2018-09-01, 14:02
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
IPCC har haft mycket rätt i sina förutsägelser om klimatet. Det har fortsatt att bli varmare, isarna har fortsatt att tina, havsnivån har fortsatt stiga, extremvädren har blivit fler och mer extrema.

Precis.
Men de använder en alldeles för kort tidsperiod för att kunna dra några slutsatser.
Den globala medeltemperaturen började sjunka redan för 3000 år sedan.

För övrigt började CO2 halten i atmosfären att stiga för 8000 år sedan, långt innan industrialiseringen startade.

Så någon tvärsäker koppling mellan medeltemperatur och koldioxid finns inte.
Citera
2018-09-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Men de använder en alldeles för kort tidsperiod för att kunna dra några slutsatser.
Den globala medeltemperaturen började sjunka redan för 3000 år sedan.
En långsam förändring som beror på att jordens bana långsamt förändras, samma fenomen som styr istidscyklerna.
Citat:
För övrigt började CO2 halten i atmosfären att stiga för 8000 år sedan, långt innan industrialiseringen startade.
Var får du alla sådana här "fakta" ifrån? Det är dags för dig att komma med lite källhänvisningar för alla konstiga påståenden du gör!
Citat:
Så någon tvärsäker koppling mellan medeltemperatur och koldioxid finns inte.
Jo, kopplingen är tvärsäker, däremot är inte CO2-halten det enda som påverkar temperaturen.
Citera
2018-09-01, 14:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
IPCC har haft mycket rätt i sina förutsägelser om klimatet. Det har fortsatt att bli varmare, isarna har fortsatt att tina, havsnivån har fortsatt stiga, extremvädren har blivit fler och mer extrema.
Detta är det väsentliga i klimatforskningen och IPCC:s arbete.

Jag har precis förklarat varför modellerna inte stämmer exakt. Du gör en höna av en fjäder, ditt syfte är helt klart att svartmåla klimatforskningen.

Du kan likna detta vid läkares förutsägelser: Om du går omkring med högt blodtryck så riskerar du att få en hjärtinfarkt. Men man kan inte säga exakt vad som är för högt blodtryck och man kan inte säga när hjärtinfarkten kommer. Bara att det är sannolikt.

Så är det med det mesta i livet. Vi kan inte sätta exakta värden på saker och ting utan får hålla till godo med vad våra erfarenheter och annat säger oss om risker och sannolikheter.

IPCC har inte "varit tvungna" att justera sina modeller, det är en del av deras arbete. Modellerna är i första hand till för att vara ett verktyg för klimatforskningen. Så jag förstår inte alls ditt fokus på dem.

Det är nästan övertydligt hur du drar fram brister att klaga även om de är mindre relevant för själva klimatfrågan.

Jimmies uttalande säger mer om hans bristande kunskaper än om vetenskapen i sig.

Alla måste minska sina utsläpp, så är det bara. Om man följer ditt resonemang så skulle bara nationer med stor befolkning och stora utsläpp vara tvungna att stoppa sina utsläpp. Har du räknat på vad det skulle betyda?

Det är tydligt att du värnar fossilindustrin. Det är ditt främsta intresse. Det är därför du är så fientlig mot klimatforskningen att du rentav sprider falska uppgifter och lögner om den.

Jag tror att länder som satsar mycket på förnybar energi kommer att vinna väldigt mycket på det. Deras el kommer att bli billig, ren, tillförlitlig och framförallt hållbar. Solen är den mest överlägsna energikällan, den ger hela världens natur tillräckligt med energi och ändå räcker den till oss också. Jag tror inte du fattar vad oändlig innebär.
Ja, men jag motsätter mig inte att det blir varmare. Det jag försöker säga är att charlataner som Rockström et al. skulle förorsaka mer skada än nytta t.o.m. när det gäller CO2-utsläpp och det till enorm kostnad i liv och kapital.
Citera
2018-09-01, 14:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men jag motsätter mig inte att det blir varmare. Det jag försöker säga är att charlataner som Rockström et al. skulle förorsaka mer skada än nytta t.o.m. när det gäller CO2-utsläpp och det till enorm kostnad i liv och kapital.
Rockström är ingen charlatan. Det fetade är obegripligt. Har du förstått att vi måste minska CO2-utsläppen?
Citera
2018-09-01, 14:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Rockström är ingen charlatan. Det fetade är obegripligt. Har du förstått att vi måste minska CO2-utsläppen?
Jo, när han säger att vi går mot en Tipping Point om x år när redan hypotesen om att det blir y grader varmare om z år inte är falsifierbar.

Enkel metodologi. Det första måste fastställas för att kunna fastställa det andra.
Citera
2018-09-01, 15:24
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jo, när han säger att vi går mot en Tipping Point om x år när redan hypotesen om att det blir y grader varmare om z år inte är falsifierbar.

