Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Jag fattar inte det där riktigt? Om Sentio nu har rådata på 27% så borde väl det vara det absoluta taket för SD? Eller är det här en eventuell skämsfaktor kommer in i bilden? Men om så är fallet så borde väl inte siffrorna vara lägre när dom har viktats? Jag blir snurrig av att tänka på det, hjälp!
Nja. Tänk så här, rådata är alla svar de fått in utan någon som helst påverkan. Det betyder i sig inte mycket. Fråga bara på Södermalm eller Kalix, Bombay eller Stockholm och svaren kan bli till mycket olika resultat. Rådata behöver inte betyda tak, golv eller mycket alls beroende på hur bra eller dålig den utfrågade gruppen representerar alla oss som ska rösta.
Det intressanta med Sentios rådata är 1, tidigare har det berättats av diverse chefer på Yougov (se några sidor bak) samt Demoskop (om jag minns rätt) att skillnaden i rådata är väldigt liten mellan de olika företagen.
Dvs om tex Sifo också har rådata på 27 % men skattar SD till 16,9, eller Demoskop på strax över 20 % så är det inget annat än sjukt. Då lägger de alldeles för stor vikt vid senaste valet för att ha någon som helst relevans i ett föränderligt samhälle.
2, vad var Sentios rådata innan förra valet och hur såg det ut mot valresultatet. Var SD överskattade i rådatan och såg det ut i jämförelse med valresultatet? Skulle kunna ge intressant info om vad vi kan förvänta oss.
Btw någon nämnde att aktiviteter på sociala medier inte kan användas för att bedöma opinionsläget. När jag inte är på mobilen så kan jag länka till en studie om just precis det. Vill ni ha den direkt så kolla opinionstråden om AfS runt kl 18 igår. Där lyfter en person just en studie där de undersökt och kommit fram till att det speglar opinionsläget bra!