2018-09-01, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag ska försöka svara så bra jag kan, utan att spekulera.
1. LW, JG, SD var en trio som åkte ut och cachade och hade roligt. JG fick inget veta om deras affär och kände sig sviken när det kom fram, också att de cachade mycket på tu man hand. Inte kul att känna sig som tredje hjulet. Trion bröts upp.

2. SD´s otrohet var ett svek mot JG då JG var god vän med HD, för vad skulle JG göra nu, berätta för HD eller ljuga för SD´s skull?

3. JG reagerade mycket kraftigt på att LW som pastor och troende betedde sig så omoraliskt. SD var ju inte ansvarig på samma sätt inför sin tro eftersom han inte hade någon, han ljög och bedrog ju bara HD. LW´s beteende var ett grundskott på hela kyrkan och den moraliska värdegrund den ska stå för.

Här är inlägget jag refererade till.
Citera
2018-09-01, 13:28
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jo, detta stämmer i stort, med avvikelsen att MV ändrade sig (som jag tolkade det), när jag ifrågasatte hans uppgift.

Dels så var uppgiften direkt från ett förhör som inte är sprid och sen var sakfrågan om vad han erkänt.
MV sa först att han erkände först när bevis lades fram, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten SD hade sviktat på.

Jag hoppas inte det är avvikelsen som ÅK gick in med, men med utfallet så...

Det måste jag ha missat, att MV ändrade sig?
MV menade sedan på att SD ändrat sig angående tidpunkten för den digitala kontakten.
Jag har inte sett något sådant inlägg. Däremot vet jag att MV skrev att SD inte sa något/ljög om den digitala kontakten i inledningen. När bevis lades fram ändrade han sig och erkände kontakt.
Citera
2018-09-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
N

Sedan anser jag att män generellt är svaga och inte kan stå emot vackra kvinnor och sex om de har möjlighet att få detta, när de inte fått intimitet hemma i åratal. Detta blir lite förmildrande omständighet mot SD. Här kunde LW varit den starka och kunnat stå emot, tänker jag. Hon hade väl inga pockande otillfredställda lustar så att hon var tvungen att ta första bästa karl trots att han var gift? Hon var singel och kunde valt från andra singlar som säkert var intresserade.
Tycker nog att du skuldbelägger LW med detta stycke, och att dina åsikter är allmänt medeltida.
Du menar på att det finns förmildrande omständigheter för SD eftersom han är man och därmed så svag att han inte kan stå emot sina lustar?! En märklig syn på män i allmänhet och väldigt generaliserande och din syn på kvinnor får sig en törn då man kan utläsa att de har ett större ansvar med att se till att otrohet inte ska kunna inträffa.
Båda hade ett ansvar och båda misslyckades med detta anser jag. Men dock tycker jag att SD är den som misslyckades kapitalt, då denne var gift. Och LWs yrke som pastor lägger jag personligen ingen som helst värdering i, människor inom alla yrketskategorier hoppar över ’skaklarna’, även präster och pastorer
Citera
2018-09-01, 13:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det måste jag ha missat, att MV ändrade sig?
MV menade sedan på att SD ändrat sig angående tidpunkten för den digitala kontakten.
Jag har inte sett något sådant inlägg. Däremot vet jag att MV skrev att SD inte sa något/ljög om den digitala kontakten i inledningen. När bevis lades fram ändrade han sig och erkände kontakt.

EGT menar nog ovanstående inlägg. Men jag tror MV menade att SD förnekade både kontakt och sedan tidpunkt?
Citera
2018-09-01, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är säkert en klok och riktig analys. Men vart tog det sunda förnuftet vägen?

Att det är SD som är gift och otrogen som begår äktenskapsbrott här. I vissa länder innebär det dödsstraff. Men gällde det bara kvinnan förresten....

Jag vet inte om jag missuppfattar dig (förmodligen)?

Alltså vems sunda förnuft? Mitt? JGs?

Min poäng i mitt "virriga och långrandiga" inlägg är inte vad jag personligen tycker, utan var att få fram vad som kan styra den lojalitet JG verkar ha till SD (och att han verkar ta avstånd till LW). En lojalitet som för många kan verka underlig.

Alltså hur förnuftiga är människor? Vi kan ju inte ens välja tvättmedel utifrån objektiva fakta, utan väljer efter känslor.

Människor är inte så "förnuftiga" som man tror.

Vi är komplexa och styrs mycket av egna känslor, tidigare upplevelser och erfarenheter, kultur, personliga band och egen styrka (osv).

Vad du tycker är sunt förnuft, är inte sunt förnuft för alla människor menar jag.
Citera
2018-09-01, 13:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Tycker nog att du skuldbelägger LW med detta stycke, och att dina åsikter är allmänt medeltida.
Du menar på att det finns förmildrande omständigheter för SD eftersom han är man och därmed så svag att han inte kan stå emot sina lustar?! En märklig syn på män i allmänhet och väldigt generaliserande och din syn på kvinnor får sig en törn då man kan utläsa att de har ett större ansvar med att se till att otrohet inte ska kunna inträffa.
Båda hade ett ansvar och båda misslyckades med detta anser jag. Men dock tycker jag att SD är den som misslyckades kapitalt, då denne var gift. Och LWs yrke som pastor lägger jag personligen ingen som helst värdering i, människor inom alla yrketskategorier hoppar över ’skaklarna’, även präster och pastorer

Den synen delas av många i min yrkeskategori då vi, om inte dagligen, men flera gånger i veckan träffar just sådana män som i svaga ögonblick, av den anledning jag nämnt, varit otrogna.

