Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Nej, jag tror - som jag svarade FedupFlorence - att GW Persson förlitar sig på bilspåren i sanden på lekplatsen - det är därför som GW Persson tror på bilskjuts redan från typ torget (att en bil var involverad). Jag tror att det är den fällan som Skövde-polisen pratar om. GW Persson har missat möjligheten att Helena sannolikt började att gå hem med "mannen med pilotglasögon", men att en bil med en eller två (möjligen tre) personer i körde ikapp dem. Och med tanke på att GW Persson i Veckans brott visade att bilen körde in på cykelvägen direkt när den kom från typ torget, betyder det att GW Persson också bortser från "Hannas" vittnesmål. (Givet under förutsättning att det vittnesmålet är någotsånär korrekt.)
Å andra sidan berättas det i Helena-avsnittet från Efterlyst -96 om ett vittne som ser hur Helena kliver in i en bil, strax efter det att hon lämnat stadt, dvs medans hon fortfarande befinner sig i stan.
Just den här vittnesuppgiften har det av någon anledning talats
väldigt lite om i den här tråden trots att den kan vara helt avgörande.
Det måste vara den här vittnesuppgiften som GW bygger hela sitt scenario på och allt beror givetvis på hur tillförlitliga dessa vittnesuppgifter är. GW bedömer uppenbarligen att vittnet som ser HA kliva in i en bil en bit bort från torget är mycket tillförlitligt, så pass tillförlitligt att han kan stryka "brovittnet", medans Jenven/Johansson verkar lägga en större vikt vid "brovittnets" iakttagelse.
Sedan är det ju även så att GM ska placeras in i det hela också och eftersom GW har 2 GM som är nära vänner till HA och som färdas i bil så blir vittet som ser Helena kliva in i en bil i närheten av torget avgörande för hans del.
Jenven/ Johansson å andra sidan ska lyckas få in "mannen i pilotglasögon" i scenariot och då blir "brovittnets" iakttagelse deras mest trovärdiga och avgörande vittne. Lägg där även till att beskrivningen av mannen på bron även passar in på mannen som sågs med Helena inne på stadt tidigare under kvällen. Dock vet man inte med säkerhet om mannen på bron är samma person som sågs med HA inne på stadt, detta har aldrig kunnat säkerställas.