2018-09-01, 20:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Värdefullt att få rapporter från folk som fortfarande bor i stan vad som sägs o vad som har snappats upp. Ja, det kan väl nu nästan anses säkert att KM varit inne på förhör, och förmodligen är den lokala polisens huvudspår. Däremot kan ju även flera personer ha varit inne på förhör och att KM även skulle vara GM lr inblandad på något sätt är fortfarande en öppen fråga.

Angående det fetade. Det har sagts tidigare att det på den tiden gick en stig även typ från bakom polishuset till ungefär det ställe på Ekuddenvägen där stigen genom kohagen började. Hur trafikerad var denna stig egentligen?

Om HA valde att gå den stigen mitt i natten så var det knappast den berusade, 4 år äldre, stadgade KM (som dessutom hade klängt och limmat på henne inne på stadt) som hon frivilligt hade i sällskap. Nej i sådant fall bör det ha varit en mer nära vän, typ som BW eller någon annan.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 20:34.
Citera
2018-09-01, 21:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Värdefullt att få rapporter från folk som fortfarande bor i stan vad som sägs o vad som har snappats upp. Ja, det kan väl nu nästan anses säkert att KM varit inne på förhör, och förmodligen är den lokala polisens huvudspår. Däremot kan ju även flera personer ha varit inne på förhör och att KM även skulle vara GM lr inblandad på något sätt är fortfarande en öppen fråga.

Angående det fetade. Det har sagts tidigare att det på den tiden gick en stig även typ från bakom polishuset till ungefär det ställe på Ekuddenvägen där stigen genom kohagen började. Hur trafikerad var denna stig egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om HA valde att gå den stigen mitt i natten så var det knappast den berusade, 4 år äldre, stadgade KM (som dessutom hade klängt och limmat på henne inne på stadt) som hon frivilligt hade i sällskap. Nej i sådant fall bör det ha varit en mer nära vän, typ som BW eller någon annan.

Vem har sagt att Helena hade frivilligt sällskap av någon? Någon (sannolikt "mannen med pilotglasögon") kan faktiskt ha varit efterhängsen även efter det att Stadt stängde. Och att Helena och "mannen med pilotglasögon" skulle ha gått ner höger efter bron betyder INTE att det var i samförstånd - Helena kan faktiskt ha försökt att "bryta kontakten" genom att lämna bron/gångvägen, men att "mannen med pilotglasögon" ändå följde efter. (Som en variant.) Så, om det är samme man som klängde på Helena inne på Stadt, kan han mycket väl ha klängt på Helena även efter det att Stadt stängde. Kanske är det KM? Nog lutar det åt, alltid, att det är en person inifrån Stadt som faktiskt är "mannen med pilotglasögon" och som kanske också är gärningsmannen. Om vi däremot letar bredare efter gärningsmannen kan vi mycket väl ha att göra med folk utanför Stadt.

En till sak att fundera över angående brovittnet: Om brovittnet ser Helena och "mannen med pilotglasögon" vika av åt höger efter bron finns i praktiken två möjligheter: Antingen vek Helena och "mannen med pilotglasögon" av från bron INNAN brovittnet passerade dem ELLER så vände sig brovittnet om efter det att hon hade mött Helena och "mannen med pilotglasögon". Inte för att det kanske gör någon skillnad, men om brovittnet vänder sig om efter att ha mött/passerat Helena och "mannen med pilotglasögon", kan det betyda att hon ändå "kände att mötet var intressant", kanske på grund av de speciella byxorna. Och vem vet, kanske har hon sagt till polisen (vilket vi i så fall inte känner till) att hon uppfattade att samspelet mellan Helena och "mannen med pilotglasögon" var ansträngt?
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-01 kl. 21:56.
Citera
2018-09-01, 21:42
Medlem
Citat:

