2018-09-01, 12:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
- Först och främst tänker jag att det finns kulturella normer mellan svenskar och amerikaner.

För JG som är uppvuxen i USA ligger alldeles säkert normerna kvar relativt mycket i det sätt att se på saker och ting, även om man med åren säkert blir påverkad av våra svenska normer.

- Är det inte också så att personliga erfarenheter, uppväxt styr varje människas uppfattning om vad som är svek och inte. Detta speglas ju i vad olika personer i tråden tycker om vem som sviker vem, oavsett man är svensk eller inte.

Det är normer som styr t ex könsroller, hur förhållande mellan man/kvinna bör vara och också finns det en skillnad på hur sekulariserade våra samhällen är. Det är bara exempel på några skillnader.

Jag tänker att man utifrån våra svenska normer kan uppfatta JGs lojalitet underlig som för en amerikan kanske inte är lika konstig. Kanske uttrycker jag det fel när jag sammanfattar USAs´normer som mer konservativa än Sveriges (människor har ju alltid en tendens till att tycka att vi har mer "rätt" att tycka det vi tycker, att vi är bäst oavsett var vi än kommer ifrån eller hur? Man tycker att vi i klass 5A är bättre än klass 5 B eller vi på avd si är bättre än avd så. Vi svenskar är bättre än...)

Helt klart upplever jag ändå att kvinnans roll gentemot sin man och människors skyldighet mot Gud har en annan innebörd för en amerikan än för en svensk.
Det är säkert en klok och riktig analys. Men vart tog det sunda förnuftet vägen?

Att det är SD som är gift och otrogen som begår äktenskapsbrott här. I vissa länder innebär det dödsstraff. Men gällde det bara kvinnan förresten....
Citera
2018-09-01, 12:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är säkert en klok och riktig analys. Men vart tog det sunda förnuftet vägen?

Att det är SD som är gift och otrogen som begår äktenskapsbrott här. I vissa länder innebär det dödsstraff. Men gällde det bara kvinnan förresten....

Ja vart tog det sunda förnuftet vägen. Den som man begår äktenskapsbrottet med är ju också medskyldig om hen inte säger "Nej tack, skilj dig först och sedan kan vi bli tillsammans".
Citera
2018-09-01, 12:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja vart tog det sunda förnuftet vägen. Den som man begår äktenskapsbrottet med är ju också medskyldig om hen inte säger "Nej tack, skilj dig först och sedan kan vi bli tillsammans".

Hur kan man vara medskyldig till äktenskapsbrott om man är ogift?
Citera
2018-09-01, 12:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ja, det finns kanske kulturella skillnader i denna fråga bland amerikaner och svenskar. Men jag har då aldrig träffat några svenskar hittills (i verkligheten då) som uttryckt att det skulle vara acceptabelt att bli tillsammans med gifta människor.

Det är något som jag hör (läser) i tråden bara faktiskt av en del svenskar, därav min chock.

Av det jag har läst i tråden så är det ingen som uttryckt att det är acceptabelt att ingå en relation med någon som är gift.
Att däremot lägga större skuld på den som är ogift än den som är gift får många att reagera.

Du har skrivit att LW är den som borde ha avstått relationen med SD, att hon borde visat sina barn en bättre moral etc. Detta borde väl rimligen ligga SD än mer i fatet då det är han som har brutit sina äktenskapslöften? Det är skillnad att anse att LW har felat än att hålla henne som den största svikaren i affären mellan henne och SD.
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-01 kl. 12:57.
Citera
2018-09-01, 12:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hur kan man vara medskyldig till äktenskapsbrott om man är ogift?

Man hjälper männen att begå äktenskapsbrott. Det är moraliskt förkastligt. Man hjälper till att såra, ljuga och svika många människor, inte bara hans fru och barn, utan även sina egna barn som man föregår med dåligt exempel för.

Det blir än värre om det går mot ens tro och man varit pastor och vigt paret också.
Det är mer etiskt korrekt att vänta tills människan är skild innan man går vidare med sin gemensamma kärlek.

Har man valet att avstå och be honom att skilja sig först, är man självklart medskyldig till hans äktenskapsbrott, om man väljer att inte göra så utan gå med på hans "brott".

Det är ju samma med andra brottsdåd, alla har ett val att säga nej till att medverka, går man med på det är man medbrottsling. Så enkelt är det.
Citera
2018-09-01, 12:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Man hjälper männen att begå äktenskapsbrott. Det är moraliskt förkastligt. Man sårar, ljuger och sviker många människor, inte bara hans fru och barn utan även sina egna barn som man föregår med dåligt exempel för.

