med tanke på att GW Persson i Veckans brott visade att bilen körde in på cykelvägen direkt när den kom från typ torget, betyder det att GW Persson också bortser från "Hannas" vittnesmål. (Givet under förutsättning att det vittnesmålet är någotsånär korrekt.)

Å andra sidan berättas det i Helena-avsnittet från Efterlyst -96 om ett vittne som ser hur Helena kliver in i en bil, strax efter det att hon lämnat stadt, dvs medans hon fortfarande befinner sig i stan.
Just den här vittnesuppgiften har det av någon anledning talats väldigt lite om i den här tråden trots att den kan vara helt avgörande.

Det måste vara den här vittnesuppgiften som GW bygger hela sitt scenario på och allt beror givetvis på hur tillförlitliga dessa vittnesuppgifter är. GW bedömer uppenbarligen att vittnet som ser HA kliva in i en bil en bit bort från torget är mycket tillförlitligt, så pass tillförlitligt att han kan stryka "brovittnet", medans Jenven/Johansson verkar lägga en större vikt vid "brovittnets" iakttagelse.

Sedan är det ju även så att GM ska placeras in i det hela också och eftersom GW har 2 GM som är nära vänner till HA och som färdas i bil så blir vittet som ser Helena kliva in i en bil i närheten av torget avgörande för hans del.

Jenven/ Johansson å andra sidan ska lyckas få in "mannen i pilotglasögon" i scenariot och då blir "brovittnets" iakttagelse deras mest trovärdiga och avgörande vittne. Lägg där även till att beskrivningen av mannen på bron även passar in på mannen som sågs med Helena inne på stadt tidigare under kvällen. Dock vet man inte med säkerhet om mannen på bron är samma person som sågs med HA inne på stadt, detta har aldrig kunnat säkerställas.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 23:30.
Citera
2018-09-01, 23:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Å andra sidan berättas det i Helena-avsnittet från Efterlyst -96 om ett vittne som ser hur Helena kliver in i en bil, strax efter det att hon lämnat stadt, dvs medans hon fortfarande befinner sig i stan.
Just den här vittnesuppgiften har det av någon anledning talats väldigt lite om i den här tråden trots att den kan vara helt avgörande.

Det måste vara den här vittnesuppgiften som GW bygger hela sitt scenario på och allt beror givetvis på hur tillförlitliga dessa vittnesuppgifter är. GW bedömer uppenbarligen att vittnet som ser HA kliva in i en bil en bit bort från torget är mycket tillförlitligt, så pass tillförlitligt att han kan stryka "brovittnet", medans Jenven/Johansson verkar lägga en större vikt vid "brovittnets" iakttagelse.

Sedan är det ju även så att GM ska placeras in i det hela också och eftersom GW har 2 GM som är nära vänner till HA och som färdas i bil så blir vittet som ser Helena kliva in i en bil i närheten av torget avgörande för hans del.

Jenven/ Johansson å andra sidan ska lyckas få in "mannen i pilotglasögon" i scenariot och då blir "brovittnets" iakttagelse deras mest trovärdiga och avgörande vittne. Lägg där även till att beskrivningen av mannen på bron även passar in på mannen som sågs med Helena inne på stadt tidigare under kvällen. Dock vet man inte med säkerhet om mannen på bron är samma person som sågs med HA inne på stadt, detta har aldrig kunnat säkerställas.

Det där vittnesmålet om bilen som Helena skulle ha stigit in, det var ju falskt.

I chatten svarar MÖ att det var samma man inne på Stadt som är "pilot". Då borde det vara samma kille som på bron, då han hade pilotglasögon.
Citera
2018-09-01, 23:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det där vittnesmålet om bilen som Helena skulle ha stigit in, det var ju falskt.

I chatten svarar MÖ att det var samma man inne på Stadt som är "pilot". Då borde det vara samma kille som på bron, då han hade pilotglasögon.

I Efterlyst 1996 säger man i en videorekonstruktion att polisen vet att Helena har klivit in en bil. Börja titta vid cirka 25 minuter in i klippet. Det är säkert så att teamet i Efterlyst tror så stenhårt på GW Perssons teori att man har gjort videon helt efter hans utlåtanden. Det är ju faktiskt så att GW Persson först håller låda i studion INNAN man kör igång videon. Jag tror att det är så - att teamet i Efterlyst köper GW Perssons utlåtanden rakt av - och att vi kan bortse från denna video. Eller snarare: Den tar upp just GW Perssons teori, som ju just då var den enda som polisen hade. Efter 1998 har ju som bekant Skövde-polisen en egen teori!
(GW Persson börjar prata runt 23:50 in i programmet.)