Enligt mig så tog man vanligtvis cykel/gångvägen utmed stora vägen, tog av till höger efter polishuset ner mot Ekudden Följde den tills det var dags att snedda åt vänster mot Helenas hem Där träffade man alltid någon Jag skulle inte känna mig rädd där på den tiden eller akta mig för att gå med någon Kanske var det inte lika för tjejerna men jag tror inte de var rädda heller Alla gick där Någon annan får gärna ge sin bild av det Vem gm är är verkligen en öppen fråga men jag gissar ändå på att det är en närmre vän än K-las Alla kände ju till dessa vägar men alla kände inte till Helenas rutiner och det tror jag mördaren gjorde någorlunda. Däremot så kan jag tycka att få som nämns i tråden är verkligen de som hör till Helenas närmsta omgivning. Det var ett stort gäng ungdomar som umgicks. B-jörn hör ju dit, PR platsade aldrig, K-rämer och U-llberg hörde inte dit. K-las var väl bara pojkvän till en av Helenas vänner som ej ingick i detta tighta gäng. Givetvis så kan det vara någon random eller utanför gänget men så tänker iallafall jag, att denna killen är en kameleont mitt ibland dem.
Citera
2018-09-01, 22:04
Medlem
Xeitums avatar
GW verkar som sagt inte tro på att HA gick på bron med en man som ev. var pilot, bliskjuts (från centum) verkar vara hans teori. Skövde polisen säger att GW går i en fälla, vilken fälla kan man undra.

Spekulerar: Kan det vara så att lokalpoliserna anser att föremålen som hittas i kohagen är utplacerade i efterhand. Det har ju även framförts som möjligt av flertal skribenter. Men om de nu går på bronteorin så skulle något alltså gå snett redan på första stigen, alternativt att en bil "råkar" möta dem när de kommer ut på Ekuddenvägen o H tvingas in i bilen som sedan kör ut mot M-forsleden o l korsningen ses ev. H när hon försöker s it ur bilen.
Citera
2018-09-01, 22:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
GW verkar som sagt inte tro på att HA gick på bron med en man som ev. var pilot, bliskjuts (från centum) verkar vara hans teori. Skövde polisen säger att GW går i en fälla, vilken fälla kan man undra.

Spekulerar: Kan det vara så att lokalpoliserna anser att föremålen som hittas i kohagen är utplacerade i efterhand. Det har ju även framförts som möjligt av flertal skribenter. Men om de nu går på bronteorin så skulle något alltså gå snett redan på första stigen, alternativt att en bil "råkar" möta dem när de kommer ut på Ekuddenvägen o H tvingas in i bilen som sedan kör ut mot M-forsleden o l korsningen ses ev. H när hon försöker s it ur bilen.

Nej, jag tror - som jag svarade FedupFlorence - att GW Persson förlitar sig på bilspåren i sanden på lekplatsen - det är därför som GW Persson tror på bilskjuts redan från typ torget (att en bil var involverad). Jag tror att det är den fällan som Skövde-polisen pratar om. GW Persson har missat möjligheten att Helena sannolikt började att gå hem med "mannen med pilotglasögon", men att en bil med en eller två (möjligen tre) personer i körde ikapp dem. Och med tanke på att GW Persson i Veckans brott visade att bilen körde in på cykelvägen direkt när den kom från typ torget, betyder det att GW Persson också bortser från "Hannas" vittnesmål. (Givet under förutsättning att det vittnesmålet är någotsånär korrekt.)
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-01 kl. 22:24.
Citera
2018-09-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Hur menade du nu?
bara att en tråd sa det inte var drog relaterad och alder passer bra med pilot, och muligens nogot som plutseligskjer...det finns en trykkokare i saken
Citera
2018-09-01, 22:25
Medlem
Donnabella6s avatar
[quote=Xeitum|65114192]
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6

Visst, ca 2% av befolkningen uppges ju vara psykopater så risken/chansen finns. Dessutom så är egenskapen "dålig impulskontroll" något som anses lite vanligare hos psykopaten och det är ju något som stämmer in på karln. För egen del tror jag det lika gärna kan vara ett uttryck för "sjuk humor", oeftertänksamhet, spelevinkbeteende, om vi nu ska dra slutsatsen att bilden är publicerad pga pilothistorien.

