2018-09-01, 18:01
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det kom en ordinarie OU i går som visar på ett ras på en PE från föregående månad. Allt beror på ett reportage om förtroendevalda som klär ut sig i Naziuniformer. Vad är detta för reportage och vilken tidning har skrivit om detta?

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-31-augusti-2018

Det visar vilken socialliberal bubbla Sifo lever i. Antagligen något som är stort på deras senaste fikarast med alla anställda på Sifo. Resten av Sverige som de låtsas mäta har ingen aning och röstar SD.

Nyheter Idag skriver lite om viktningar etc. som kan vara intressant. De gör lite propaganda mot AfS också. Olåst artikel.

https://nyheteridag.se/siffrorna-visar-att-afs-blockerar-mojlig-majoritet-for-sd-m-och-kd-kan-avgoras-av-en-procentenhet/
2018-09-01, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Intressant att Sentio har 27% för Sverigedemokraterna i sin rådata

https://nyheteridag.se/plus/sd-kan-fa-29-procent-i-valet-sentio-kommenterar-radatan-i-senaste-matningen/

Jag fattar inte det där riktigt? Om Sentio nu har rådata på 27% så borde väl det vara det absoluta taket för SD? Eller är det här en eventuell skämsfaktor kommer in i bilden? Men om så är fallet så borde väl inte siffrorna vara lägre när dom har viktats? Jag blir snurrig av att tänka på det, hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Exakt, C är det nya MP.

https://www.metro.se/artikel/mp-tredje-störst-och-sd-gör-rekordmätning-hit-flyr-s-väljare-xr

Eller denna: 11 Sep 2014

"Nu är det match"
I Svd:s/Sifos senaste opinionsmätning som presenterades sent på onsdagen når Miljöpartiet 10, 3 procent och landar därmed på bronsplatsen.

https://www.expressen.se/nyheter/val2014/kampen-mellan-sd-och-mp-hardnar/

Sen gick det så här: 12 juni 2015

"Miljöpartiet har gett upp kampen med Sverigedemokraterna om att bli riksdagens tredje största parti. Nya målet som kongressen ska slå fast handlar om att nå tvåsiffriga opinionssiffror."

https://www.svd.se/mp-ger-upp-kampen-med-sd

Men om C nu är det nya Mp gällande överskattning, kan man då anta att Mp inte är lika överskattade längre?
2018-09-01, 18:10
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det var en dagsmätning som redan "diskuterats".

Okej, trodde att det var olika mätningar när resultatet i tidningen var lägre än i PDF dokumentet från Sifo.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/kantar_sifo_vb_31_augusti_2018.pdf

Edit: Tidningen har nu korrigerat felet.
Senast redigerad av Mike.Andersen 2018-09-01 kl. 18:12.
2018-09-01, 18:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Okej, trodde att det var olika mätningar när resultatet i tidningen var lägre än i PDF dokumentet från Sifo.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/kantar_sifo_vb_31_augusti_2018.pdf

Nej. SvD hade samma resultat. Redan igår.
https://www.svd.se/dagliga-valjarbarometrar-fran-svd-sifo-fram-till-valet
2018-09-01, 18:31
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Enligt ”Franz’s” omräkningsfaktor för SKOP ger 1,46 x 19,5 = 28,5% för SD! Hoppsan!

Omräkningsfaktorn torde korrespondera mer eller nindre 100 procent med inkompetensfaktorn!

Sannolikheten för syrgasbehov för motståndarna till SD förefaller därmed betydlgt högre än för oss - den 9 september!...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-09-01 kl. 18:38.
2018-09-01, 18:32
Medlem
Cykeltutas avatar
Till er som är livrädda för valfusk.
Jag kommer sitta som röstmottagare och -räknare på valdagen. Jag var på utbildning för ändamålet hos min kommun häromsistens och är inte ett dugg orolig. Förtidsrösterna levereras till röstarens ordinarie röstställe under valdagen. Rösterna plockas ut ur det kuvert som röstmottagarna hos ert förtidsröstställe lagt dem i och läggs i de urnor där de hör hemma (dvs vid räkningen går det inte att se vilka som är förtidsröster respektive inte). Det är bra många som måste vara överens vid eventuellt fusk eftersom varenda siffra protokollföra så avvikelser syns.

Det är första valet jag valarbetar i men jag upplever det som om de är mindre rigida i år med själva valsedlarna. Tidigare fick det ju inte finnas veck och liknande på dem, det har de inte sagt nåt om nu (däremot får de inte ligga t ex dubbelvikta i kuvertet). När det gäller valsedlar som folk skrivit parti på själva så gäller ”om det är uppenbart vilket parti som åsyftas så går rösten till det partiet” så personligen kommer jag lägga sedlar märkta ”folkpartiet” till Liberalerna, ”SD” till Sverigedemokrarna och ”sossarna” till Socialdemokraterna. Sen kanske andra gör annorlunda men det är de riktlinjer jag har fått.