Det blir än värre om det går mot ens tro och man varit pastor och vigt paret också.
Det är mer etiskt korrekt att vänta tills människan är skild innan man går vidare med sin gemensamma kärlek.

Men jag lägger ner diskussionen nu. Uppenbarligen är jag i minoritet här och kommer inte bli förstådd hur mycket jag än förklarar

Jag kan förstå hur du tänker.
Givetvis kan man tycka att det var moraliskt fel av Lena att ha en relation med en väns man. Har förstått att Lena och HD var vänner. Hur nära vänner vet jag ej.
Men att gå bakom ryggen på sin fru och systematiskt vara otrogen med en gemensam vän till dem båda är väl än mer moraliskt förkastligt?
Du glömmer SD:s roll i detta. Han skulle varit den som sagt nej.
Jag tror att till slut sa Lena nej och det accepterades inte.
Det slutade med dödlig utgång.
Citera
2018-09-01, 13:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Av det jag har läst i tråden så är det ingen som uttryckt att det är acceptabelt att ingå en relation med någon som är gift.
Att däremot lägga större skuld på den som är ogift än den som är gift får många att reagera.

Du har skrivit att LW är den som borde ha avstått relationen med SD, att hon borde visat sina barn en bättre moral etc. Detta borde väl rimligen ligga SD än mer i fatet då det är han är som brutit sina äktenskapslöften? Det är skillnad att anse att LW har felat än att hålla henne som den största svikaren i affären mellan henne och SD.

Nej, jag lägger inte större skuld på LW men jag reagerar mot att hon åläggs mindre skuld för att hon är ogift. Jag menar att hon hade ett aktivt val, och bedrog sin pastortjänst och tro iom att hon vigde paret samt även svek sina barn. Detta är också otrohet i mina ögon. Det är inte bara mot en fru/man som det gäller mot, enligt mig.

Sedan anser jag att män generellt är svaga och inte kan stå emot vackra kvinnor och sex om de har möjlighet att få detta, när de inte fått intimitet hemma i åratal. Detta blir lite förmildrande omständighet mot SD. Här kunde LW varit den starka och kunnat stå emot, tänker jag. Hon hade väl inga pockande otillfredställda lustar så att hon var tvungen att ta första bästa karl trots att han var gift? Hon var singel och kunde valt från andra singlar som säkert var intresserade.
Citera
2018-09-01, 13:07
Medlem
Citat:
Jag fick veta detta via källa och delade det i tråden. EGT bekräftade kort därefter att uppgiften stämde, SD erkände i förhör att han och Lena haft digital kontakt på mordkvällen.
Men enligt MV erkände SD först när bevis för detta lades fram. Han ska först ha nekat till detta.
Jo, detta stämmer i stort, med avvikelsen att MV ändrade sig (som jag tolkade det), när jag ifrågasatte hans uppgift.

Dels så var uppgiften direkt från ett förhör som inte är sprid och sen var sakfrågan om vad han erkänt.
MV sa först att han erkände först när bevis lades fram, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten SD hade sviktat på.

Jag hoppas inte det är avvikelsen som ÅK gick in med, men med utfallet så...
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-09-01 kl. 13:09. Anledning: Citat
Citera
2018-09-01, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag kan förstå hur du tänker.
Givetvis kan man tycka att det var moraliskt fel av Lena att ha en relation med en väns man. Har förstått att Lena och HD var vänner. Hur nära vänner vet jag ej.
Men att gå bakom ryggen på sin fru och systematiskt vara otrogen med en gemensam vän till dem båda är väl än mer moraliskt förkastligt?
Du glömmer SD:s roll i detta. Han skulle varit den som sagt nej.
Jag tror att till slut sa Lena nej och det accepterades inte.
Det slutade med dödlig utgång.

Ja, jag håller med om detta att hon till slut sade nej
Citera
2018-09-01, 13:08
Medlem
Citat:
Jag fick veta detta via källa och delade det i tråden. EGT bekräftade kort därefter att uppgiften stämde, SD erkände i förhör att han och Lena haft digital kontakt på mordkvällen.
Men enligt MV erkände SD först när bevis för detta lades fram. Han ska först ha nekat till detta.

Jo, detta stämmer i stort, med avvikelsen att MV ändrade sig (som jag tolkade det), när jag ifrågasatte hans uppgift.