Det som däremot kan vara av intresse är att GW Persson pratar om några personer som polisen nu vet ljuger i Helena-fallet.

https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-02 kl. 00:01.
Citera
2018-09-01, 23:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Kände du Helena? "Hon hade skinn på näsan"? En tjej som har skinn på näsan som har barnvakt vid 22års ålder och som ständigt hänger sin storasyster runt benen? Kanske hade det lönat sig om man börjat denna tråd i rätt ände och faktiskt försökt få en ärlig bild av offret för det har man sannerligen misslyckats med i denna tråd. Jag vet att man inte bör antyda att Helena kanske inte var den där självständiga framåtsträvade och fullkomliga unga kvinnan men om man läser mellan raderna i uttalanden från U-lrika så borde man kunna urskilja det även om man ej har personlig kännedom. Skinn på näsan är något av en trådsanning. Jag, till skillnad från dig, tror att Helena skulle kunna ta följe med en störande person om så är. Hon kanske inte vill lämna den till sitt eget öde för att den är för full. Hon kanske inte vågar säga nej. Jag tror inte att hon var så svår att övertala. Helena trodde gott om andra människor, även dem som inte gjorde gott., enligt mig. Dessutom vill man hem efter en kväll ute och att bara vilja hem kan ibland påverka omdömet.

Kände du Helena? jag utgår från det eftersom du vet hur hon var som person.

Det kanske är något av en trådsanning, jag vet faktiskt inte. Men intrycket jag har fått efter att ha läst och tagit del av det mesta som finns att tillgå i fallet är att Helena var en person som kunde säga ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Fast jag tror för egen del ändå att hon fick skjuts av någon hon kände väl. Jag tror inte hon gick hem. Jag tror att hon kördes till genvägen vid ekuddenvägen och där inträffade det som man önskar inte hade hänt när hon skulle skiljas från sällskapet i bilen.

Den stora frågan är om hon verkligen fick skjuts ända från stan, jag reserverar mig för att bilen ev. kan ha kommit in i bilden först i ett senare skede, dvs. efter att Helena har passerat Mariehomsbron.
Citera
2018-09-01, 23:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Eftersom det här var -96 får man väl ändå förutsätta att de då inte menar det äldre falska vittnesmålet där H påstås ha klivit in i EA's bil.

Skulle vara intressant att höra lokalpolisens syn på hur bilen kommer in i bilden. Om det nu stämmer att H o en pilot vek av höger direkt efter bron, då borde chansen för en bil att plocka upp dem inte dyka upp igen förrens på Ekuddenvägen, nära kohagenstigens början.. Undrar förresten hur brovittnet sa exakt, sa hon höger lr typ ned bakom polishuset. Jag menar om vittnet kom gående in mot stan på norra sidan av bron medan H o P gick åt motsatthåll så skulle höger för vittnet innebära ner mot Gärdesvägen i stället. Men det har nog polisen koll på iaf.
Citera
2018-09-01, 23:59
Medlem
Citat:
Kände du Helena? jag utgår från det eftersom du vet hur hon var som person.

Det kanske är något av en trådsanning, jag vet faktiskt inte. Men intrycket jag har fått efter att ha läst och tagit del av det mesta som finns att tillgå i fallet är att Helena var en person som kunde säga ifrån.

Den stora frågan är om hon verkligen fick skjuts ända från stan, jag reserverar mig för att bilen ev. kan ha kommit in i bilden först i ett senare skede, dvs. efter att Helena har passerat Mariehomsbron.
Jag var bekant med Helena men hörde ej till hennes nära bekantskapskrets även om jag var närmre vän med några av dem än med Helena.
Jag håller med dig om att man bör reservera sig lite där men att hon troligtvis åkte med i en bil mer eller mindre förutsätter jag ändå, även om man inte ska låsa sig vid något fullt och helt.
Citera
2018-09-02, 00:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu kan det faktiskt ha varit så att "mannen med pilotglasögon" hade sansat sig och övertygat Helena om att få gå med henne en bit hemåt - inte nödvändigtvis hela vägen. Du vet, att ödmjukast be om förlåtelse kan ha en positiv effekt. Helena kan trots allt ha låtit honom gå med henne en bit. Inget konstigt med det.

Jo om KM verkligen är "pilot" så är det faktiskt konstigt att han följer med henne med tanke på att han är sambo med hennes kompis och med tanke på att han och Helena bodde åt helt motsatt håll.

Citat:
Och att jag "till varje pris vill krångla till allt" … Hmmm, jag kanske bara tänker i nya banor, hittar nya intressanta infallsvinklar, lyfter fram sådant som ingen har tänkt på tidigare. Är inte det bra? Det trodde jag att det var.

Precis som jag då, men det passar ju aldrig dig. Jag trodde också att det var bra att göra det.
Citera
2018-09-02, 00:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jo om KM verkligen är "pilot" så är det faktiskt konstigt att han följer med henne med tanke på att han och Helena bodde åt helt motsatt håll.

Nej, det är ändå inte konstigt, eftersom "mannen med pilotglasögon" innerst inne ville ha häng på Helena. Han ville innerst inne fortsätta att klänga på henne, och lyckades få gå med henne. Nog fasen har man själv hakat på det motsatta könet efter krogen även om det var åt helt fel håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in