Enkel metodologi. Det första måste fastställas för att kunna fastställa det andra.
Dels var han inte ensam i den senaste uppmärksammade studien. Han står inte ens som förstaförfattare. Det gör Will Steffen. Dessutom är detta knappast den första studien som pekar på ickelinjära förlopp inom klimatforskningen. Så jag förstår inte öht varför Rockström blivit så demoniserad. Känns mest som en väldigt enkel utväg för de som inte har något relevant att komma med.

Humanlifes sista fråga känns extremt relevant för dig att svara på.
Citera
2018-09-01, 15:26
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Jo, kopplingen är tvärsäker, däremot är inte CO2-halten det enda som påverkar temperaturen.

Ingen VET om det är koldioxiden i atmosfären som påverkar temperaturen, eller om det är tvärtom temperaturen som påverkar nivåerna av koldioxid.
Därmed är inte kopplingen glasklar.

Visst, det finns en del forskare som påstår att de är säkra, men det innebär inte att de har rätt och alla andra har fel.
Citera
2018-09-01, 15:33
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ingen VET om det är koldioxiden i atmosfären som påverkar temperaturen, eller om det är tvärtom temperaturen som påverkar nivåerna av koldioxid.
Därmed är inte kopplingen glasklar.

Visst, det finns en del forskare som påstår att de är säkra, men det innebär inte att de har rätt och alla andra har fel.
Kopplingen är glasklar. Vi "vet" så gott som något går att "veta" inom vetenskapen.

Vi vet också att de naturliga koldioxidsänkorna och källorna är nettonegativa. Ungefär hälften av våra utsläpp stannar i atmosfären. Resten tas upp av land och hav (försurning). Vi "vet" så gott som något går att "veta" inom vetenskapen att den kraftiga uppgången av co2 i atmosfären beror på oss.
Citera
2018-09-01, 16:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Dels var han inte ensam i den senaste uppmärksammade studien. Han står inte ens som förstaförfattare. Det gör Will Steffen. Dessutom är detta knappast den första studien som pekar på ickelinjära förlopp inom klimatforskningen. Så jag förstår inte öht varför Rockström blivit så demoniserad. Känns mest som en väldigt enkel utväg för de som inte har något relevant att komma med.

Humanlifes sista fråga känns extremt relevant för dig att svara på.
Tycker jag har svarat på den frågan ganska så utförligt faktiskt:

http://www.iiasa.ac.at/web/home/about/news/180730-food-insecurity.html

Vi ska inte ha några domedagsprofeter i statlig tjänst, helt enkelt för allas bästa. MSB borde gripa in mot sådana dårar med tanke på alla stackars klimathysterikor vi har. Allvarligt talat, det är också en tragisk effekt av at låta personer som honom hållas, att vi skrämmer upp människor i onödan så att några t.o.m. behöver psykiatrisk omvårdnad.

Vill han hålla på med sin obskyra forskning så får han allt finansiera den själv och skaffa sig sin egen betalda plattform där han kan sprida sina kvasiteorier.
Citera
2018-09-01, 16:21
Medlem
Citat:
Du kanske inte vet, men blanda inte ihop vad du vet med vad andra som är mer kunniga vet. Jag efterfrågar också fortfarande källor på alla dina horribla påståenden om vulkaner etc.
Citera
2018-09-01, 16:25
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Nej alltså? Du har inte förstått att vi måste begränsa våra utsläpp av växthusgaser.
Citat:

Vi ska inte ha några domedagsprofeter i statlig tjänst, helt enkelt för allas bästa. MSB borde gripa in mot sådana dårar med tanke på alla stackars klimathysterikor vi har. Allvarligt talat, det är också en tragisk effekt av at låta personer som honom hållas, att vi skrämmer upp människor i onödan så att några t.o.m. behöver psykiatrisk omvårdnad.

Vill han hålla på med sin obskyra forskning så får han allt finansiera den själv och skaffa sig sin egen betalda plattform där han kan sprida sina kvasiteorier.
Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg.
Citera
2018-09-01, 16:27
Medlem
Citat:

Du envisas med att upprepa länken till den där artikeln som om den bevisar något avgörande. Allt den säger är att en viss policy har negativa effekter, men du har t ex inte visat att Rockström skulle förespråka denna policy.
Citat:
Vi ska inte ha några domedagsprofeter i statlig tjänst, helt enkelt för allas bästa.
Du vill alltså ha politisk styrning av forskning där forskare med för dig ej önskvärda åsikter får sparken. Forksare som diskuterar bostadsbubblor, miljökatastrofer, krigsrisk eller vad för "domedagsprofetior" det nu kan handla om skall bort för att folk skall vara glada och nöjda i övertygelse om att de lever i den bästa av alla världar.

Själv tror jag mer på fri forskning utan sådan politisk styrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in