Dels så var uppgiften direkt från ett förhör som inte är sprid och sen var sakfrågan om vad han erkänt.
MV sa först att han erkände först när bevis lades fram, sedan ändrade han sig till att det var tidpunkten SD hade sviktat på.

Jag hoppas inte det är avvikelsen som ÅK gick in med, men med utfallet så...
Citera
2018-09-01, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det finns kanske kulturella skillnader i denna fråga bland amerikaner och svenskar. Men jag har då aldrig träffat några svenskar hittills (i verkligheten då) som uttryckt att det skulle vara acceptabelt att bli tillsammans med gifta människor.

Det är något som jag hör (läser) i tråden bara faktiskt av en del svenskar, därav min chock.

Nu gissar jag bara, men skulle nog tro att gemene svensk inte heller tycker att det är ok. Nu vet jag inte riktigt hur trådens skribenter uttrycker det om man ska generalisera, men en del kanske de inte heller riktigt tycker det är ok. Verkar som en del bara förskjuter ansvaret mer på den gifte.

Tänker att JG kanske tar mer parti för sin vän också för att de var "manliga" bekanta och möjligen påverkar inte bara kulturella, personliga erfarenheter och könsskillnader utan även de vänskapsband man har?

För att komplicera det hela än mer, tänker jag att även SDs och LWs personligheter påverkar hur JG förhåller sig till dom?

Relationer mellan människor ÄR väldigt komplexa och inte alltid kan man själv se varför man agerar och tar parti för saker och ting. En person kan vara väldigt övertalande och lägga fram sin sak på ett övertygande sätt.

Den ena parten i den här historien kanske har haft mer möjlighet att påverka JG än den andre har, dvs SD kanske har lyckats påverka JG mer än LW?

Vad jag vill komma fram till att det är svårt för oss som är utomstående att veta och förstå varför JG verkar ta parti för SD mot LW när man inte vet tillräckligt om alla involverades relation och deras personlighet och erfarenhet.

Det kan ju räcka med att man själv råkar ut för något tråkigt (ett svek, en otrohet) som färger ens egna inställning till något för livet. Då kanske varken kultur eller religion inte har ett dugg med saken att göra.

Personligen tänker jag dock att OM SD är den skyldige, så är han en person som lätt kan manövrera och manipulera (kanske även ljuga, undanhålla sanningen) med sin intelligens och sitt övertygande sätt en person som är hjälpsam och tycker om sin vän.
Citera
2018-09-01, 13:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu gissar jag bara, men skulle nog tro att gemene svensk inte heller tycker att det är ok. Nu vet jag inte riktigt hur trådens skribenter uttrycker det om man ska generalisera, men en del kanske de inte heller riktigt tycker det är ok. Verkar som en del bara förskjuter ansvaret mer på den gifte.

Tänker att JG kanske tar mer parti för sin vän också för att de var "manliga" bekanta och möjligen påverkar inte bara kulturella, personliga erfarenheter och könsskillnader utan även de vänskapsband man har?

För att komplicera det hela än mer, tänker jag att även SDs och LWs personligheter påverkar hur JG förhåller sig till dom?

Relationer mellan människor ÄR väldigt komplexa och inte alltid kan man själv se varför man agerar och tar parti för saker och ting. En person kan vara väldigt övertalande och lägga fram sin sak på ett övertygande sätt.

Den ena parten i den här historien kanske har haft mer möjlighet att påverka JG än den andre har, dvs SD kanske har lyckats påverka JG mer än LW?

Vad jag vill komma fram till att det är svårt för oss som är utomstående att veta och förstå varför JG verkar ta parti för SD mot LW när man inte vet tillräckligt om alla involverades relation och deras personlighet och erfarenhet.

Det kan ju räcka med att man själv råkar ut för något tråkigt (ett svek, en otrohet) som färger ens egna inställning till något för livet. Då kanske varken kultur eller religion inte har ett dugg med saken att göra.

Personligen tänker jag dock att OM SD är den skyldige, så är han en person som lätt kan manövrera och manipulera (kanske även ljuga, undanhålla sanningen) med sin intelligens och sitt övertygande sätt en person som är hjälpsam och tycker om sin vän.

Enligt Sh.Holmes ser JG det som att SD "bara" varit otrogen mot HD medan LW varit det mot sin tro och den värdegrund som kyrkan står för. Han såg det senare tydligen som ett större svek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in