Vet ej varför det står Pudeln,var jag som skrev inlägget,blev väl nåt fel.
Ja,du får gärna kalla det sjuk humor.
Vi tycker olika.Inte värre än så.
Jag drog/drar mina egna slutsatser som vi alla gör.
Jag tycker som "bäst"att det är respektlöst.
Sen vad jag tror om honom står ju i inlägget.
Citera
2018-09-01, 22:28
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Samma kille som det i tråden talas om i detta. Ekudden var ett ställe många festade på på den tiden. Mycket fylla och då givetvis käbbel och skit. OM han gjorde det så anser iallafall inte jag att det kan kopplas till Helenas försvinnande. Vanligt förekommande. Känns tråkigt att dra in det här även om han är känd i missbrukarkretsar om det inte finns mer än så att tillägga om denna händelse. Många gick säkerligen till och från Ekudden denna kväll och vidare natt. Det förbryllar mig att det finns så få vittnen som offentliggjorts. Finns inte fler vittnen så kan inte Helena ha gått hem. Det är vältrafikerat där hon skulle gått hela dygnet vid det fina vädret och helg.

Tror som sagt hon fick "skjuts" ,enl Leif Gw's teori.Håller med,konstigt så få såg henne.
Citera
2018-09-01, 22:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vem har sagt att Helena hade frivilligt sällskap av någon? Någon (sannolikt "mannen med pilotglasögon") kan faktiskt ha varit efterhängsen även efter det att Stadt stängde. Och att Helena och "mannen med pilotglasögon" skulle ha gått ner höger efter bron betyder INTE att det var i samförstånd - Helena kan faktiskt ha försökt att "bryta kontakten" genom att lämna bron/gångvägen, men att "mannen med pilotglasögon" ändå följde efter. (Som en variant.) Så, om det är samme man som klängde på Helena inne på Stadt, kan han mycket väl ha klängt på Helena även efter det att Stadt stängde. Kanske är det KM? Nog lutar det åt, alltid, att det är en person inifrån Stadt som faktiskt är "mannen med pilotglasögon" och som kanske också är gärningsmannen. Om vi däremot letar bredare efter gärningsmannen kan vi mycket väl ha att göra med folk utanför Stadt.

En till sak att fundera över angående brovittnet: Om brovittnet ser Helena och "mannen med pilotglasögon" vika av åt höger efter bron finns i praktiken två möjligheter: Antingen vek Helena och "mannen med pilotglasögon" av från bron INNAN brovittnet passerade dem ELLER så vände sig brovittnet om efter det att hon hade mött Helena och "mannen med pilotglasögon". Inte för att det kanske gör någon skillnad, men om brovittnet vänder sig om efter att ha mött/passerat Helena och "mannen med pilotglasögon", kan det betyda att hon ändå "kände att mötet var intressant", kanske på grund av de speciella byxorna. Och vem vet, kanske har hon sagt till polisen (vilket vi i så fall inte känner till) att hon uppfattade att samspelet mellan Helena och "mannen med pilotglasögon" var ansträngt?

Perfekt i sådant fall att ta hjälp av brovittnet om nu HA kände sig hotad, eller hur Ugglan? Eller varför inte bara vända tillbaka mot stadt eller försöka få kontakt med någon annan människa redan på Österlånggatan om nu KM eller någon annan (ej nära vän) fortsatte att klänga och vara besvärande?

Nej, Helena hade skinn på näsan och hade inte gått hem i sällskap med någon som besvärade henne såvida hon inte var under knivhot eller hade en pistol riktad mot sig. Men du som har svar på allt och som till varje pris vill krångla till allt, påstår väl även att hon mycket väl kan ha varit under vapenhot ända sen hon befann sig på Österlånggatan...