Så jag tycker nog att jag har belägg för mitt påstående i denna fråga. Det är inte alls medeltida utan det sker i nutid.
Citera
2018-09-01, 14:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan du avstava lite mer, orkar oftast inte läsa annars. I all välmening. Jag tror JG blev sur för han kanske trodde han hade " halva inne" själv.

Eller så hade han kännt sig frestad
men avstått eftersom han var i ett annat
förhållande?
Citera
2018-09-01, 14:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten

Ja, även präster och pastorer "är bara människor"
men det ger dem 0 torvärdighet om de på söndagen
predikar om hur andra ska leva för att sedan själva
göra tvärtom.

Människor är inte kaniner.
Vi har alltid ett val.
Man behöver inte göra allt som man känner för.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-01 kl. 14:38.
Citera
2018-09-01, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, jag lägger inte större skuld på LW men jag reagerar mot att hon åläggs mindre skuld för att hon är ogift. Jag menar att hon hade ett aktivt val, och bedrog sin pastortjänst och tro iom att hon vigde paret samt även svek sina barn. Detta är också otrohet i mina ögon. Det är inte bara mot en fru/man som det gäller mot, enligt mig.

Sedan anser jag att män generellt är svaga och inte kan stå emot vackra kvinnor och sex om de har möjlighet att få detta, när de inte fått intimitet hemma i åratal. Detta blir lite förmildrande omständighet mot SD. Här kunde LW varit den starka och kunnat stå emot, tänker jag. Hon hade väl inga pockande otillfredställda lustar så att hon var tvungen att ta första bästa karl trots att han var gift? Hon var singel och kunde valt från andra singlar som säkert var intresserade.

Man kan kanske bara utgå ifrån att det handlade om sexuella lustar?
Mellan två personer finns många fler parametrar att spela på.
Och vad är det som säger att det är så mycket lättare för en kvinna att stå emot en mans inviter? Även om hon hade möjlighet till andra, så hade väl SD möjlighet till andra också?

Vi vet inget om hur deras relation såg ut. Det vet egentligen enbart dom själva, den ena nu död. Vi kommer inte få höra LWs version.

Den versionen kommer åklagaren få försöka få fram. Åklagaren får bli LWs röst.

Min tro är att LW ville bryta.
Det var SD som var den som ville mer.
Citera
2018-09-01, 14:33
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Nej, jag lägger inte större skuld på LW men jag reagerar mot att hon åläggs mindre skuld för att hon är ogift. Jag menar att hon hade ett aktivt val, och bedrog sin pastortjänst och tro iom att hon vigde paret samt även svek sina barn. Detta är också otrohet i mina ögon. Det är inte bara mot en fru/man som det gäller mot, enligt mig.

Eftersom du anser att mannen är svag och att kvinnan borde vara stark och stå emot både för sig själv och mannen så lägger du faktiskt större skuld på kvinnan.

Att SD inte fått ligga tillräckligt mycket med sin fru ser du som en förmildrande omständighet, medan du dömmer LW hårdare då hon var singel och borde ha valt en ogift man.
Du får såklart tycka vad du vill men att påstå att du anser att båda har lika stor skuld i affären rimmar illa med det du samtidigt uttrycker.

Stackars SD som var försvagad av köttsliga lustar och inte kunde stå emot den vackra LW med förkastlig moral 😏 (ironi).
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-01 kl. 14:39.
Citera
2018-09-01, 14:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte om jag missuppfattar dig (förmodligen)?

Alltså vems sunda förnuft? Mitt? JGs?

Min poäng i mitt "virriga och långrandiga" inlägg är inte vad jag personligen tycker, utan var att få fram vad som kan styra den lojalitet JG verkar ha till SD (och att han verkar ta avstånd till LW). En lojalitet som för många kan verka underlig.

Alltså hur förnuftiga är människor? Vi kan ju inte ens välja tvättmedel utifrån objektiva fakta, utan väljer efter känslor.

Människor är inte så "förnuftiga" som man tror.

Vi är komplexa och styrs mycket av egna känslor, tidigare upplevelser och erfarenheter, kultur, personliga band och egen styrka (osv).

Vad du tycker är sunt förnuft, är inte sunt förnuft för alla människor menar jag.
Nej absolut inte ditt sunda förnuft. Jag menar könsrollsvirrpannor som anser att det är LW:s(kvinnors)fel som lockar de stackars männen(SD)i fördärvet.

Har verkligen svårt att förstå detta och hoppas att jag tyckt detsamma om jag växt upp någon annanstans. Det har väl en del med ålder att göra kanske. Men jag är ju inte purung och borde då ha dessa förlegade åsikter själv.
Citera
2018-09-01, 14:42
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jo, detta stämmer i stort, med avvikelsen att MV ändrade sig (som jag tolkade det), när jag ifrågasatte hans uppgift.

Dels så var uppgiften direkt från ett förhör som inte är sprid och sen var sakfrågan om vad han erkänt.
MV sa först att han erkände först när bevis lades fram, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten SD hade sviktat på.

Jag hoppas inte det är avvikelsen som ÅK gick in med, men med utfallet så...

Att MV ändrat sig angående att SD till en börjat förnekat kontakt med LW i förhör har jag helt missat.
Jag har letat igenom MVs inlägg men hittar inte rätt. Vore bra om du kunde länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in