Citat:
Det är säkert en klok och riktig analys. Men vart tog det sunda förnuftet vägen? - Först och främst tänker jag att det finns kulturella normer mellan svenskar och amerikaner.
För JG som är uppvuxen i USA ligger alldeles säkert normerna kvar relativt mycket i det sätt att se på saker och ting, även om man med åren säkert blir påverkad av våra svenska normer.
- Är det inte också så att personliga erfarenheter, uppväxt styr varje människas uppfattning om vad som är svek och inte. Detta speglas ju i vad olika personer i tråden tycker om vem som sviker vem, oavsett man är svensk eller inte.
Det är normer som styr t ex könsroller, hur förhållande mellan man/kvinna bör vara och också finns det en skillnad på hur sekulariserade våra samhällen är. Det är bara exempel på några skillnader.
Jag tänker att man utifrån våra svenska normer kan uppfatta JGs lojalitet underlig som för en amerikan kanske inte är lika konstig. Kanske uttrycker jag det fel när jag sammanfattar USAs´normer som mer konservativa än Sveriges (människor har ju alltid en tendens till att tycka att vi har mer "rätt" att tycka det vi tycker, att vi är bäst oavsett var vi än kommer ifrån eller hur? Man tycker att vi i klass 5A är bättre än klass 5 B eller vi på avd si är bättre än avd så. Vi svenskar är bättre än...)
Helt klart upplever jag ändå att kvinnans roll gentemot sin man och människors skyldighet mot Gud har en annan innebörd för en amerikan än för en svensk.
För JG som är uppvuxen i USA ligger alldeles säkert normerna kvar relativt mycket i det sätt att se på saker och ting, även om man med åren säkert blir påverkad av våra svenska normer.
- Är det inte också så att personliga erfarenheter, uppväxt styr varje människas uppfattning om vad som är svek och inte. Detta speglas ju i vad olika personer i tråden tycker om vem som sviker vem, oavsett man är svensk eller inte.
Har viss egen erfarenhet då jag bott i USA i kortare perioder (några år) då min far arbetade där (två år som barn) och sedan då min nuvarande studerat där (två år som familj). Även haft ett förhållande med en amerikan i 2 år.
En fransk studiekamrat uttryckte det på ett bra sätt:
"They look like us, they seem like us, but they are not like us."
(Vi sa inte till honom att vi kände likadant för fransmännen
)
En fransk studiekamrat uttryckte det på ett bra sätt:
"They look like us, they seem like us, but they are not like us."
(Vi sa inte till honom att vi kände likadant för fransmännen
)Det är normer som styr t ex könsroller, hur förhållande mellan man/kvinna bör vara och också finns det en skillnad på hur sekulariserade våra samhällen är. Det är bara exempel på några skillnader.
Jag tänker att man utifrån våra svenska normer kan uppfatta JGs lojalitet underlig som för en amerikan kanske inte är lika konstig. Kanske uttrycker jag det fel när jag sammanfattar USAs´normer som mer konservativa än Sveriges (människor har ju alltid en tendens till att tycka att vi har mer "rätt" att tycka det vi tycker, att vi är bäst oavsett var vi än kommer ifrån eller hur? Man tycker att vi i klass 5A är bättre än klass 5 B eller vi på avd si är bättre än avd så. Vi svenskar är bättre än...)
Helt klart upplever jag ändå att kvinnans roll gentemot sin man och människors skyldighet mot Gud har en annan innebörd för en amerikan än för en svensk.
Att det är SD som är gift och otrogen som begår äktenskapsbrott här. I vissa länder innebär det dödsstraff. Men gällde det bara kvinnan förresten....