Ja "brovittnet" uppfattade säkert samspelet mellan Helena och "pilot" som jääätteansträngt - det är givetvis därför GW ratar den här vittnesuppgiften
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 22:32.
Citera
2018-09-01, 22:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Fällan som dom anser att GW går i grundar sig förmodligen i däckspåren, man anser nog att GW gör en missbedömning när han påstår att HA kliver in i en bil redan i ett tidigt skede, dvs före Marieholmsbron.
Citera
2018-09-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Perfekt i sådant fall att ta hjälp av brovittnet om nu HA kände sig hotad, eller hur Ugglan? Eller varför inte bara vända tillbaka mot stadt eller försöka få kontakt med någon annan människa redan på Österlånggatan om nu KM eller någon annan (ej nära vän) fortsatte att klänga och vara besvärande?

Nej, Helena hade skinn på näsan och hade inte gått hem i sällskap med någon som besvärade henne såvida hon inte var under knivhot eller hade en pistol riktad mot sig. Men du som har svar på allt och som till varje pris vill krångla till allt, påstår väl även att hon mycket väl kan ha varit under vapenhot ända sen hon befann sig på Österlånggatan...

Ja "brovittnet" uppfattade säkert samspelet mellan Helena och "pilot" som jääätteansträngt - det är givetvis därför GW ratar den här vittnesuppgiften
Kände du Helena? "Hon hade skinn på näsan"? En tjej som har skinn på näsan som har barnvakt vid 22års ålder och som ständigt hänger sin storasyster runt benen? Kanske hade det lönat sig om man börjat denna tråd i rätt ände och faktiskt försökt få en ärlig bild av offret för det har man sannerligen misslyckats med i denna tråd. Jag vet att man inte bör antyda att Helena kanske inte var den där självständiga framåtsträvade och fullkomliga unga kvinnan men om man läser mellan raderna i uttalanden från U-lrika så borde man kunna urskilja det även om man ej har personlig kännedom. Skinn på näsan är något av en trådsanning. Jag, till skillnad från dig, tror att Helena skulle kunna ta följe med en störande person om så är. Hon kanske inte vill lämna den till sitt eget öde för att den är för full. Hon kanske inte vågar säga nej. Jag tror inte att hon var så svår att övertala. Helena trodde gott om andra människor, även dem som inte gjorde gott., enligt mig. Dessutom vill man hem efter en kväll ute och att bara vilja hem kan ibland påverka omdömet. Fast jag tror för egen del ändå att hon fick skjuts av någon hon kände väl. Jag tror inte hon gick hem. Jag tror att hon kördes till genvägen vid ekuddenvägen och där inträffade det som man önskar inte hade hänt när hon skulle skiljas från sällskapet i bilen.
Senast redigerad av Svanunge 2018-09-01 kl. 22:58.
Citera
2018-09-01, 22:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Vem gm är är verkligen en öppen fråga men jag gissar ändå på att det är en närmre vän än K-las Alla kände ju till dessa vägar men alla kände inte till Helenas rutiner och det tror jag mördaren gjorde någorlunda. Däremot så kan jag tycka att få som nämns i tråden är verkligen de som hör till Helenas närmsta omgivning. Det var ett stort gäng ungdomar som umgicks. B-jörn hör ju dit, PR platsade aldrig, K-rämer och U-llberg hörde inte dit. K-las var väl bara pojkvän till en av Helenas vänner som ej ingick i detta tighta gäng. Givetvis så kan det vara någon random eller utanför gänget men så tänker iallafall jag, att denna killen är en kameleont mitt ibland dem.

Du som har koll på vilka som ingick i detta tighta gäng kring Helena och vilka som inte gjorde det, kan du räkna upp vilka killar som du vet ingick i gänget? BW var ju uppenbarligen en av dom, men vilka mer...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-01 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in