Kuvert med mer än en valsedel i oavsett om det är två från samma parti går fetbort tydligen. Så var noga med att ni inte lägger i två av misstag. 🙂
2018-09-01, 18:39
Medlem
Citat:
Sammanfattning för aug-2018:

Genomsnittet:

I slutet av juni/början av augusti minskade SD från sina toppnoteringar under juni-juli, från ~22% till ~20%. Sedan dess har SD legat på ungefär samma nivå ~20%.

Även AfS verkar ha ökat och ligger nu över 1% i snitt.

"Korrigeringen":
Tar man hänsyn till de historiska underskattningar kan man skatta deras stöd som:
SD – 22-26%
AfS – 1-3%

Tillsammans – 23-29%

Om AfS/Övriga förtsätter att öka/ligga på höga nivåer är det nog värt att stödrösta på dem, iaf om man kan tänka sig sympatisera med clownerna - annars kan det kan det komma surt efter om 2-3% går bort
Skulle AFS få 1,3%, så innebär det att de får 25% av alla som ens känner till dem. Utanför FB har jag aldrig hört dem nämnas. Jag tror det är för optimistiskt. Däremot är det ändå 1,3% av SD:s röster, och det kan vara dyrt.
2018-09-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Min mage (Min och Sharias magar utnyttjas flitigt nu..). Fast mest bygger det på MPs katastrof förra valet. Och Centern har inför detta val intagit, och i MSM, fått samma roll - jag tror och hoppas att historien upprepar sig.

Tror inte C har samma roll som MP 2014 även om det till viss del kan stämma. Fattar dock fortfarande inte hur du fick för dig att plocka fram det citatet (gissar jag skrev det för halvår sedan) när ingen diskussion i tråden för närvarande handlar om det
2018-09-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag fattar inte det där riktigt? Om Sentio nu har rådata på 27% så borde väl det vara det absoluta taket för SD? Eller är det här en eventuell skämsfaktor kommer in i bilden? Men om så är fallet så borde väl inte siffrorna vara lägre när dom har viktats? Jag blir snurrig av att tänka på det, hjälp!

Nja. Tänk så här, rådata är alla svar de fått in utan någon som helst påverkan. Det betyder i sig inte mycket. Fråga bara på Södermalm eller Kalix, Bombay eller Stockholm och svaren kan bli till mycket olika resultat. Rådata behöver inte betyda tak, golv eller mycket alls beroende på hur bra eller dålig den utfrågade gruppen representerar alla oss som ska rösta.

Det intressanta med Sentios rådata är 1, tidigare har det berättats av diverse chefer på Yougov (se några sidor bak) samt Demoskop (om jag minns rätt) att skillnaden i rådata är väldigt liten mellan de olika företagen.
Dvs om tex Sifo också har rådata på 27 % men skattar SD till 16,9, eller Demoskop på strax över 20 % så är det inget annat än sjukt. Då lägger de alldeles för stor vikt vid senaste valet för att ha någon som helst relevans i ett föränderligt samhälle.

2, vad var Sentios rådata innan förra valet och hur såg det ut mot valresultatet. Var SD överskattade i rådatan och såg det ut i jämförelse med valresultatet? Skulle kunna ge intressant info om vad vi kan förvänta oss.

Btw någon nämnde att aktiviteter på sociala medier inte kan användas för att bedöma opinionsläget. När jag inte är på mobilen så kan jag länka till en studie om just precis det. Vill ni ha den direkt så kolla opinionstråden om AfS runt kl 18 igår. Där lyfter en person just en studie där de undersökt och kommit fram till att det speglar opinionsläget bra!
Senast redigerad av swegunners 2018-09-01 kl. 18:50.
2018-09-01, 18:51
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Gäsp. Det var inte fallet 2014.
Kod:
13 sept	10,3%
11 sept	8,9%
5 sept	10,4%
29 aug	11,0%
22 aug	10,1%
16 aug	10,1%
9 aug	9,0%
Då var det ett annat OI även om du måste erkänna att 8% var låågt. Men fanns ju de som var ännu värre.
2018-09-01, 18:54
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Gick förbi henne idag nyss då hon stod och kampanjade utanför Fältöversten på Östermalm. Kan intyga att det är precis så hon såg ut då hon pratade med väljare.
Hemskt att hon inte skärpt till sig nåt på de 6 åren som gått sen jag såg henne sist. Folk kan väl inte vara så dumma att det är enbart för att hon är kvinna som gör henne populär. För hennes robotaktiga stil med det stela flinet borde ju vara ett sänke för vem som helst annars. Och när hon börjar prata blir det ju ännu värre. Nä det är en gåta det där.
2018-09-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Skulle AFS få 1,3%, så innebär det att de får 25% av alla som ens känner till dem. Utanför FB har jag aldrig hört dem nämnas. Jag tror det är för optimistiskt. Däremot är det ändå 1,3% av SD:s röster, och det kan vara dyrt.

Många av de som röstar AfS hade valt soffan annars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in